Hej.
Ritar på ett garage och undrar om lite tips från er här på forumet.
Jag har tänkt mig att plattan ska vara 6,8x12,4 m eller ca. 85 m².
Det blir ett dubbel garage på ca 55 m² (8,5 x 6,5 m) samt ett isolerat förråd på 23 m² (3,5x6,5 m).
Mina frågor:
Lämplig takhöjd? 2,5 m på bilderna.
Lämplig storlek på portar? 2,6 x 2,14 m på bilderna.
Garaget blir oisolerat till att börja med men ska man satsa på portar med lite isolering i alla fall?
Övriga tips & tricks.
Bifogar några bilder från cadden.
/Ola
Ritar på ett garage och undrar om lite tips från er här på forumet.
Jag har tänkt mig att plattan ska vara 6,8x12,4 m eller ca. 85 m².
Det blir ett dubbel garage på ca 55 m² (8,5 x 6,5 m) samt ett isolerat förråd på 23 m² (3,5x6,5 m).
Mina frågor:
Lämplig takhöjd? 2,5 m på bilderna.
Lämplig storlek på portar? 2,6 x 2,14 m på bilderna.
Garaget blir oisolerat till att börja med men ska man satsa på portar med lite isolering i alla fall?
Övriga tips & tricks.
Bifogar några bilder från cadden.
/Ola
Mitt garage ser ut som ditt förutom att det är 2 vån. Det byggdes 2002 och är ännu inte riktigt färdigt. Det är lite isolering, gips, golvfärg mm kvar att göra. Man bygger lite efter plånboken om man säger så. Det finns en grej som jag ångrar djupt idag att jag inte gjorde från början och det är att köpa isolerade portar från början. Kanske inte den största grejen man kan göra fel på men det va det första jag kom på när jag läste ditt inlägg. Nu får jag plocka ner de oisolerade och skicka iväg och sen upp med två nya isolerade, mycket pengar och jobb i onödan. Tanken var att det skulle vara oisolerat men det gick i stöpet ganska fort.
Ett regält garagebygge Du satsar på, påminner inte om ett budgetbygge precis.........Jag tycker du skall satsa på "rätt" portar från början, så blir det helfärdigt utvändigt. Mina Hörman portar var bland de billigare, 22`för 2, 2.7 breda och 2.15 höga. Men att isolera i efterhand brukar bli bökigt, för nog vill man ha in sina grejor i garaget när det är uppsatt, och senare skall det ut igen, när isoleringen och skivmaterial skall upp på väggar o tak, verkar jobbigt.
mekar du med bilen så tycker jag du skall ha gott om mått runt om iaf på den ena platsen så man kommeråt en robust bänk och verktygsskåp alt verktygstavlor. såg ut att vara lite trångt i mot förådet. iof svår att se på ritningen
magic_gbg.
Jag vill inte påstå att jag är en bilmekaniker men man kanske ska göra förrådet mindre och garaget större eller helt enkelt förlänga garagedelen.
Mellanväggen måste ju inte hamna mitt för en takstol som jag ritat även om det vore praktiskt.
Jag kanske måste förlänga garagedelen ändå om jag ska ha bredare portar. Dom är 2,6 m på bilden och bredare kan jag inte ha om det ska se vettigt ut som det är idag.
/Ola
Jag vill inte påstå att jag är en bilmekaniker men man kanske ska göra förrådet mindre och garaget större eller helt enkelt förlänga garagedelen.
Mellanväggen måste ju inte hamna mitt för en takstol som jag ritat även om det vore praktiskt.
Jag kanske måste förlänga garagedelen ändå om jag ska ha bredare portar. Dom är 2,6 m på bilden och bredare kan jag inte ha om det ska se vettigt ut som det är idag.
/Ola
Jag har funderat på detta med att tilläggsisolera takskjutportar...
På mitt förra arbete hade vi en Hörmann inomhus bara för ljuddämpning, det var ju inte så överdrivet mycket isolering i den så jag föreslog att hela porten skulle tilläggsisoleras med så´n svart isolering man oftast använder till att isolera kyla med, Armaflex.
Denna finns ju i stora flexibla skivor som man kontaktlimmar med speciellt lim mot underlag, i skarver e.t.c.
Tyvärr hörsammades (p.g.a buller kanske
) aldrig mitt förslag, men jag tycker att det måste vara idealiskt att tilläggsisolera takskjutportar med detta, blir ju då inga skarvar eller köldbryggor mellan isoleringen, man får hela ytan isolerad med 20-30 mm flexibel isolering.
Inte ens Crawford`s (stava?) dyrportar tycker jag är speciellt välisolerade.
På mitt förra arbete hade vi en Hörmann inomhus bara för ljuddämpning, det var ju inte så överdrivet mycket isolering i den så jag föreslog att hela porten skulle tilläggsisoleras med så´n svart isolering man oftast använder till att isolera kyla med, Armaflex.
Denna finns ju i stora flexibla skivor som man kontaktlimmar med speciellt lim mot underlag, i skarver e.t.c.
Tyvärr hörsammades (p.g.a buller kanske
Inte ens Crawford`s (stava?) dyrportar tycker jag är speciellt välisolerade.
Håller med om portarna och slänger in en brasklapp till. Jag hade satt in ett par extra fönster på gaveln. Ett litet fönster till ett så stort garage verkar i minsta laget. Även om man har bra med lysrör i ett garage, så är dagsljus underskattat. Ju mer dagsljus, ju mindre "garagekänsla".
Du har inte fel Ola, det är en ju smaksak.
Hade jag varit du, hade jag satt in ett par till, för det är ett ganska stort garage. Frågan är var. Om gaveln är i västerläge, hade jag valt att ha dem där då eftermiddagssolen/solnedgången ger ett härligt ljus.
Du har en poäng i att fönster förstör väggarna om vi snackar förvaring. Därför är det nog bra om du väger in vad du ska ha för skåp etc. och var de ska hänga/stå inna du planerar fönstrens placering.
Fina verktyg och bilar i all ära, men har man inte bra ljus, är de inte lika fina.
Någon här på byggahus.se har en signatur som säger "i mörkret är alla sladdar svarta" och det ligger en del i det.
Hade jag varit du, hade jag satt in ett par till, för det är ett ganska stort garage. Frågan är var. Om gaveln är i västerläge, hade jag valt att ha dem där då eftermiddagssolen/solnedgången ger ett härligt ljus.
Du har en poäng i att fönster förstör väggarna om vi snackar förvaring. Därför är det nog bra om du väger in vad du ska ha för skåp etc. och var de ska hänga/stå inna du planerar fönstrens placering.
Fina verktyg och bilar i all ära, men har man inte bra ljus, är de inte lika fina.
Någon här på byggahus.se har en signatur som säger "i mörkret är alla sladdar svarta" och det ligger en del i det.
För mig är alla garage med låg takhöjd ointressanta då jag inte kan ha en billyft.
Även fast du inte har några planer på billyft kan det vara bra att bygga takstolarna så att takhöjden kan höjas i framtiden.
Även fast du inte har några planer på billyft kan det vara bra att bygga takstolarna så att takhöjden kan höjas i framtiden.

