Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kul tråd att snubbla på en ledig morgon! Roligt att se en gammal byggnad få nytt liv och nya användningsområden också! (y)
Tack för respons. Ja det är så otroligt roligt att kunna använda lokalen istället för att den bara ska stå och fyllas med bråte. Det lyfter hela gårdsbilden. Men än återstår det en hel del timmar.

• Gilla
Anonymiserad 192863 och 2 till
  • Laddar…
Bra jobbat På maskinisten finns det liknade trådar men du verkar klara det där galant utan tips därifrån!

P ptlf skrev:
Bra jobbat På maskinisten finns det liknade trådar men du verkar klara det där galant utan tips därifrån!
Tack för det. Man ska aldrig vara för stolt för att ta emot tips och input från andra, så jag tackar för tipset om maskinisten, alltid snappar man upp någon bra idé nånstans.

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
Gammal höhiss på golvet i ett pågående verkstadsbygge med träklädda väggar och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu var det längesedan det hände något men idag ryckte vi igång lite verkstadsbygge igen. Egentligen helt onödigt byggande idag men du som följt inläggen om detta bygge har anat min kärlek till den gamla mackapären som står på golvet på bilden. Är du ny i tråden så rekommenderar jag att läsa från början, eller åtminstone titta på bilderna uppifrån och ner så får du lättare en bild av bygget. Höhissen på bilden sattes in när den här ladugården byggdes, grannar i byn kom och tittade på nymodigheten, här har åtskilliga hölass hissats upp genom åren. Det känns helt enkelt fel att bara kassera den, den hör liksom till huset. Det får bli en liten "nostalgihylla" där den får parkeras i törnrosasömn men ändå inte bli bortglömd. Parkerar nog dit en gammal separator också och lite annat skoj från en tid då lantbruket såg annorlunda ut än idag. Snart är hyllan på plats och golvet kan rivas, ser fram emot takhöjden som blir resultatet.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Svedjebo Svedjebo skrev:
[bild] Nu var det längesedan det hände något men idag ryckte vi igång lite verkstadsbygge igen. Egentligen helt onödigt byggande idag men du som följt inläggen om detta bygge har anat min kärlek till den gamla mackapären som står på golvet på bilden. Är du ny i tråden så rekommenderar jag att läsa från början, eller åtminstone titta på bilderna uppifrån och ner så får du lättare en bild av bygget. Höhissen på bilden sattes in när den här ladugården byggdes, grannar i byn kom och tittade på nymodigheten, här har åtskilliga hölass hissats upp genom åren. Det känns helt enkelt fel att bara kassera den, den hör liksom till huset. Det får bli en liten "nostalgihylla" där den får parkeras i törnrosasömn men ändå inte bli bortglömd. Parkerar nog dit en gammal separator också och lite annat skoj från en tid då lantbruket såg annorlunda ut än idag. Snart är hyllan på plats och golvet kan rivas, ser fram emot takhöjden som blir resultatet.
Kan även säga att dörren på bilden är extreemt gammal, har stått bakom ett uthus i alla år men nu fick den flytta inomhus

Fint bygge! Sitter och drömmer om att bygga om vår gamnla ladugård, dock till bostadshus. En fråga som jag brottats med är just att det vart djur där..... och under vissa förutsättningar i väder känns lukten. Hur har du gjort där? Du bilade ju bort där djuren stod, skall du nu gräva ur och ljuta platta i den delen?

E ekstrem skrev:
Fint bygge! Sitter och drömmer om att bygga om vår gamnla ladugård, dock till bostadshus. En fråga som jag brottats med är just att det vart djur där..... och under vissa förutsättningar i väder känns lukten. Hur har du gjort där? Du bilade ju bort där djuren stod, skall du nu gräva ur och ljuta platta i den delen?
Oj vad jag varit inaktiv här.
Jo det där med lukt har jag funderat mycket över.
Samtidigt är det faktiskt ett litet hönshus kvar, under mitt kontor och jag har bara isolerat ordentligt emellan... det har klarat sig bra från att sprida lukt.
Men det viktiga är ju att ha bra ventilation.
Jo den gamla plattan, om den nu är värd att benämnas platta skall bort

Även om jag missat att vara aktiv här så har bygget fått göra små framsteg ibland.
Helgen som gick fick äntligen det gamla skullgolvet tas bort. För första gången fick man en känsla av hur lokalen kommer att bli.
Nu blir det till att ösa ut det gamla cementgolvet, gjuta platta och skruva nedre varvet med skivor.
Snart börjar man se ljuset i tunneln Renoveringsprojekt med ett gammalt träskullgolv som lyfts bort av en grön teleskoplastare i en lokal.
Skapa konto
Renovering i process med träbjälkar och verktyg, gammalt golv delvis borttaget.
Skapa konto
Renoveringsprojekt: röjning av gammalt trägolv i lokal med synliga träväggar och äldre jordbruksredskap.
Skapa konto
Renoveringsprojekt med en öppen lokal där det gamla golvet tagits bort, med byggmaterial, en bil och en båt inuti.
Skapa konto

• Gilla
saiter och 7 till
  • Laddar…
Fullständigt fantastiskt imponerande jobb!
Lycka till!

//Peter

P Petgre1028 skrev:
Fullständigt fantastiskt imponerande jobb!
Lycka till!

//Peter
Men stort tack.
Det är nog som jag skrivit tidigare i tråden att det är skönt att backa bandet ibland och se att det faktiskt hänt något. När man håller på såhär på lediga stunder så känns det lätt som att tiden står stilla och inget händer.
Nu skall jag få skivor på nederdelen också så blir det ju lite ljusare och bättre, sedan skall det gamla loggolvet få bäras ut och det skall grusas upp och förberedas för gjutning. Snart så kan man nog sätta check på detta projekt, det tog några år :)

Nu har golvet i den lilla "hallen" ovanför trappen reglats upp och skivorna har ramlat på plats.
Rakt fram är kontoret och till vänster i bild blir det senare ett litet omklädningsrum/Wc/Dusch.
Scrollar man upp i tråden från början får man mer överblick av det hela

Renoveringsprojekt av en hall ovanför en trappa med nya golvet och väggstommar, verktyg syns i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
landan81
  • Laddar…
Dags för bilder på slutresultatet. ;)

//AA

Haha, det har mest stått still ett tag... Men lite har väl hänt.

Under en del av kontoret görs plats för ett mindre rum, känns onödigt att använda högdelen i lokalen för bänkar och skåp när det ändå finns gott om plats.
Breddar dörrhålet en aning så att det sitter ihop mer med verkstaden, känns mer tillgängligt så. Underkonstruktion och rivningsarbete i ett kontorsrum för att skapa ett mindre rum, med synliga bjälkar och murverk.
Skapa konto
Person i skyddsutrustning justerar dörröppning med motorsåg i betongvägg.
Skapa konto

• Gilla
Jonatanm535
  • Laddar…
Nu pågår arbetet med att ösa ut det gamla golvet. Det mesta är oarmerat och mjukt, det är bara där min far en gång i tiden gjutit på för gödselrännor som det är riktig betong, där är det förstås lite hårdare.
Planen är att hinna armera och gjuta under hösten.... Sedan känns det som att det värsta är gjort
Renoveringsprojekt av en ladugård där betonggolvet tas bort, med synliga jordgolv och en grön minilastare.
Skapa konto
Renoveringsarbete med borttagning av gammalt golv i en byggnad med synlig isolering och en kompaktlastare.
Skapa konto
Grönt minilastare bryter upp gammalt betonggolv i renoveringsprojekt.
Skapa konto
Grön minilastare öser ut gammalt golv i ett renoveringsprojekt, med synlig betong och jord.
Skapa konto

• Gilla
martyj85 och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.