Hej,

Håller på med ett garagebygge där jag har tänkte försöka använda spillvärmen från växelriktare och batterier till att värma upp förrådsdel men även gärna garagedelen också.

Mem funderar även på att inte blanda in garaget i dem andra utrymmena då det kan tillföras onödig fukt från blöta bilar också.

Det kommer installeras en LLVP i garagedelen.

Hur bygger jag lämpligen upp detta? Tänker använda mig av en utvändig fläkt som jag sätter i fasaden där möjlighet finns för 0-10V styrning.

Se grov planlösning.

• IMG_4415.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Du kommer antagligen behöva värma lite lite grann under vintern, för batterierna ska väl helst inte gå under 0°C, och gärna inte under typ 5°. Men det beror ju förstås lite på batterityp (batterikemi), men oavsett så tror jag att alla sorter mår bättre och fungerar bättre om det inte är så väldigt kallt.
Mitt batterisystem verkar slå av runt 0°C, men jag har inte jättebra koll än, det är ganska nytt för mig.

Men detta kommer nog endast att gälla den typ kallaste månaden för dig (det står Halland i din profil), batterilagret genererar troligen inte speciellt mycket överskottsvärme, men däremot kommer växelriktaren ge ett betydligt värmetillskott så fort som det börjar bli lite sol att tala om.

Och du kommer antagligen behöva hantera det motsatta under sommaren, bli av med värme.

Men du vill under en del av årets tid få över värmen till garaget, men under sommaren istället få ut värmen från byggnaden.

Men du tänker helt rätt, denna energi ska du försöka nyttja, den är ju helt gratis.

Mikael_L
Tror du att det kommer vara fuktigt och/eller dammigt i garagedelen?
För isåfall är det kanske inte så bra att bara köra fläkt och rotera runt luften, och därmed få in damm och fukt.
Då ska man kanske fundera på någon värmeväxlarlösning av något slag, eller att helt enkelt ha minimalt isolerad vägg mellan, och tänka att det slipper genom den värme som slipper genom.
Ev t.o.m förstärka värmeledningen på något sätt.

Homevolt batteriet är utrustat med växelriktare så upplever ändå som det genererar en del värme när det laddar och laddar ur.

Så vill skicka över värme till förrådsdelen. Tänkte sätta en fläkt som suger luft. Men då får jag sätta friskluftsintaget lågt i rummet med växelriktaren men sedan behöver jag ju få den varma luften över till förrådet vilket jag borde ha från taket i rummet för växelriktaren och sedan lämna i golvnivå i förrådsdelen och sedan suga ut från taket i förrådet och ut.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.