Hej!
Har nyligen köpt hus med garage. I garaget är det någon form av skivor i taket och i en annan del som har varit förråd är det putsat i taket, förmodligen samma skivor under putsen.
Någon sa att det är träullit och att det har gjutits fast när garaget byggdes. ( oklart när det byggdes, kanske 80 talet ?) taket är platt och det är en altan ovanför garaget.

Nu till min fråga. Har tänkt att renovera garaget och vill inte ha det fula taket, vad har jag för alternativ?
Riva allt? Sen gipsa eller måla befintligt tak under
Putsa?

Ett garage med betonggolv, förrådsartiklar och ett tak klätt med träullit. Ajdå, lite rörigt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tak med träullit och gipsrester i garage, oregelbunden yta, delvis skadad, potentiell renoveringsutmaning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänk på att träulliten är isolering av garagetaket. Så du skulle behöva ersätta den med någon annan isolering om du prompt vill ta bort den

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Tänk på att träulliten är isolering av garagetaket. Så du skulle behöva ersätta den med någon annan isolering om du prompt vill ta bort den
Ah, hur mycket isolerar den kontra om man tar bort den. Kommer jag märka någon skillnad ?
Är typ 2.10 i tak höjd och varje till centimeter hade vart gott.

Du kan få problem med kondens som droppar

L Lajnas skrev:
Ah, hur mycket isolerar den kontra om man tar bort den. Kommer jag märka någon skillnad ?
Är typ 2.10 i tak höjd och varje till centimeter hade vart gott.
Utan så absolut kondens, som Matti säger.

Behöver du mer höjd så skulle jag ta bort hela takat och bygga ett nytt som är högre.
Sen behöver ju jag inte så mycket höjd då jag är rätt kort. 😉

H HammerGuuurl skrev:

Behöver du mer höjd så skulle jag ta bort hela takat och bygga ett nytt som är högre.
Sen behöver ju jag inte så mycket höjd då jag är rätt kort. 😉funkar det
H HammerGuuurl skrev:

Sen behöver ju jag inte så mycket höjd då jag är rätt kort. 😉
funkar det om man lägger puts på det för att få det slätt eller kommer det kondens då

Okej , vad har jag då för alternativ för att få ett fint tak ? Borde väll finnas lite olika sätt på hur jag kan göra ?

Dra på spackel och måla. 👍

//AA

• Gilla
HammerGuuurl
  • Laddar…
S saiter skrev:
Dra på spackel och måla. 👍

//AA
har du reglar som tak behöver du ju fylla i mellan dessa innan du spacklar.

Bortsett från det är är det inte så svårt. Du får ju också möjligheten att måla motiv eller mönster i taket för att göra det ännu snyggare.

montera upp t ex Cembritskivor med Ardex X 701 F.

• Gilla
HammerGuuurl
  • Laddar…
V Vante skrev:
montera upp t ex Cembritskivor med Ardex X 701 F.
En mycket bra ide

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.