Har en altandörr jag skulle behöva justera men jag kan inte skruva bort hatten som på andra gångjärn. Någon som vet om dessa inte är möjliga att justera eller om jag missar något. Närbild på ett altandörrsgångjärn utan synliga justeringsskruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altandörrens gångjärn i närbild där skruven som normalt justerar dörren är dold eller saknas.
Skapa konto

Vad behöver justeras, höjd , dörrbladet tar i någonstans , sitter snett och vint, mer info behövs.

A
Vill du höja dörren går det att montera justerbrickor i hålet om man lyfter dörren lite.
Närbild på en dörrgångjärn med en pil som visar var man kan lägga in justerbrickor.
Skapa konto

Justerbrickor i olika storlekar för att höja en dörr.
Skapa konto

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Det är säkerhetsgångjärn och en del går inte att ta isär genom lyft. I det hålet går det inte att sätta något , ev. bricka ska sättas mellan dörr och karmdel i nästa springa nedanför .Vad står det för fabrikat på gångjärnet så kanske det kommer in en låsgubbe och talar om vad som är möjligt

A
Är det inte ett tappbärande gångjärn menar du? med brickinkast?

Redigerat:
Ja precis, jag vill höja dörren. Gångärnen är ASSA.

M Myckling skrev:
Ja precis, jag vill höja dörren. Gångärnen är ASSA.
Då är det små brickor som du petar in i springan du skall ha.

Stort tack för hjälpen!!:)

Tror det kan vara möjligt att skruva ur ”hatten” i botten på gångjärnen med en liten tång/ polygrip. Där under brukar sitta en insex som går att skruva upp för att höja dörrbladet.

Så har jag på andra dörrar men inte på denna.

• Gilla
nodden
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.