4 957 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Går företaget bra eller är det nära konkurs?
Sida 1 av 2
Hej!
Vet inte om detta är rätt forum men jag provar.
Ska köpa ett mindre prefabricerat fritidshus. Innan jag betalar förskottet på 25% av den totala köpeskillingen vill jag på så bra sätt som möjligt försäkra mig om att företaget sköter sig och inte är nära konkurs (inget av de stora kända hustillverkarna). Vad kan jag ta/få reda på? Jag har ringt skatteverket och kontrollerat att F-skattesedel finns. Bgt. annat jag kan göra?
Mvh
/Maxen
Ska köpa ett mindre prefabricerat fritidshus. Innan jag betalar förskottet på 25% av den totala köpeskillingen vill jag på så bra sätt som möjligt försäkra mig om att företaget sköter sig och inte är nära konkurs (inget av de stora kända hustillverkarna). Vad kan jag ta/få reda på? Jag har ringt skatteverket och kontrollerat att F-skattesedel finns. Bgt. annat jag kan göra?
Mvh
/Maxen
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Du kanske kan din bank göra en kreditfråga på företaget.
Numera finns det ju också minst ett företag där man som privatperson kan få en kreditundersökning på nätet. Har glömt vad det heter, men borde gå att hitta via Google.
Ett förskott på 25% tycker jag låter lite mycket som handpenning.
Be företaget om referenser (nyligen kunder). Om företaget har problem så borde det ha märkts i de senaste projekten de haft. har de nya problem så lär du inte kunna se det i en kreditkontroll heller.
Numera finns det ju också minst ett företag där man som privatperson kan få en kreditundersökning på nätet. Har glömt vad det heter, men borde gå att hitta via Google.
Be företaget om referenser (nyligen kunder). Om företaget har problem så borde det ha märkts i de senaste projekten de haft. har de nya problem så lär du inte kunna se det i en kreditkontroll heller.
hempularen skrev:Du kanske kan din bank göra en kreditfråga på företaget.
Ratsit - Gratis kreditupplysning för alla
//PPAlm
Kolla de senaste årsboksluten. Ring åklagarmyndigheten & kolla om det ligger några skatteskulder eller annat på lut. Du kan också ringa tingsrätten & kolla om det ligger några ärenden från andra kunder. Visst får man fram en hel del via nätet men det mesta får man faktiskt fram via telefonsamtal. Vad du behöver är först och främst organisationsnumret, korrekt namn (!) på företaget och vem som är firmatecknare. Det är inte ovanligt inom byggbranschen att man kör med flera bolag samtidigt
.
lr så ringer du kronofogden och frågar, du får vara helt anonym. Be dom kolla i summarisk process med (dom vet vad det är) då kanske då får en inblick i om dom inte kan betala sina skulder i tid...
Du har fått bra svar. Men du bör kolla personerna bakom företaget. Nya företag kan startas med fläckfritt förflutet, men oftast så visar kollen på personerna bakom företaget något annat
* Be din bank att kolla upp företaget finns många betalningsanmärkningar bör du dra örona åt dig. Be även banken kolla personerna bakom företaget
* Ring kronofogden och fråga på företaget och personerna bakom företaget
* Be din bank att kolla upp företaget finns många betalningsanmärkningar bör du dra örona åt dig. Be även banken kolla personerna bakom företaget
* Ring kronofogden och fråga på företaget och personerna bakom företaget
Att be banken kolla upp ett företag eller en person åt en är ingen bra idé. Banken får nämligen inte ta kreditupplysningar hur som helst. De måste ha en ny eller pågående affär med den/dem de kollar upp.
Vi råkade ut för felaktigt tagna kreditupplysningar av SE-banken. En av deras kunder tänkte hyra ut sitt hus till oss och bad SE-banken ta kreditupplysningar på oss. De gjorde det och fick ett fasligt bekymmer med att plocka bort detta och med att be oss om ursäkt.
Vi råkade ut för felaktigt tagna kreditupplysningar av SE-banken. En av deras kunder tänkte hyra ut sitt hus till oss och bad SE-banken ta kreditupplysningar på oss. De gjorde det och fick ett fasligt bekymmer med att plocka bort detta och med att be oss om ursäkt.
Nej då, det går inte ut någon omfrågandekopia vid kreditupplysning av aktiebolag.
Annars, gör så här: Ta deras organisationsnummer och ring till kronofogden för att kontrollera om de har betalningsanmärkningar. Det är en offentlig uppgift som alla har rätt att ta reda på.
Du kan också ringa till PRV och beställa deras senaste årsredovisning så får du tolka siffrorna där. Det är samma sak som sedan står i en kreditupplysning.
Annars, gör så här: Ta deras organisationsnummer och ring till kronofogden för att kontrollera om de har betalningsanmärkningar. Det är en offentlig uppgift som alla har rätt att ta reda på.
Du kan också ringa till PRV och beställa deras senaste årsredovisning så får du tolka siffrorna där. Det är samma sak som sedan står i en kreditupplysning.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 227 inlägg
Maxen - jag vet vilket företag du pratar omMaxen skrev:Hej!
Mvh
/Maxen
Jag kollade först på Ratsit - sedan ringde jag kronofogdemyndigheten.
Det fanns inget att anmärka på i ngt av fallen där. Tyvärr var det dock 2004 års taxering som jag fick svar på eftersom 05ans inte hade hunnit in då ännu (detta var i slutet av förra året), 04ans siffror var lite "låga" - dvs omsättningen var inte så stor, eftersom företaget i fråga startade 2002 och inte hade kommit igång med försäljningen riktigt 04a som jag förstod det. Ringer du nu så bör du kunna få ut 05ans siffror också, och där bör det förhoppningsvis se bättre ut.
Sen hittade jag en adress - som verkade rimlig (i ett industri/hamnområde), och personen bakom företaget fanns också med i eniro med adress i samma stad som företaget (=rimligt).
Jag kollade också runt på nätet och hittade bla ett test av en av företagets friggebod/verktygsbodar i viivilla - så det bekräftade iaf att dom levererade något och att det inte är ett bluffbolag
Företaget drivs ju som en enskild firma, och inte som ett aktiebolag (vilket ju var lite synd eftersom jag känner en revisor som hade tillgång till AB'ens register). Fördelen är ju att personen bakom företaget = företaget, nackdelen är ju densamma eftersom en konkurs innebär personlig konkurs också, men en ännu mindre chans att få igen något om det skulle hända
Jag betalade iaf in handpenningen, och har hitills i mina kontakter bara fått positiva "vibbar" - men i Juni så får vi väl se om ett hus dyker upp
/K
Generellt tycker jag inte att det är rätt att man som privatperson ska betala förskott till en näringsidkare. Om du är osäker på företaget kan du prova att begära en bankgaranti på motsvarande belopp som han vill ha i förskott, då kanske det går bra att betala vid leverans...
Självbyggare
· Stockholm
· 8 227 inlägg
I husbranschen verkar detta dock vara mer regel än undantag. Troligen beroende på de utgifter som företaget skaffar sig vid uppsatrt av ett projekt (projektering, material etc)larsg skrev:
Dock finns det ett finskt företag (som faktiskt dessutom har konkat ett par ggr) som kräver handpenning vid beställning (tror det var 25 %) och sedan full betalning INNAN leverans :S
Det låter mer osäkert - om jag betalar allt innan lev. hur vet jag att jag nes får nått ?
/K
Jag har nu i alla fall betalat förskottet på 25%. Även om det går åt fanders rör det sig som sagt inte om några gigantiska pengar. Det värsta vore nästan att man måste börja leta om igen efter hus...
Att det är en enskild firma kanske bidrar till att förskottet är så stort. Jag skulle i alla fall vilja ha lite marginaler om jag var firmaägare...
/Maxen
Att det är en enskild firma kanske bidrar till att förskottet är så stort. Jag skulle i alla fall vilja ha lite marginaler om jag var firmaägare...
/Maxen