Hej
Har en ganska gammal elhyvel som jag hoppas går att rädda.
Den började ryka så jag stängde av den snabbt.
Jag tror mig hittat platsen där det rök ifrån. Men går det att felsöka och reparera?
Mvh
Fredrik

Hand håller upp två elektriska kablar med bränd isolering från en elhyvel som har börjat ryka. I bakgrunden syns en bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Farstatjej90
Är det dålig kontakt där kanske?
Den ser ju inte så svår ut att byta i alla fall, det är väl bara att klippa , skala och sätta nåt nytt typ en wago?

Starta inte maskinen igen innan nån mer svarat 😅
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Ser ut som om kabelskon har haft dålig kontakt med själv brytaren. Nya kabelskor på kabel samt kanske även en ny brytare kan vara det som behövs för att den skall fungera. Börja med att byta kabelskor och provkör om inte brytaren ser skadad ut. Kabelskorna skall vara tröga och lite svåra att få fast då klämmer de bra och ger god kontakt. Kör man mycket och det är lite glapp eller dålig kontakt mellan brytare och kabelsko så kan det bli så här.
Hade det varit motorn som gett upp så borde det inte blivit bränt vid kontakten tycker jag.
 
  • Gilla
fredand44 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Ah jag ser nu, den ska sitta på något såklart. Ja då funkar inte wago.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Fick fem minuter över att dra lite i detta projekt igen. Tänkte att jag skruvar loss nödstoppsbrytaren och försöker köpa en ny.
Till min förvåning lossnade en kabelsko från kabeln utan knappt någon belastning. Ser att även den andra kabelskon sitter löst.
Även om jag tycker det är långsökt så kan det ju vara felet...som gett upphov till att anslutningen på "andra sidan" brytaren började ryka. Jag tänker att ligger det emot, även utan att det är fixerat, borde det ju vara kontakt. Så för mig som inte är elektriker är det långsökt, men jag hoppas jag har fel.

Jag har ju köpt den begagnad så det kan ju vara så att någon försökt gjort någon reparation förut, för kvaliteten på hantverket i kabelskorna känns lite för dålig.

Jag ska se om jag både kan krimpa och lägga i lite lod så det sitter ordentligt närmsta dagarna.
Mvh
Fredrik
Blå kabel med lös kabelsko på plastyta, intill ett verktyg. Kabeln verkar inte vara ordentligt fäst vid nödstoppsbrytaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Putsade upp kontakterna och krimpte ihop dem igen. Jag fick även i lite lod men det var svårare än jag trodde. Fick använda en liten större lödkolv.

Hur som helst, här kör vi en provstart:

Som ni säker hör låter den ju konstigt och den startar ju inte heller.
Jag gissar därför att det är någon vajsing med det elektroniska. Här ser ni innanmätet:


Tar tacksamt emot alla gissningar på vad som kan vara fel. Ofta är ju elektronik komponenter ganska billiga så det vore ju trist om man skickar den på skroten om det är någon fånigt billig liten grej man kan byta.
Mvh
Fredrik
 
F fredand44 skrev:
Putsade upp kontakterna och krimpte ihop dem igen. Jag fick även i lite lod men det var svårare än jag trodde. Fick använda en liten större lödkolv.

Hur som helst, här kör vi en provstart:
[video]
Som ni säker hör låter den ju konstigt och den startar ju inte heller.
Jag gissar därför att det är någon vajsing med det elektroniska. Här ser ni innanmätet:
[video]

Tar tacksamt emot alla gissningar på vad som kan vara fel. Ofta är ju elektronik komponenter ganska billiga så det vore ju trist om man skickar den på skroten om det är någon fånigt billig liten grej man kan byta.
Mvh
Fredrik
Brummandet kan vara för att motorkondensatorn inte är i bra skick. Det såg ut som det bara var två sladdar till motorn så den borde sitta inuti motorn någonstans.
Annars kan det vara en bränd lindning och det gått mycket ström därav att de lösa kontakterna blivit brända.
 
L Lovan83 skrev:
Brummandet kan vara för att motorkondensatorn inte är i bra skick. Det såg ut som det bara var två sladdar till motorn så den borde sitta inuti motorn någonstans.
Annars kan det vara en bränd lindning och det gått mycket ström därav att de lösa kontakterna blivit brända.
Enormt tack för svaret, ja då är jag nog rökt på att fixa den om det är inne i motorn.
 
F fredand44 skrev:
Enormt tack för svaret, ja då är jag nog rökt på att fixa den om det är inne i motorn.
Kondensatorn går säkert att byta ut. Du behöver dock öppna upp och hitta den. Då kan du även (resistans) mäta lindningarna och se om någon av de sticker ut från de andra.
 
L Lovan83 skrev:
Kondensatorn går säkert att byta ut. Du behöver dock öppna upp och hitta den. Då kan du även (resistans) mäta lindningarna och se om någon av de sticker ut från de andra.
Tackar för svaret, låter som en intressant ledtråd. Ska se om jag får isär den så fort som möjligt. (läs närmaste veckorna)
 
  • Gilla
Lovan83
  • Laddar…
Hej,
Lyckades hitta några minuter och fick isär den lite mer.
Vad tror ni kan det vara så att eventuell kondensator sitter utanför motorn?
Det jag misstänker är en kondensator sitter även väldigt nära platsen det nästan börjad brinna på.
Bifogar en liten film i vanlig ordning.
Mvh
Fredrik
 
B
Kan det här vara ett problem, ser ganska svart ut där kolen ska ligga. Kanske kan putsa av lite och se om det blir bättre.
Elektrisk rotordel med svartbrända spår där kolborstarnas kontakt är markerad med röda pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej igen,
Vill ju ogärna ge upp på denna elhyvel.
Det nämndes ju att en motorkondensator kan vara trasig. I montern, om ni tittar på filmen i förra inlägget, hittar jag inget som påminner om en kondensator. Den enda jag hittar är en utanför motorn på själva ledningen.
Jag kollade runt lite hos återförsäljare av elektroniska artiklar och fick tips om att denna kan vara likvärdig:

https://www.electrokit.com/x2-kondensator-220nf-275vac

Det står ju att den används som avstörningskondensator, kan det då vara att det inte alls är en motorkondensator och därmed mindre troligt att den har med felet att göra?
Mvh
Fredrik
 
Det där är en så kallad allströmsmotor, dvs en likströmsmotor som matas med växelström.

Motorkondensator, startkondensator osv brukar avse en kondensator som används för att få asynkronmotorer att starta på enfas.

Din motor har således ingen sådan kondensator. Däremot så har du redan fått ett svar rimligt svar och det är att kommutatorn ser rätt illa åtgången ut. Det kan funka att byta kol, men mest troligt så är motorn slut.

Och ett till tips: Lägg upp tydliga bilder istället för film så ökar chansen att någon hjälper dig.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Kondensator med ofta ganska låga värden på en allströmsmotor är för att undertrycka störningar inom radiofrekvent område och kanske i viss mån minska gnistbildningen. Själva motorn går utmärkt utan kondensatorn.

Kommutatorn tycker jag inte såg så sliten ut, smutsig, ja men inga nämnvärt djupa diken efter kolborstarna.

Men det viktiga att kolla är att du inte fått kortsluten rotorlindning - inte så lätt att kolla, men kortsluten lindning i rotor brukar göra att man inte få någon större varv på motorn, även om det startar.

Vill det inte starta alls så är det annat problem, men eftersom den brummar så verkar strömmen i alla fall gå igenom motorn då det allt som oftast är serie-motor (statorlindningen och rotorlindningen ligger i serie) och är det brott någonstans efter vägen (tex. kolborste som inte längre ligger med tryck emot statorn på rotorn) så går det inte någon ström genom motorn.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.