H
A AndersS skrev:
Kan användas med olika temperatur och vissa gillar kombi med micro i en av dem;)
Ja, det är ju klart om man vill ha olika grader i dem, kombiugnar, att blanda ugn och micro skulle jag inte göra, det brukar vara en av funktionerna som inte håller måttet/är den svagare länken. Antagligen micron. Skulle iallafall titta på proffsmodeller för att vad de har att erbjuda innan jag bestämmer mig.

Valde själv bort kombi micro/ugn av Anrätta då man inte fick roterande tallrik.
Så kör med micro Anrätta överst och vanlig ugn under. Den kombination kräver inte den extra passbiten utan lucka över, låda under och så sitter de mot varandra.
Så kanske något att fundera på med kombiugn om den har roterande tallrik i botten. Har dock ingen praktisk erfarenhet hur eller om det påverkar när man kör microfunktion.

Vår nya ugn har funktioner som jäsning, varmhållning, tining mm. Om vi skulle bygga nytt kök idag skulle jag klart överväga 2 ugnar.
Det säljs 76 cm breda inbyggnadsugnar vilka kanske är bra för stora stekar?

• Gilla
Angu302
  • Laddar…
A Angu302 skrev:
Hej
Är nyfiken på hur ni gjorde.
Är i samma situation nu.
Vi valde en kombiugn över en vanlig varmluftsugn i ett högskåp. Båda från IKEA. Än så länge är jag nöjd med dem som ugnar, men som micro är den inte särskilt bra.

H HEM2121 skrev:
Ja, det är ju klart om man vill ha olika grader i dem, kombiugnar, att blanda ugn och micro skulle jag inte göra, det brukar vara en av funktionerna som inte håller måttet/är den svagare länken. Antagligen micron. Skulle iallafall titta på proffsmodeller för att vad de har att erbjuda innan jag bestämmer mig.
Du har rätt i att det är micron som inte är så bra. Dock fungerar den ju till att värma dryck och matlådor. Inte så jämn i uppvärmning då vi inte har roterande bricka i botten.

H
Magnussons2019 Magnussons2019 skrev:
Du har rätt i att det är micron som inte är så bra. Dock fungerar den ju till att värma dryck och matlådor. Inte så jämn i uppvärmning då vi inte har roterande bricka i botten.
Man vill ju verkligen ha att när man bygger nytt!
Pratar om mig själv nu så jag förstår dig;) :)

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Ventilation bakom är överdrivet, det behövs egentligen inte. Rent tekniskt är det alltså inga problem men om barnen är små riskerar mikron att hamna ganska högt upp.
Jag har låda 40 + 20 under ugnen och sen mikro ovan på det. Att knö in en till ugn under är inga problem
Eftersom merparten kräver ventilation enligt sina monteringsanvisningar så är det bara dumt att riskera ”installationsfel” när service kommer och hälsar på. Sen om det behövs är ju en annan femma.

Magnussons2019 Magnussons2019 skrev:
Vi ska bygga nytt hus och jag är lite inne på att ha 2 ugnar i ett högskåp. Eventuellt även en inbyggnadsmicro över dessa två.

Fördelen skulle vara att jag har 2 ugnar och inte behöver försöka hitta en enda jättestor utan klarar mig på 2 lite mer normalstora. Kan även tänka mig att ha den ena lite enklare än den andra.

Min tanke är att sätta den nedersta (enkla) ugnen längst ner i skåpet så att den hamnar i höjd med en konventionell ugn i en spis, därefter precis ovanför placeras nästa ugn och sedan kommer en micro. Då borde inte micron hamna alldeles för högt upp. Barnen använder den flitigt och vill inte att de ska behöva klättra så högt varje gång.

Skulle det ens vara möjligt i ett högskåp? Jag tänker mig att hyllorna (man ställer dem väl på en hylla??) borde klara av vikten var de än sätts. Elen dit är ju inga problem då det är ett nybygge vi pratar om.

Har ni några åsikter om det här? Onödigt? Dumt?
Finns idag fullstora kombinationsugnar. Kan det kanske vara ett alternativ för att slippa den tredje produkten?

D DFYD123 skrev:
Finns idag fullstora kombinationsugnar. Kan det kanske vara ett alternativ för att slippa den tredje produkten?
Ja vi tog en kombiugn och en vanlig ugn. Än så länge har jag inte använt kombin så mycket. Är inte riktigt läge med stora fester för tillfället ju..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.