J john1988 skrev:
Tack!
Jag tycker ju sånt här är skitkul. Bodde du i närheten av Halmstad hade jag gärna kollat och bollat idéer med dig.

Spontant hade jag byggt en ram från nedervåningen och upp till taket för att kunna vinscha upp pjäsen. Men man måste nog se förhållandena på plats för att kunna komma på en bra lösning.

Har lyft något hundratal pianon över ett decennium; med en hel del eu pall och 4 man hade man löst det där.

L Lassetasse skrev:
Har lyft något hundratal pianon över ett decennium; med en hel del eu pall och 4 man hade man löst det där.
Var också inne på det spåret 🤔

Mats-S
L Lassetasse skrev:
4 meter EU-pall, kamma dig.
Men eftersom du är så tvärsäker så är det väl bara att åka över till TS och fixa lyftet på en halvtimme och ta en fika efteråt 😂

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Instämmer, den lösningen bör nog fungera :)
Men det är några riskabla moment som du bör tänka över noga :

- Du ska lyfta 230 kg upp till 4 meter. Lyften väger ca 130 kg X 2st. Så det blir rejält topptungt när du är uppe på 4 meter. Notera att en hel del av lyftens egenvikt nu har flyttats uppåt en bra bit, så det är bra mycket mer än 230kg på toppen då ...
Jag skulle se till att fixera lyftarna tillsammans samt fixera pianot tight mot gafflarna så att allting tillsammans bildar en enda enhet. Då får du minimal risk för att något börjar röra sig på egen hand som kan leda till katastrof med den topptunga lasten. Du bör även ha medhjälpare som hanterar rep fästa i anordningen för att kunna motverka eventuella oönskade rörelser.

- Även kritiskt när du ska dra lyftarna framåt för att få in pianot på övervåningen. Det måste vara en absolut jämn rörelse, inte stötvisa knuffar med muskelkraft. Hjulen är väldigt små på lyften vilket försvårar ett jämnt drag. Jag skulle dra hela ekipaget framåt med någon slags vinsch med så långsam hastighet som möjligt.

- Vet inte hur ditt golv ser ut, men drar du lyften tvärs över skarvarna på golvet och golvet är lagt på en tjockare mjuk underlagsfoam så kan all tyngden (ca 500 kg) orsaka att skarven spricker och då blir det tvärstopp på lyften. Jag säger absolut inte att det här är fallet hos dig, bara du kan bedöma den risken. Ett sätt att undvika den risken (samt skydda golvet) är att lägga 2 OSB-skivor i bredd under lyftarna för att eliminera all risk för att skada golvet. Då får du en körbana på 240cm X 240cm vilket ska räcka med god marginal.

Kan erkänna att jag kanske är alldeles för petig här i alla förebyggande åtgärder, men i det här fallet kan man inte chansa.
Absolut så funkar det nog med att bara "köra på" men blir det mot förmodan strul under jobbet så går det lätt "from bad to worse". Jag kan se framför mig katastrofen om allt börjar svaja och tippa när pianot är 4 meter upp ... då blir det ett ackord som heter duga när det hamnar på golvet ...

... kanske blir det ett E major lika slutackordet i Beatles "A day in The Life" 😉
[media]
Mats-s har ett gäng bra inputs. Säkerheten i lyftet är viktig och förebyggande åtgärder och planering är A och O.
Se till att ha ett par plyfa/osb-skivor som underlag, diverse spännband och rep redo. Lite brädbitar, en pirra, kofot etc är också bra att ha till hands. Jobba lugnt och metodiskt så ska det nog gå bra!
Själv jobbar jag med ventilation och gör en hel del krångliga lyft. Ibland är det vikter på över ett ton som ska trivas in på trånga ställen.
Ditt piano är jag rätt säker på att jag med alp-liftar skulle kunna lösa hyfsat enkelt men som "första lyft" så är det ändå en utmaning att respektera!
Liftarna hyr du per dygn så det finns ingen anledning att stressa igenom lyftet på en timme.
Stanna hellre upp och fundera igenom om du skulle köra fast!

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
4 meter EU-pall, kamma dig.
Men eftersom du är så tvärsäker så är det väl bara att åka över till TS och fixa lyftet på en halvtimme och ta en fika efteråt 😂
Stadig, plan mark/golv och inga jobbiga vinklar. Jag har burit såväl värmepannor, elskåp, hissmotorer och flyglar som varit betydligt värre än det där. Om det är 1 meter eller 4 spelar ingen roll förutom antalet pall och några minuter extra.

L Lassetasse skrev:
Stadig, plan mark/golv och inga jobbiga vinklar. Jag har burit såväl värmepannor, elskåp, hissmotorer och flyglar som varit betydligt värre än det där. Om det är 1 meter eller 4 spelar ingen roll förutom antalet pall och några minuter extra.
En eller fyra meter spelar STOR roll. Du har INTE på ett säkert sätt och med din arbetsgivares godkännande lyft upp en hissmotor fyra meter genom att stapla EU-pallar på "några minuter extra".
Jag har också gjort några riktigt idiotiska lyftjobb som min arbetsgivare aldrig fick reda på, men det var då det. Nu är jag inte Balla-Allan längre.
Hur många EU-pallar skulle detta jobb kräva för att på ett osäkert sätt få upp pianot? Räcker 50?
Är det inte lättare då att hyra godkänd, ändamålsenlig och säker utrustning?

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
C
P Patrik Hazard skrev:
Hur många EU-pallar skulle detta jobb kräva för att på ett osäkert sätt få upp pianot? Räcker 50?
Knappast. En pall är 144 mm hög, så bara för att bygga en 4 m hög stapel på enklaste sätt går det åt 28 pall.

P Patrik Hazard skrev:
En eller fyra meter spelar STOR roll. Du har INTE på ett säkert sätt och med din arbetsgivares godkännande lyft upp en hissmotor fyra meter genom att stapla EU-pallar på "några minuter extra".
Jag har också gjort några riktigt idiotiska lyftjobb som min arbetsgivare aldrig fick reda på, men det var då det. Nu är jag inte Balla-Allan längre.
Är det inte lättare då att hyra godkänd, ändamålsenlig och säker utrustning?
"Säkert sätt" är en definitionsfråga. Jag skulle säga att majoriteten av alla tunga lyft har någon aspekt av osäkerhet där allvarlig skada iaf är möjlig. Jag har inte erfarenhet av utrustningen du pratar om, jag är dock av övertygelsen att jag och tidigare kollegor hade löst uppgiften relativt obekymrat, på sin höjd med ett spel som extra säkerhet (beroende på hur det ser ut på plats).

C cpalm skrev:
Knappast. En pall är 144 mm hög, så bara för att bygga en 4 m hög stapel på enklaste sätt går det åt 28 pall.
Och man lär väl behöva två staplar?

• Gilla
Patrik Hazard
  • Laddar…
Byggställning med flyttbara plattformar? Då borde man kunna bygga sig en stege allt eftersom och sedan lyfter man pianot ett steg i taget?

C
useless useless skrev:
Och man lär väl behöva två staplar?
Ja det är väl någon sorts teoretiskt minimum, men hur tusan får man då upp fler pallar på toppen när man byggt ett par meter? Och det lär det bli jäkligt jingligt när man kommer upp en bit. 😬
Ser framför mig någon sorts pyramid om det skall vara görbart.

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Mats-S
C cpalm skrev:
Ser framför mig någon sorts pyramid om det skall vara görbart.
Och där faller väl den galna lösningen. Finns ju inga fördelar att strula med massa pallar när det finns lyftanordningar som på ett (i princip) säkert sätt kan göra jobbet.

TS; dokumentera lyftet och publicera det här när det är klart :)

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Inte riktigt samma kaliber men ändå

• Gilla
  • Haha
torplover_3000 och 4 till
  • Laddar…
Mats-S
@john1988
Hur har det gått, jag är seriöst riktigt nyfiken på vad som händer :-)

• Älska
  • Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.