Mats-S Mats-S skrev:
Har själv ett Yamaha U3, väger 246 kg så jag antar ditt är ett piano också är ett med 88 tangenter och fullhöjd typ 131 cm, så det är ingen nätt pjäs att flytta runt 💪

Vågar du riskera det pianot i ett sådant här lyft? mitt är värt runt 80K (nypris 162K) så jag skulle aldrig aldrig aldrig göra något sådant här på eget ansvar. Tex kan man ju fundera på hur man ska förankra pianot i själva lyftet, extremt känsligt instrument för vridningar. Blir ramen skev så är pianot totalt förstört, så förslaget att dra det på plankor uppför trappan faller direkt på det. Jag har dessutom en superfin högblank epoxylack på mitt piano, bara att skydda den är ett jobb för sig.

Försök hitta en välrenommerad firma som kan sådana här saker, och se för guds skull till att dom har försäkringar som täcker allt om det går snett. Ta dessutom en värdering på pianot innan lyftet.
Sedan kommer ju jobbet att återkomma när pianot ska ner i framtiden ...
Inte särskilt stor skillnad mellan våra pianon, nej. Vad gäller den ekonomiska risken så väger den ekonomiska vinsten över... Det vore helt enkelt fantastiskt för mitt jobb om det gick att lösa.

Reaktionen här verkar dock vara ungefär som den jag själv vadat i de senate månaderna. Krångligt, svårt, hitta andra lösningar, ta in proffs, osv. Jag letar kontinuerligt lämplig lokal, det finns en studio jag använder ibland vid behov, men det äter tid och energi och kräver planering på ett sätt som jag helt skulle slippa om det alltid kunde stå redo. Nåväl, tror jag får släppa tanken.

Men jag letar efter dylika välrenommerade firmor as we speak, och får väl helt enkelt se vad de säger. Tack!

• Älska
Mats-S
  • Laddar…
Jag är också inne på att räcket måste demonteras, för att detta ska vara möjligt. Men enligt TS går detta inte, utan att ta sönder det.

En svår nöt att knäcka, detta.

Om räcket nu måste förstöras så kan det ju funderas på vad kostnaden för ett nytt räcke blir?
Det kanske är värt x tusen kronor att få upp pianot?

• Gilla
john1988
  • Laddar…
P Patrik Hazard skrev:
Det största problemet är räcket.
Det kommer behöva demonteras, eller om trappan kanske kan lyftas undan?
För själva lyftet skulle jag fundera på att hyra två st alp-liftar i lagom storlek.
Alp-lift M 395 lyfter 250 kg till ca fyra meters höjd.
Jag skulle ställt pianot på två sådana och lyft synkroniserat till rätt höjd, sen skjutit in det på loftet.
Men att lyfta upp och sen börja bolla runt med det över ett räcke och få ner det på andra sidan skulle jag inte vilja ge mig på!
Tack! Fantastiskt svar!

Fokuset på räcket som problemet snarare än lyftet förde mig till en insikt, som gör att det då torde vara möjligt. Andra delar av övervåningen saknar själva räcket, och har bara glasskivorna, som är lätta att ta bort. Man borde alltså kunna ta bort lite glas och med alp-liftarna lyfta pianot till en plats som inte är den slutgiltiga, och sen rulla det på plats.

Tack igen!

• Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…
J john1988 skrev:
Tack! Fantastiskt svar!

Fokuset på räcket som problemet snarare än lyftet förde mig till en insikt, som gör att det då torde vara möjligt. Andra delar av övervåningen saknar själva räcket, och har bara glasskivorna, som är lätta att ta bort. Man borde alltså kunna ta bort lite glas och med alp-liftarna lyfta pianot till en plats som inte är den slutgiltiga, och sen rulla det på plats.

Tack igen!
Jag tror att du precis har löst problemet!

P Patrik Hazard skrev:
Jag tror att du precis har löst problemet!
DU har! Tack!

J john1988 skrev:
Tack! Fantastiskt svar!

Tack igen!
Du måste dokumentera och återkoppla när det är klart 😀

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
Chr1st0ff3r
Det ser ut som att du har takfönster på ovanvåningen. Hur stora är dem? Man skulle kanske kunna få in pianot därigenom med hjälp av en kranbil.

Chr1st0ff3r Chr1st0ff3r skrev:
Det ser ut som att du har takfönster på ovanvåningen. Hur stora är dem? Man skulle kanske kunna få in pianot därigenom med hjälp av en kranbil.
Dessvärre bara i en storlek ungefär som ett A2-ark. Men jag tror lösningen är funnen! Tack ändå!

• Gilla
Chr1st0ff3r
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Du måste dokumentera och återkoppla när det är klart 😀
Jag ska se vad jag kan göra! Tack för hjälpen!

• Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…
Har du varit i kontakt med en pianoaffär? De kanske har tillgång till ett mer delbart piano för flytt/hyra? Det kanske blir mer ekonomiskt än att riskera ditt eget dyrare? (Om ett mer delbart existerar.)

Vem stämmer ditt piano? Fråga den personen om tips, kanske känner hen (till) nån garvad pianoteknikerkollega som har varit inblandad i nån av de knöliga/knäppa flyttar man ibland får höra om och vet hur det gick till då?

J john1988 skrev:
DU har! Tack!
Du får väl skriva en liten hyllningslåt åt Patrik Hazard som tack. (Fast på elpiano tills vidare... 😊)

• Gilla
john1988 och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
J john1988 skrev:
DU har! Tack!
Instämmer, den lösningen bör nog fungera :)
Men det är några riskabla moment som du bör tänka över noga :

- Du ska lyfta 230 kg upp till 4 meter. Lyften väger ca 130 kg X 2st. Så det blir rejält topptungt när du är uppe på 4 meter. Notera att en hel del av lyftens egenvikt nu har flyttats uppåt en bra bit, så det är bra mycket mer än 230kg på toppen då ...
Jag skulle se till att fixera lyftarna tillsammans samt fixera pianot tight mot gafflarna så att allting tillsammans bildar en enda enhet. Då får du minimal risk för att något börjar röra sig på egen hand som kan leda till katastrof med den topptunga lasten. Du bör även ha medhjälpare som hanterar rep fästa i anordningen för att kunna motverka eventuella oönskade rörelser.

- Även kritiskt när du ska dra lyftarna framåt för att få in pianot på övervåningen. Det måste vara en absolut jämn rörelse, inte stötvisa knuffar med muskelkraft. Hjulen är väldigt små på lyften vilket försvårar ett jämnt drag. Jag skulle dra hela ekipaget framåt med någon slags vinsch med så långsam hastighet som möjligt.

- Vet inte hur ditt golv ser ut, men drar du lyften tvärs över skarvarna på golvet och golvet är lagt på en tjockare mjuk underlagsfoam så kan all tyngden (ca 500 kg) orsaka att skarven spricker och då blir det tvärstopp på lyften. Jag säger absolut inte att det här är fallet hos dig, bara du kan bedöma den risken. Ett sätt att undvika den risken (samt skydda golvet) är att lägga 2 OSB-skivor i bredd under lyftarna för att eliminera all risk för att skada golvet. Då får du en körbana på 240cm X 240cm vilket ska räcka med god marginal.

Kan erkänna att jag kanske är alldeles för petig här i alla förebyggande åtgärder, men i det här fallet kan man inte chansa.
Absolut så funkar det nog med att bara "köra på" men blir det mot förmodan strul under jobbet så går det lätt "from bad to worse". Jag kan se framför mig katastrofen om allt börjar svaja och tippa när pianot är 4 meter upp ... då blir det ett ackord som heter duga när det hamnar på golvet ...

... kanske blir det ett E major lika slutackordet i Beatles "A day in The Life" 😉

Redigerat:
  • Gilla
YuGi och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Instämmer, den lösningen bör nog fungera :)
Men det är några riskabla moment som du bör tänka över noga :

- Du ska lyfta 230 kg upp till 4 meter. Lyften väger ca 130 kg X 2st. Så det blir rejält topptungt när du är uppe på 4 meter. Notera att en hel del av lyftens egenvikt nu har flyttats uppåt en bra bit, så det är bra mycket mer än 230kg på toppen då ...
Jag skulle se till att fixera lyftarna tillsammans samt fixera pianot tight mot gafflarna så att allting tillsammans bildar en enda enhet. Då får du minimal risk för att något börjar röra sig på egen hand som kan leda till katastrof med den topptunga lasten. Du bör även ha medhjälpare som hanterar rep fästa i anordningen för att kunna motverka eventuella oönskade rörelser.

- Även kritiskt när du ska dra lyftarna framåt för att få in pianot på övervåningen. Det måste vara en absolut jämn rörelse, inte stötvisa knuffar med muskelkraft. Hjulen är väldigt små på lyften vilket försvårar ett jämnt drag. Jag skulle dra hela ekipaget framåt med någon slags vinsch med så långsam hastighet som möjligt.

- Vet inte hur ditt golv ser ut, men drar du lyften tvärs över skarvarna på golvet och golvet är lagt på en tjockare mjuk underlagsfoam så kan all tyngden (ca 500 kg) orsaka att skarven spricker och då blir det tvärstopp på lyften. Jag säger absolut inte att det här är fallet hos dig, bara du kan bedöma den risken. Ett sätt att undvika den risken (samt skydda golvet) är att lägga 2 OSB-skivor i bredd under lyftarna för att eliminera all risk för att skada golvet. Då får du en körbana på 240cm X 240cm vilket ska räcka med god marginal.

Kan erkänna att jag kanske är alldeles för petig här i alla förebyggande åtgärder, men i det här fallet kan man inte chansa.
Absolut så funkar det nog med att bara "köra på" men blir det mot förmodan strul under jobbet så går det lätt "from bad to worse". Jag kan se framför mig katastrofen om allt börjar svaja och tippa när pianot är 4 meter upp ... då blir det ett ackord som heter duga när det hamnar på golvet ...

... kanske blir det ett E major lika slutackordet i Beatles "A day in The Life" 😉
[media]
Tusen tack för allt detta! Är i kontakt med väldigt erfarna pianoflyttare (som jag blev hänvisad till av Yamaha Piano Center), inväntar spänt deras tankar och kommer ta med mig allt du (och andra) sagt här i tråden.

Hellre noggrant än med alldeles för stor katastrof-risk. Risken att E-duret dessutom först spelas hemma hos grannen under känns ju inte heller så kul, oavsett vad 90-talets Gevaliareklamer tutade i en om "oväntade besök". 😄

Tack igen! Fantastiskt forum, detta!

• Gilla
YuGi och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.