Jag renoverar alla fönster på vårt hus från 1780 och der ska såklart vara linoljekitt och färg. Mitt dilemma är vilken ordning jag bör göra saker inför vintern. Jag har tänkt skrapa och kitta samt linolja alla fönster på nedervåningen (14 st kvar) de närmsta veckorna men vet inte om man vågar lämna fönsterna omålade över vintern, trots att de är oljade med linolja.
Eftersom kittet ska torka 3-4 veckor krånglar det ju till renoveringen lite.
Jag vet att man kan måla över kittet direkt efter man lagt på det, men det blir ju bara första strykningen av 3. Bör jag isåfall försöka måla alla 3 strykningar så snart som (det tar ändå en vecka med torktid) eller lägger man bara första strykningen och de andra när kittet är helt torrt efter en månad?
Någon som kan råda? :)

Så länge kittet får en strykning färg så är det lugnt. Du kan sedan måla på i den takt du vill eller låta det vara till våren. Men måla på kittet inom ett dygn eller vänta 3-4v.

albincarlsson albincarlsson skrev:
Så länge kittet får en strykning färg så är det lugnt. Du kan sedan måla på i den takt du vill eller låta det vara till våren. Men måla på kittet inom ett dygn eller vänta 3-4v.
Tack!!

• Gilla
albincarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.