Hej!

Vi är precis igång på att bygga hus, och bygglovet är klart. Dock är inte alla
konstruktionsritningar klara än, och däribland inte taket (kommer nog om ca 2 veckor trodde konstruktören)

Jag har dock lämnat de vanliga bygglovsritningarna till Granngården för lite offertförfrågan osv. Och då skickade
han iväg en förfrågan på takstolar också.
Svaret han fick, var att det inte gick att göra takstolar till garaget på det viset vi vill ha det.
Jag vill INTE ha någon pelare i mitten på garaget.

Dock funderade jag på om man kanske ska ha en HEA balk ovanför garageporten, och sen en som i sintur
går från den vidare in mot mellanväggen till förrådet för att få en bärande funktion i mitten?
De nämde något också om att takstolarna blir för höga för att transportera? Kan det vara sant? Tycker mig ha sätt
bra mycket värre bygge än detta.
Takvinkeln ska vara 40 grader.
Edit: Såg nu att måtten syns dåligt. Det är 9500mm brett, yttermått.
(väggarna blir Isoblock om det är något som spelar roll.)

Vad är alternativen annars? Smalna av garaget en meter eller?
Det är inget krav på att vi ska ha ovanvåning, så det är helt ok med fackverkstakstolar om det är bättre.

Tackar för synpunkter.

• Image1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Image2.jpg
    Skapa konto
  • Image3.jpg
    Skapa konto
Klart det där måste gå. Begär offerter från flera och ladda ditt VISA så ska det nog ordna sig.

Snailman
'Vi tillverkar takstolar upp till 24 meters totallängd i ett stycke med maxhöjd 3,3 meter.'

http://www.takstolsfabriken.se/

beror nog på maxhöjden på vägtunnlar skulle jag tro

ska de vara högre så går det nog att få dem i två delar (brukar förekomma på 1 och en halvplanshus ibland har jag sett)

Men om man ska få dem i två delar, då måste man nog ha något bärande i mitten antar jag... eller?

Bob_the_builder
Ja, det kommer krävas en balk som stöd i mitten. Jag har aldrig sett fackverkstakstolar för 40 grader (och vore inte det att slösa bort ett fint vindsutrymme?) och de är nog inte delningsbara heller(?). Köp ramverkstakstolar (delade) och se till att konstruktören räknar på kraven för balken.

Ok. Tackar för svar.

Kan man då göra något typ såhär eller?
Vill så gärna ha öppet i garaget nämligen... alltså inga pelare i mitten
Är det HEA balk som är alternativet då? Hur långa sådana kan man ha?

(Nu är detta en bild jag gjort på väggen med garageporten, och bakom den har jag väggen
som gränsar mot förrådet.)

• Image5.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Bob_the_builder
Ja, någonting åt det hållet. Det skulle naturligtvis kunna vara en limträbalk också, men den blir ju lite högre för att tåla samma last som HEA. Hur lång den kan vara vid en viss dimension måste en konstruktör (takstolstillverkaren) svara på.

Tackar!
Då har jag lite koll på det hela.

Tack för info allihopa!

mvh
Benny

Milkshaken
Eller varför inte tillverka takstolarna själv ??? Enklare än vad du tror och defenitivt mycket billigare...

Bob_the_builder
Billigare tror jag inte alls att det är om man inte har bra kontakter som ger låga priser på konstruktionsvirke... Dimensioneringen ska ju ändå göras av någon som vet vad hon/han håller på med.

Nja, jag kommer beställa dom färdiga, då jag vill vara säker på att det blir korrekt. En del av bygget
ska jag göra själv, men just den biten vill jag slippa vara orolig för :)

MEN.. hörde nu med en bekant, och han hade också fått problem med att dom tyckte att det var för stor spännvid..
så det blev nått som hette Jakre takstol, och då fungerade det....
Aldrig hört för... vet ej om han har sagt fel.. för när jag letade lite nu.. så hittade jag nått som heter Kerto balk.
Borde det inte gå att fixa takstolar med Kertobalkar isället?

/Benny

Bob_the_builder
Ja du.... sannolikt, men det låter dyrt... Möjligt att det bygger på att man ersätter underramen med Kerto istället. Jag kan inte svara på om det löser problemet. Men slå en signal till en takstolsfirma. De kan ju säkerligen svara på en sådan fråga ur minnet!

mm.. jag e rädd för det :)

Ja, jag ska ringa runt o höra.

Tack så länge
mvh
Benny

Milkshaken
Men om du ska satsa på Kerto, så kanske du ska satsa direkt på ett ryggåstak... ja alltså inte Kerto i en traditionell takstolskonstruktion, utan just som fribärande takstol.... runt 35cm i höjd bör väl räcka tycker jag.... Ryggåstak är snyggt och luftigt.

Skulle det inte gå att lägga in två längsgående balkar i stället för en. Inbillar mig att man då skulle kunna gå ner i balkdimension samt att man från dessa balkar skulle kunna montera stödbenen.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.