Ska sätta in en Siemens kombinerad inbyggnadskyl/frys KI87VVFE1 i ett Ikea skåp. De skriver ut hur mycket luftflöde som behövs, men hur översätts detta till hur mycket mellanrum som behövs?
I mitt fall är det lite speciellt då taket är väldigt lågt. Mellanrummet mellan skåp och tak är 2cm.
1) Skulle man tjäna något på att borra tex 100mm hål där bak (röd ring) eller är det onödigt?
2) Som ni ser är det täckskivor både till vänster och höger (täckskivan höger är ca 5cm sen vägg). Är det smart att borra ventilationshål på någon av dem?
3) Nån annan lösning eller om ni tror det blir tillräckligt med ventilation ändå?
I mitt fall är det lite speciellt då taket är väldigt lågt. Mellanrummet mellan skåp och tak är 2cm.
1) Skulle man tjäna något på att borra tex 100mm hål där bak (röd ring) eller är det onödigt?
2) Som ni ser är det täckskivor både till vänster och höger (täckskivan höger är ca 5cm sen vägg). Är det smart att borra ventilationshål på någon av dem?
3) Nån annan lösning eller om ni tror det blir tillräckligt med ventilation ändå?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
200cm2 är en area och inte ett flöde.
Så dina 2cm på en 60cm bred stomme blir bara 120cm2.
Så dina 2cm på en 60cm bred stomme blir bara 120cm2.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Personligen hade jag nog inte brytt mig, utan kört på med det där är idag.
Du tänker på skåpsdörren? Ja skåpsdörren är 200cm, så man skulle iofs kunna skära ut för ventilation däruppe. Är det bättre att ha den ut framåt, än att göra hål på sidorna? (Tänker att den varma luften kommer från baksidan av kylen)H Håbbe01 skrev:
Går ju att fälla in ett galler då i överkant och några hål på neder sidan skåp. Luften letar sig ut via gallret. Har nått liknade självmaskeradeproggaren skrev:
typ
https://www.clasohlson.com/se/Flexi...GkH8o-bmJEGCg3QeuvyneUBg&gStoreCode=114&gQT=1
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Går att ha ventilationsgaller på sidan också, det har en tidigare ägare i vårt kök gjort.maskeradeproggaren skrev:
Kylskåps tillverkaren bör tala om vilka mått som gäller för vent ! Ju mer du minskar arean desto sämre blir utbytet temp i kylen kontra temp i rummet !13th Marine skrev:
Ofta kan du minska arean med ca 30 % utan märkbar försämring.
Det som annars händer är att kompressorn går längre tid mellan on/off.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Jag gissar att bilden med 200cm2 är just från tillverkaren.E ekmariek skrev:
Jag har typ mindre än halva vad tillverkaren (IKEA) specade, 3 kylskåp och tre frysar. Dom har funkat i över 10år nu, förutom lådkylen som tappade gas efter 8 år.
Men jag la ingen golvvärme under, så lite svalare luft än annars.
Men jag la ingen golvvärme under, så lite svalare luft än annars.
Yja nu går ju inte detta skåpet on/off då det har en inverterkompressor men ju sämre ventilation desto mer oljud och högre energiförbrukning samt det faktumet att livslängden förkortasE ekmariek skrev:
i värsta fall orkar det inte hålla kylan sommartid