C cpalm skrev:
Lagen är det som ger stadgarna sin rättsverkan. Enligt lagen utses styrelseledamöterna på det sätt som anges i stadgarna, men vad gäller att "avsätta" en ledamot finns ingen sådan hänvisning till stadgarna. Så om stadgarna har någon skrivning om hur styrelseledamöterna kan avsättas är denna alltså utan verkan. Gången är alltid enligt lagtexten, lika för alla (ekonomiska) föreningar.
Vad menar du egentligen här? Att en styrelseledamot inte kan avsättas i förtid? Eller bara att stadgar som går emot lagen inte är giltiga?
Eller att stadgar som uttrycker något som inte står explicit i lagen inte är giltiga?

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Nej, som jag uppfattar dte så kan man på en föreningsstämma välja en ny styrelse, alltså byta ut en styrelse (helt eller delvis) i förtid. Men frågan är om det kan ske utan att det framgått av kallelsen till stämman. Jag tror inte det, men är osäker. Ett sådant byte är alltså inte att avsätta en styrelse, utan man tillsätter en ny styrelse.

Hårfin skillnad.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
C
tveksamt tveksamt skrev:
Vad menar du egentligen här? Att en styrelseledamot inte kan avsättas i förtid?
Tvärtom - lagtexten säger ju att en styrelseledamot tillsatt av stämman också alltid kan avsättas i förtid av stämman.

Vad jag menar är att den inte finns någon öppning i lagen för att hitta på någon egen regel i stadgarna för hur ledamöter kan avsättas.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
TheImprovisor
C cpalm skrev:
Tvärtom - lagtexten säger ju att en styrelseledamot tillsatt av stämman också alltid kan avsättas i förtid av stämman.
Då måste det finnas med som en punkt på dagordningen och en majoritet på stämman måste bifalla detta. Sannolikt behöver också ett fyllnadsval av en ny ledamot göras.

TheImprovisor
C cotillion skrev:
Kan man på årsmötet bryta mot stadgar?
Nej.
C cotillion skrev:
Vad händer om man har punkten "Beslut om antal ledamöter och suppleanter" innan och där beslutar om ett lägre antal än de sittande?
Antal ledamöter fastställs i stadgarna. Ditt exempel kräver stadgeändringar och sådana måste beslutas av stämman. Görs inte sällan vid en extrastämma där enbart denna punkt står på dagordningen.

TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Antal ledamöter fastställs i stadgarna. Ditt exempel kräver stadgeändringar och sådana måste beslutas av stämman. Görs inte sällan vid en extrastämma där enbart denna punkt står på dagordningen.
Fast antalet ledamöter kan vara flytande, exempelvis "Styrelsen skall bestå av 3-5 ledamöter.".
Om man då har fyra sittande och på årsmötet beslutar om att bara ha tre.

• Gilla
cotillion och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor
tveksamt tveksamt skrev:
Fast antalet ledamöter kan vara flytande, exempelvis "Styrelsen skall bestå av 3-5 ledamöter.".
Om man då har fyra sittande och på årsmötet beslutar om att bara ha tre.
Nej, antalet kan inte beslutas på årsmötet. Det framgår av dagordningen hur många som skall väljas in och valberedningen har, förhoppningsvis, fått fram förslag till de platser som skall berättas.

Årsmötet kan komma med ytterligare förslag på kandidater utöver valberedningens förslag och då blir det omröstning i stället för "godkännande av valberedningens förslag".

Antalet ledamöter kan inte bestämmas på en årsstämma, utan måste beslutas om i, oftast, två på varandra följande stämmobeslut om ändringar i stadgarna.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Alfredo Alfredo skrev:
HSB normalstadgar har en punkt just för detta. Punkt 16 nedan.

[länk]

[bild]
Okej. Då har jag fel och lägger mig platt.
I alla styrelser jag suttit har antalet ledamöter varit fastställt i stadgarna och en ändring av antalet har krävt majoritetsbeslut av två på varandra följande stämmor.
Vad gäller BRF har jag ingen praktiskt erfarenhet och utgick ifrån att det fungerade på samma sätt där. Antar att det ändå från myndighetshåll finns vissa krav på antalet ledamöter i en BRF.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Också från HSBs normalstadgar:

"§ 21 Styrelse
Styrelsen består av lägst tre och högst elva styrelseledamöter med högst fyra suppleanter. [...]"

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
TheImprovisor
tveksamt tveksamt skrev:
Också från HSBs normalstadgar:

"§ 21 Styrelse
Styrelsen består av lägst tre och högst elva styrelseledamöter med högst fyra suppleanter. [...]"
Och mandattid anges ingenstans.
Innebär det att det ena året kan en styrelse i en BRF bestå av 11 + 4 peroner, för att nästa år bestå av 3+2 helt andra personer?

C
Och mandattid anges ingenstans.
En text med rubriken "§ 21 Styrelse" beskriver styrelsens sammansättning och mandatperiod inom en förening.
Innebär det att det ena året kan en styrelse i en BRF bestå av 11 + 4 peroner, för att nästa år bestå av 3+2 helt andra personer?
Ja

• Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
Det hela beror på hur stadgarna är skrivna.
H hempularen skrev:
Egentligen var det något i den stilen som inträffade i vår förening strax innan jag flyttade in.

Styrelsen hade suttit oförändrad i evigheter. Medelålder på 80+ alla hade suttit styrelsen i minst 15 - 20 år. Det fanns gruff om brister i förvaltningen. En grupp medlemamar föreslog att man skulle succesivt föryngra styrelsen, någon ny ersättare per år. Styrelsen hade noll förståelse för det. Men "kompromissade" genom att erbjuda oviktigt uppdrag till en av de föreslagna. Det blev en ny valberedning. Urtråkigt uppdrag att på varje stämma läsa upp de som skulle väljas om på två år, tyckte styrelsen.

Till nästa stämma föreslog den nya valberedningen nya ledamöter på samtliga poster som skulle väljas om, utan att diskutera eller informera sittande styrelse. De läste helt enkelt upp "fel" lista på stämman. Det blev en väldigt upprörd och rörig stämma De gamla i styrelsen såg det som ett misstroende (vilket det var) och alla avgick på sittande möte. Då fanns det inga förslag på ytterligare medlemmar att fylla upp styrelsen med. Så man ajournerade stämman.

Det kallades till fortsatt stämma någon månad senare (stort arrangemang med 800 medlemmar), där tog styrelsen strid. Och ville inte alls avgå, något sådant hade de aldrig sagt. man ville läsa upp protokollet från den avbrutna stämman. Styrelesen vägrade med motiveringen att protokollet inte var justerat. Detta diskuterades i ett par timmar, och stämman fick avbrytas igen, ännu mer upprört, polis fick utrymma lokalen. Ytterligare några veckor senare återupptogs stämman, nu hade styrelsen givit upp, och en ny styrelse valdes. Föreningen var då konkursmässig, med ett enormt underskott.

Fyra år senare blev jag ordförande, då hade den nya styrelsen fått ordning på verksamheten, "min" styrelse kom till dukat bord.

Just med tanke på den tidigare styrelsens öde bestämde jag mig i förväg att jag skulle sitta i maxaimalt 3 perioder (6 år). men flyttade till villa efter 3 år.
Man kan, och i många fall borde, begränsa tiden någon sitter i en förreningsstyrelse innan den måste göra en paus. En rotation av nytt folk som vet att de inte "måste" eller kan ställa upp mer än 6 till 10 år kan vara nyttigt ur många synvinklar. De som är intresserade kan komma tillbaka efter en karens.

F
C cpalm skrev:
Mja, de flesta stadgar har väl en ganska allmän hållen punkt på dagordningen , typ: "Val av styrelseledamöter och suppleanter".

Det torde inte vara några konstigheter att behandla en fråga om att välja bort befintliga ledamöter under denna punkt(?)
Varför skulle det inte vara en konstighet? Ledamoten är vald på tex två år av föregående års stämma. Det är för att eventuella hijackförsök av en styrelse, samt att inte en hel styrelse skall försvinna samtidigt som man gör just så.

C
F fsn skrev:
Varför skulle det inte vara en konstighet?
Därför att rubriken är så allmänt formulerad att en fråga om att "välja bort" en styrelseledamot måste anses kunna rymmas inom denna, lika väl som nyval och omval av styrelseledamöter.

Beträffande själva möjligheten att avsätta styrelseledamöter i förtid, se lagparagrafen jag citerade här ovanför.
Ser inte att det står i konflikt med målet att ha en god kontinuitet i styrelsen. Det lär vara synnerligen ovanligt att någon petas i förtid, det lär i så fall vara av goda skäl, och det är ju ändå till syvende och sist stämman som tar beslutet.

Tvärtom är ju möjligheten för stämman att när som helst kunna avsätta styrelseledamöter en förutsättning för att föreningen skall kunna agera snabbt om styrelsen inte sköter sitt uppdrag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.