23 262 läst ·
17 svar
23k läst
17 svar
Går det att planlimma (nedsänka) IKEAs diskhoar och diskbänkar?
Jag hittar ingen information på deras hemsida om huruvida deras zinkar går att planlimma. Någon som vet?
Ikeas diskbänkar är av jämförelsevis dålig kvalitet. Om du skall lägga pengar på en sten-, komposit- eller kompaktlaminatskiva som skall anpassas för planlimmad disklåda så betala för allt i världen de extra tusenlapparna för en kvalitetsho, för du planerar väl inte att planlimma i en träskiva eller vanlig laminatskiva?
Det kan du ha rätt i. Har du även förslag på bra leverantörer istället för IKEA?
Nej ingen träskiva här, vill ha kompaktlaminat, gärna med "virrvarr" mönstret...
Nej ingen träskiva här, vill ha kompaktlaminat, gärna med "virrvarr" mönstret...
Planlimma i kompaktlaminat blir aldrig helt 100, välj underlimning i stället. Planlimma i sten och komposit blir däremot bra. Och håller med föregående talare Ikeas disklådor är inte bra lägg till en slant när du ändå ska byta.
Alltså, jag är helt säker på att jag vill planlimma i laminat av det enkla skälet att jag absolut vill ha såväl planlimmat som laminatLenasv skrev:
Vi har så på mitt jobb - i ett kök med riktigt mycket användande och slitage - och det har hållit sig superfräscht i 3,5 år nu, så jag tror nog det skulle funka i ett hemmakök också...
...och underlimmat tycker jag är ofräscht...
Med risk för att vara elak så kan jag hålla med Lena. Det blir aldrig riktigt bra utan jag hade valt annan lösning. Vet alltför många kunder som är missnöjda.
Men visst det beror på hur kräsen man är.
Märken som kan vara vettiga finns väl flera men exempelvis Blanco, Franke, Landskrona rostfria mfl
Men visst det beror på hur kräsen man är.
Märken som kan vara vettiga finns väl flera men exempelvis Blanco, Franke, Landskrona rostfria mfl
Planlimma i vanlig laminat är där ingen tillverkare som gör då det inte går att göra. Att planlimma i kompaktlaminat är svårt att få bra därav vill de flesta bänkskivetillverkare avråda från detta. Disklådor som går att planmontera har de flesta disklådetillverkare. Men som sagt monteringssätt som kvarstår i laminat och kompaktlaminat är underlimmad och nerfälld disklåda.
Intra är bra och prisvärt också. Håller dock med övriga talare här, ska man planlimma är det komposit eller sten som är bäst... Massivt trä kan det också gå att få bra men då måste man ha riktigt bra fräs och ett hårt trä. Fräs planlimmningen FÖRE du sågar hålet om du gör det i träskiva!
Underlimmat i vanlig laminatbänkskiva betyder att man fräser bort skivans spånplatta upp till laminatets undersida och sen limmar hon där.Bonnie Tyler skrev:
Det blir inget ofräscht ...
Eller hur menar du?
Planlimma går inte i vanlig laminatbänkskiva. Vatten går ner i springan mellan laminat och ho, och sen reser sig spånskivan och allt är fördärvat.
edit:
Jag lägger till en bild hur underlimning i laminatskiva ser ut.
Redigerat:
Mikael_L, din bild ser ju ut precis som jag vill ha det! Kanske har jag helt missförstått termerna?
Jag trodde det som bilden visade var planlimmat?
Jag trodde det som bilden visade var planlimmat?
Skillnaden är hur hon "sitter fast"... Planlimmat så hänger den i sin egen kant som ligger plant med skivan. Underlimmat så sitter den fast under skivan.
Underlimmat kan (som på bilden) ha kanter som sticker upp till skivans övre kant, eller så kan skivans kant synas och hon hänga helt under skivan (vilket är vanligast vid sten eller komposit skivor).
Underlimmat kan (som på bilden) ha kanter som sticker upp till skivans övre kant, eller så kan skivans kant synas och hon hänga helt under skivan (vilket är vanligast vid sten eller komposit skivor).
Jag tror att det skiljer om man underlimmar i laminat jämfört med om man underlimmar i sten/trä. När du underlimmar i laminat så limmar du diskhon under laminatet(som är rätt tunt). I sten och trä så underlimmar man under trät eller skivan, vilket gör att man får en tjockare kant ner till diskhon. Såhär ser det exempelvis ut när man underlimmar på en stenskiva: http://stenskivor.se/montering-diskho/underlimmad-diskhoBonnie Tyler skrev:
Men man kanske inte underlimmar kompaktlaminat och vanligt laminat på samma sätt?
Alltså, jag kommer ju självklart anlita en vettig hantverkare. Nu letar jag ju bara efter produkterna jag kommer behöva.
Kraven är att jag vill ha
1. "Virrvarr" laminatbänkskiva (kompakt eller ej - vet inte skillnaden mer än att det är bättre kvalitet på den senare varianten).
2. diskbänk eller diskho som limmats så som det ser ut i Mikael_L's bild ovan.
Så frågan ska väl vara, var får jag tag i såna produkter?
Kraven är att jag vill ha
1. "Virrvarr" laminatbänkskiva (kompakt eller ej - vet inte skillnaden mer än att det är bättre kvalitet på den senare varianten).
2. diskbänk eller diskho som limmats så som det ser ut i Mikael_L's bild ovan.
Så frågan ska väl vara, var får jag tag i såna produkter?
Det är LG collection som har rättigheterna till Virrvarr mönstret, så det är bara välja en återförsäljare som kan ta hem dem, tror inte det skiljer så mycket i pris beroende på vilken du väljer. Vi köpte våran via k-rauta och tog en diskho från stala. Lite småstruligt att ha att göra med K-rauta tyckte jag men allt blev bra till slut.
Vi valde dessutom att ha en rak aluminium kant fram för att det var snyggare, men så här i efterhand känns det som var då det var en stor extra kostnad och den blev repig lättare än förväntat.
Vi valde dessutom att ha en rak aluminium kant fram för att det var snyggare, men så här i efterhand känns det som var då det var en stor extra kostnad och den blev repig lättare än förväntat.