24 890 läst ·
8 svar
25k läst
8 svar
Går det att måla direkt på puts?
Hej
Vi har gjort en utbyggnad som består av.
Betongplatta med golv värme väggarna består av isolerade leka block som är putsade med putsbruk B.
Vad behöver jag mer göra för något grundarbete innan jag målar innerväggarna.
Eller kan jag måla direkt på den putsade ytan?
En målare sa till mig att jag har två alternativ.
Alternativ 1: spackla, slipa och sedan sätta en renoveringstapet och sedan kan jag måla
Alternativ 2: Sätta gips och spackla slipa.
Är allt detta verkligen nödvändigt??? Eller är han bara ute efter pengar.
Vad säger ni som kan?
Vi har gjort en utbyggnad som består av.
Betongplatta med golv värme väggarna består av isolerade leka block som är putsade med putsbruk B.
Vad behöver jag mer göra för något grundarbete innan jag målar innerväggarna.
Eller kan jag måla direkt på den putsade ytan?
En målare sa till mig att jag har två alternativ.
Alternativ 1: spackla, slipa och sedan sätta en renoveringstapet och sedan kan jag måla
Alternativ 2: Sätta gips och spackla slipa.
Är allt detta verkligen nödvändigt??? Eller är han bara ute efter pengar.
Vad säger ni som kan?
Nej det är inga problem att måla direkt på putsen. Alla stora tillverkare har färg för det. Grundmålning behövs oftast inte heller utan det är bara att rolla på den. Enda viktiga faktorn är att putsen är helt genomtorkad innan man målar, så vänta 30 dagar och ha runt 20 grader i rummet under den tiden innan du börjar.
Jag målade de putsade leca-väggarna i en 150 kvm stor konferens/butikslokal med Függer Flutex 7s för ett par år sedan och färgen har hållit otroligt bra, ser fortfarande ut som när jag målade det. Färgen fyllde bra (två strykningar) och var lättjobbad så den kan jag rekommendera.
http://www.flugger.se/Faerg/Inomhus/Vaegg__och_takfaerg/Vaeggfaerg_Flutex_7S%28FLUTEX%207S%29.aspx
"Nackdelen" att måla direkt på puts är att väggarna inte kommer bli helt släta utan kommer bli mer fasadlika med mer liv i dem. Personligen gillar jag detta men det kan kännas lite lantligt/industriellt kanske. Väggarna kommer även kännas lite mer råa och kalla när man tar på dem jämfört med gipsväggar.
Jag målade de putsade leca-väggarna i en 150 kvm stor konferens/butikslokal med Függer Flutex 7s för ett par år sedan och färgen har hållit otroligt bra, ser fortfarande ut som när jag målade det. Färgen fyllde bra (två strykningar) och var lättjobbad så den kan jag rekommendera.
http://www.flugger.se/Faerg/Inomhus/Vaegg__och_takfaerg/Vaeggfaerg_Flutex_7S%28FLUTEX%207S%29.aspx
"Nackdelen" att måla direkt på puts är att väggarna inte kommer bli helt släta utan kommer bli mer fasadlika med mer liv i dem. Personligen gillar jag detta men det kan kännas lite lantligt/industriellt kanske. Väggarna kommer även kännas lite mer råa och kalla när man tar på dem jämfört med gipsväggar.
Tack för ett bra svar.
Det blir alltså en smak fråga, hur man vill ha det.
Jag tror att jag spacklar upp det för att få en bättre finish.
Hur mycket tar en målare för att göra grundarbetet på putsade väggar? är 150kr/kvm ett bra pris?
Det blir alltså en smak fråga, hur man vill ha det.
Jag tror att jag spacklar upp det för att få en bättre finish.
Hur mycket tar en målare för att göra grundarbetet på putsade väggar? är 150kr/kvm ett bra pris?
Du kan bredspackla själv istället för renoveringstapet om du inte tycker att det jobb...
En tröst är väl att du ganska snabbt får ner tiden per kvm när du lär dig tekniken men det är fortfarande sjukt mkt och ganska tungt jobb. Själv har jag väl bredspacklat ca 50 kvm som mest och det tog sin tid. Men det är värt det (att bredspackla oavsett om det är du eller hantverkaren) då jag tycker att målad puts känns sådär i ett hem...
Jo jag instämmer att det känns sådär med putts i ett hem. Så det får bli spackel. Men skall det bli bra så är det lika bra att målaren får göra det. Har ni någon koll på vad en målare tar för att spackla per kvm?
Det är iof inte raketforskning att bredspackla så att det blir bra, men det är väldigt skönt att slippa göra det...
Smaken är som baken som sagt, själv har vi mycket hellre en målad putsad vägg i vår skånelänga än en slät gipsvägg. Flera gipsväggar går vi strukit med strukturfärg för att försöka få den putsade looken. Men en riktig putsad vägg som målas blir snyggare.B Björn Grylls skrev:En tröst är väl att du ganska snabbt får ner tiden per kvm när du lär dig tekniken men det är fortfarande sjukt mkt och ganska tungt jobb. Själv har jag väl bredspacklat ca 50 kvm som mest och det tog sin tid. Men det är värt det (att bredspackla oavsett om det är du eller hantverkaren) då jag tycker att målad puts känns sådär i ett hem...
Klicka här för att svara