Hej

Jag undar bara om det går att måla de här dörrarna som jag kommer bifoga bilder på? Jag är ute efter en ekel och smidig lösnining så frågan är väl mer om det går att måla med någon färg direkt på dem? Slipa har jag gjort tillräckligt i min renovering så ska det slipas femtio elva gånger så köper jag helrlre nya dörrar. Jag är också ute efter en ekonomisk lösning så skulle be exempelvis behöva sprutlackeras så är jag inte intresserad. Det kostar för mycket plus att de inte är så snygga så jag skulle lägga de pengarna på dem. Hoppas ni förstår min fråga. Jag vill helt enkelt göra något snabbt och enkomomiskt med dessa dörrar om det går, annars köper jag något nytt billigt.:).

Jag är dålig på träslag men det är i alla fall någon historia som ser ut att ha en lackad yta. Dörrarna sitter idag till garderoben i hallen.

• PICT0178.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0181.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är väl bara faner, minns att min mormor hade exakt de dära skåpluckorna iaf.

Klart det går att måla, tar du en mattare färg går det tom att rolla även om det kanske inte blir snyggast.

Matta ner och spacka ojämnheter måste man dock alltid göra i övrigt står det dig fritt att försöka med vadhelst metod du finner lämplig.

Och till sist sprutor ÄR inte dyra, troligen billigare än färgen:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=18245455

Skumgummirulle och en bra färg så ska det där gå bra.
Instämmer dock med föregående talare - slipa och spackla måste man alltid.
Dock behöver du inte tokslipa, räcker med att matta ner ytan något.

Vi klistrade väv på våra dörrar i väntan på att husrenoveringen skulle nå fram till dom, sen målade vi. Ingen slipning alls :) å lite liv i ytan. Nån har vi bara rollat färg på men då var slipning nödvändig, man behöver en matt yta som sagt. Vi använde vanlig lackfärg för inomhussnickerier.

Då kör jag enligt följande ordning, målartvätt, spacka lite lätt, slipa. måla.

Om det blir med roller, sprutmåla själv eller med pensel får jag ser. Testar att rolla och med pensel först och om det blir ett okej resultat kör jag på det annars kánske jag fåpr överväga att köpa in en spruta.

Men nu till en sista fråga, vad för färg rekommenderar ni? Lackfärgen för inomhussnickerier som Jan-Å använt kanske är det bästa?

Intressant tråd, jag har exakt likadana dörrar som skulle behöva målas om, jag funderade på att det är stört omöjligt att lyckas få det snyggt om man gör det själv. Vad kostar det egentligen att leja bort till ett "sprutmåleri"?

När jag målade garderobsväggar i samma material så sög det otroligt med färg och såg otroligt flammigt och på vissa ställen lite krackelerat ut trots att jag använde två lager häftgrund. Är det lacken som ställer till det på det sättet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.