Hej,

flyttade ganska nyligen in i en lägenhet i betong (byggd på 90-talet). Hade glömt av hur effektivt ljud fortplantas. Det som är märkligt med vårt hus är att vissa ljud från grannarna låter som om det var inne i vår lägenhet. Det förstärks på något märkligt sätt och flera gånger undrar vi om något trillat ner från väggen hos oss. Även katten reagerar instinktivt på samma sätt.

Lyckligtvis så är våra grannar lugna så det är sällan fester. Men som sagt...man förvånas över ljuden och det ger en lite sunkig feeling. Tappar grannen en synål i golvet så tror jag vi noterar det. Jag är dessutom ljudkänslig så jag vaknar ofta på nätterna av minsta lilla. Tidningsbudet hörs i trapphuset så det väcker mig ofta.

Går det ens att få en bättre ljudkomfort när huset är byggt på detta sätt? Funderar på ljudabsorbenter på väggarna och kanske ljuddämpat tak i sovrummet. Sedan det gamla klassiska med att försöka möblera bort med tunga gardiner, mattor, gott om bokyllor och garderober etc. Eller är det kört?

Tankar?

P
Min erfarenhet säger att det är kört. Finns ingenting du kan göra. Vibrationer fortplantar sig i stommen så det kan du aldrig få bort. Möjligt att man kan minimera högre frekvenser något men lär kräva större ingrep och kostnader som inte lär ge önskvärt resultat. Det är oftas de lägre frekvenserna som är mest störande dock.

Jag har själv hamnat i en sådan bostad och stod inte ut mer än 3 månader innan jag flyttade.

Tyvärr är detta med lyhördhet ett rent lotteri. Bor i nyproduktion nu och är inte överdrivet imponerad av det heller. Hör inte samtal eller radio läcka in eller så, men stegljuden är påträngande. Till och med grannbarnen under kan höras. Skräp.

Edit: är det hyresrätt eller bostadsrätt? Vilket exakt år är det byggt?

Visst, tjock heltäckningsmatta på alla ytor kan hjälpa, men först får man kolla så det inte är ljudläckage någonstans. T.ex. genom ett ventilationsrör eller sprickor. För hallen gör det stor skillnad på vilken dörr man har, brevinkast är ingen höjdare för ljud. Dubbla dörrar är däremot inte dumt

P
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Visst, tjock heltäckningsmatta på alla ytor kan hjälpa, men först får man kolla så det inte är ljudläckage någonstans. T.ex. genom ett ventilationsrör eller sprickor. För hallen gör det stor skillnad på vilken dörr man har, brevinkast är ingen höjdare för ljud. Dubbla dörrar är däremot inte dumt
Hur ska mattor hjälpa?? Det enda det åstadkommer är att dämpa trådskaparens egna steg ner till sin granne.

danniee skrev:
Hur ska mattor hjälpa?? Det enda det åstadkommer är att dämpa trådskaparens egna steg ner till sin granne.
Det hjälper massor.

Det reducerar ljud från steg, efterklangstid i rummet och ljudtransmissionen från väggen. Så nog hjälper det, men det är en fördel att veta grundorsaken

P
Isakare Isakare skrev:
Det hjälper massor.
Det hjälper ju inte ett dugg!! Skojar du? Hur ska du isolera bort vibrationer i grundkonstruktionen och stegljud som kommer från grannarna genom att lägga ut mattor? Jisses. Kan inte se ens att man lyckas isolera bort några ljud från grannarna överhuvudtaget genom att lägga ut mattor.

Edit: jag tror ni helt missförstår TS och utgår ifrån att han bor i villa eller nåt. Läs igen, han har problem med en dåligt ljudisolerad lägenhet och störningen kommer inte från hans egen lägenhet utan från grannarna :rolleyes:

Blundar du för fysik? Det hjälper absolut, speciellt mot obehagligt eko. Frågan är om det är tillräckligt för att göra väsentlig skillnad på ljudet från grannen.

Men utan att undersöka källan ordentligt blir det svårt att göra något specifikt

P
Blundar du för fysik? Det hjälper absolut, speciellt mot obehagligt eko. Frågan är om det är tillräckligt för att göra väsentlig skillnad på ljudet från grannen.

Men utan att undersöka källan ordentligt blir det svårt att göra något specifikt
Men trollar du nu eller haha! Utöver sunt förnuft har jag egen erfarenhet. Mattor hjälper inte ett skit för att åtgärda nämna problem! Vore det så enkelt skulle inte hundratusentals runt om i Sverige behöva lida av detta folkhälsoproblem :crysmile:

Jag åsyftade att täcka samtliga ytor med TJOCK och tung matta som absorbenter, inte slänga in en liten vanlig matta. Det kommer inte eliminera problemet men det kommer ge en mjukare ljudbild som gör att det kan vara uthärdligt. Troligtvis blir effekten inte tillräcklig och det är därför jag förespråkar en undersökning av hur det kommer.

Det tråkiga svaret är väl att det är enklast att flytta

P
Jag åsyftade att täcka samtliga ytor med TJOCK och tung matta som absorbenter, inte slänga in en liten vanlig matta. Det kommer inte eliminera problemet men det kommer ge en mjukare ljudbild som gör att det kan vara uthärdligt. Troligtvis blir effekten inte tillräcklig och det är därför jag förespråkar en undersökning av hur det kommer.

Det tråkiga svaret är väl att det är enklast att flytta
Haha, men nej! Inte ens en tjock matta kommer hjälpa det minsta. Är du på riktigt? Ärligt talat låter det inte som du någonsin upplevt liknande problem i lägenhet. Jag börjar på riktigt tro att jag hallucinerar när jag läser dina argument.

Det är tystare i en bil med plyschklädsel, än en med skinnklädsel, vet du varför ??

Kom in i mitt badrum här om morgonen, och reagerade direkt på ljudet, det liksom ekade ??
Just det, jag la alla in handdukar och och golvhandduken i tvättmaskinen kvällen innan.

Mjuka material dämpar ljud, ju mjukare du har hemma, ju tystare är det.

• Gilla
segv och 1 till
  • Laddar…
För att få bort det helt och hållet är det bara att göra som de gör i en påkostad akustikreglerad studio - skapa ett rum i ett rum. Dvs frikoppla tak, golv och väggar från stommen.

Men det är nog lite klurigt att göra kanske.

I vilket fall som helst, om det är ljudet ovanifrån som stör dig mest så tror jag att denna princip kan användas genom att göra ett innertak med något typ av isoleringsmaterial emellan som dämpar. Sen finns det absorbenter som kan tryckas i valfritt motiv så du kan slänga upp dem som canvastavlor på väggarna. Det kommer dämpa efterklangen på ljuden som studsar runt. Lite tjocka mattor är inte helt fel det heller.

Dessa åtgärder kombinerat skulle jag tro gör en drastisk skillnad.

En positiv effekt som inte ska underskattas är att din stereo där hemma kommer låta betydligt bättre :)

P
Isakare Isakare skrev:
Det är tystare i en bil med plyschklädsel, än en med skinnklädsel, vet du varför ??

Kom in i mitt badrum här om morgonen, och reagerade direkt på ljudet, det liksom ekade ??
Just det, jag la alla in handdukar och och golvhandduken i tvättmaskinen kvällen innan.

Mjuka material dämpar ljud, ju mjukare du har hemma, ju tystare är det.
Det är inte jämförbart överhuvudtaget. Jag tror ärligt talat inte någon av er läst TS inlägg. Han har INTE problem med ljud som kommer från hans egen lägenhet. Det läcker in från grannarna. Jisses, hur svårt ska det vara att förstå.

Igen, mattor hjälper inte det minsta. Inte ens om han spikade upp 5 lager mattor i taket och på väggarna. Vibrationer i grundstommen får man bara acceptera eller flytta. Att det läcker in ljud som samtal och musik går möjligtvis till viss del men kräver enorma resurser utan garantier. Är det dåligt byggt så är det dåligt byggt. Mattor lol...

P
J JockeHX skrev:
För att få bort det helt och hållet är det bara att göra som de gör i en påkostad akustikreglerad studio - skapa ett rum i ett rum. Dvs frikoppla tak, golv och väggar från stommen.

Men det är nog lite klurigt att göra kanske.

I vilket fall som helst, om det är ljudet ovanifrån som stör dig mest så tror jag att denna princip kan användas genom att göra ett innertak med något typ av isoleringsmaterial emellan som dämpar. Sen finns det absorbenter som kan tryckas i valfritt motiv så du kan slänga upp dem som canvastavlor på väggarna. Det kommer dämpa efterklangen på ljuden som studsar runt. Lite tjocka mattor är inte helt fel det heller.

Dessa åtgärder kombinerat skulle jag tro gör en drastisk skillnad.

En positiv effekt som inte ska underskattas är att din stereo där hemma kommer låta betydligt bättre :)
Ja precis, ett ljudisolerat rum i rummet är det enda som skulle kunna hjälpa, men hur realistiskt det är att bygga i en lägenhet..hmm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.