Hej! Jag tog av höljet av microvågsugnen jag köpte begagnad för att göra ren den ordentligt. Väl under"huven" så föll fästet på kabeln på bild i småbitar trots att jag knappt kom åt den- det ser även väldigt bränt ut runt omkring. Finns det reservdelar till detta eller är det bara att skicka den på tippen?
Tack på förhand!

• Industriell mikrovågsugn i rostfritt stål på ett köksbänk, synbart använd och lite smutsig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen mikrovågsugn demonterad på köksbänk, inre komponenter synliga, verktyg och disktrasa bredvid.
    Skapa konto
  • Hand håller i en trasslig elkabel vid metallföremål, möjlig risk för elfara eller underhåll av elektrisk utrustning.
    Skapa konto
  • Smutsig, försummad yta under köksutrustning med rester, kabel och fläckar. Ovanifrån perspektiv, behov av rengöring.
    Skapa konto
  • Slitet strömuttag med skadade plastdelar och synliga ledningar. Risk för elektrisk säkerhet.
    Skapa konto
Tetsade du micron innan du tog isär den? Funkade den då?
Är det ett grillelement i ugnen?

P
det är som yänkarna säger dont fix it if isnt broke!
nu är det trasigt så nu går det att fixa
det är ju en ny sladd du behöver men om den finns som reservdel vete ju gudarna
utseendet påminner om en anderson och är det knappt försvarbart att laga.
OBH brandar ju allt och de har tom stekjärn som bränner vid vatten..

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Tetsade du micron innan du tog isär den? Funkade den då?
Är det ett grillelement i ugnen?
Nej den var så smutsig så tyvärr gjorde jag inte det! Ja det är grillfunktion på den!

electroluxaren skrev:
det är som yänkarna säger dont fix it if isnt broke!
nu är det trasigt så nu går det att fixa
utseendet påminner om en anderson och är det knappt försvarbart att laga.
OBH brandar ju allt och de har tom stekjärn som bränner vid vatten..
Precis vad jag tänker ang reservdelen! Kan ju iofs konakta OBH och fråga men tvivlar starkt på att det finns tillgängligt. Stekjärn som bränner vid vatten?

electroluxaren skrev:
Godtycklig värmetålig sladdstump borde väl fungera. Har dock inga konkreta förslag på var man hittar en sådan värmetålig. Den gamla verkar inte ha varit nog värmetålig i alla fall...

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Hahaha så sant! Det verkar den inte varit! Känner inte riktigt igen sladdtypen och den har nån form av keramiska fästen. Varav ett då föll i småbitar!

OK, då TROR jag att den vita sladdstumpen är till för att koppla ihop grillelementen.
Det är nån form av kabelsko som sitter i varje ände av sladden.
Man skulle ju kunna leva med micron utan grillfunktionen...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
OK, då TROR jag att den vita sladdstumpen är till för att koppla ihop grillelementen.
Det är nån form av kabelsko som sitter i varje ände av sladden.
Man skulle ju kunna leva med micron utan grillfunktionen...
Ja jag misstänkte det också! Tack! Jo jag har funderat på det men har en annan utan grillfunktion som känns rimligare att använda då!

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
J
Det ser ju ut att vara en vanlig krimpt kontakt av standardformat. Dra loss den från dess motsvarande del och kolla om du kan hitta en motsvarande, krimpa på den.

https://www.biltema.se/bil---mc/els...latstiftshylsa-075---15-mm2-10-st--2000041121

Men tänk på att gör du fel finns det liten risk för brand. Men en micro ska man inte köra oövervakad, säkert slocknar det själv om man drar ut sladden... Se bara till den inte kommer i kontakt med nåt annat.

P
J JohanLun skrev:
Det ser ju ut att vara en vanlig krimpt kontakt av standardformat. Dra loss den från dess motsvarande del och kolla om du kan hitta en motsvarande, krimpa på den.

[länk]

Men tänk på att gör du fel finns det liten risk för brand. Men en micro ska man inte köra oövervakad, säkert slocknar det själv om man drar ut sladden... Se bara till den inte kommer i kontakt med nåt annat.
flatstifts hylsan måste vara av stål och inte förtent mässing

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:

[länk]

Tack så mycket! Det ska jag göra
J JohanLun skrev:

[länk]

Tack så mycket! Det ska jag testa! Då behöver jag en värmebeständig kabelsko också? Har du nåt tips?(de jag hitter verkar vara av plast.)
Låter rimligt!

electroluxaren skrev:
flatstifts hylsan måste vara av stål och inte förtent mässing
Tack så mycket!

Så jag be
Så jag behöver alltså 2 flatstiftshylsor i stål , en värmebeständig sladd och 2 värmetåliga kabelskor om jag förstått det rätt?

Vänligen Hanna

P
V Viealive skrev:
Så jag be
Så jag behöver alltså 2 flatstiftshylsor i stål , en värmebeständig sladd och 2 värmetåliga kabelskor om jag förstått det rätt?

Vänligen Hanna
hylsskydden kan du strunta i är ju ingen där och pillar normalt ändå
silkonkabel är ju bra
titta på skroten i en gammal spis och klipp bort en bit

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.