3 740 läst ·
30 svar
4k läst
30 svar
Går det att jorda såhär?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ja det gjorde du, för du sa inte närmare vad du syftade på och metallfästet är vad som varit i fokus i tråden.
Frågan är i vilken grad detta fäste blir berörbart när armaturen är monterad. Det blir åtminstone en skruvskalle, vilket inte anses tillräckligt för att kräva skyddsjordning. Men kanske är armaturen delvis i metall. Det är möjligt, samtidigt som de "elektriska delarna" i armaturen är dubbelisolerad. De handlar troligen om ett tak också, vilket dock egentligen inte spelar någon roll.
Så det vore intressant att se denna armatur.
Frågan är i vilken grad detta fäste blir berörbart när armaturen är monterad. Det blir åtminstone en skruvskalle, vilket inte anses tillräckligt för att kräva skyddsjordning. Men kanske är armaturen delvis i metall. Det är möjligt, samtidigt som de "elektriska delarna" i armaturen är dubbelisolerad. De handlar troligen om ett tak också, vilket dock egentligen inte spelar någon roll.
Det skulle kunna vara denna armatur,
https://www.jula.se/catalog/el-och-...sning/badrumsarmaturer/badrumsarmatur-423371/
Om det är den armaturen så ska det träs på en "slang" på enkelisolerade ledarna så att de blir dubbelisolerade.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...sning/badrumsarmaturer/badrumsarmatur-423371/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är den armaturen så ska det träs på en "slang" på enkelisolerade ledarna så att de blir dubbelisolerade.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Typiskt Jula. Bild och text, bild och bild, och bild i bild stämmer dåligt överens med varandra....
Sedan kan bruxet missuppfattas som att en kabel ska avmantlas innan den förs in i armaturen.
Sedan kan bruxet missuppfattas som att en kabel ska avmantlas innan den förs in i armaturen.
Nej jag skrev att "Något som är dubbelisolerat får inte jordas."Bo.Siltberg skrev:
Ja det gjorde du, för du sa inte närmare vad du syftade på och metallfästet är vad som varit i fokus i tråden.
Jag har inte skrivit vad som eventuellt är dubbelisolerat här, eftersom att jag inte har sett armaturen kan jag inte avgöra det.
Eller kan du läsa att jag ens har nämnt något om metallskenan?
Syftet med mitt svar var att armaturen kan eventuellt nu bli jordad via fästet nu när det är jordat, och att jorda något dubbelisolerat är inte ok. Eftersom att man behöver var extra tydlig på detta forum så tillägger jag att, jag har inte skrivit om armaturen är dubbelisolerad eller inte eftersom jag inte vet det då jag inte har sett den.
Nu när du redan skrivit så mycket om i stort inget skulle åtminstone jag gärna se varför du ser det som problematiskt dvs bortsett från formella regler som du har helt rätt i,D Du och 19till skrev:Nej jag skrev att "Något som är dubbelisolerat får inte jordas."
Jag har inte skrivit vad som eventuellt är dubbelisolerat här, eftersom att jag inte har sett armaturen kan jag inte avgöra det.
Eller kan du läsa att jag ens har nämnt något om metallskenan?
Syftet med mitt svar var att armaturen kan eventuellt nu bli jordad via fästet nu när det är jordat, och att jorda något dubbelisolerat är inte ok. Eftersom att man behöver var extra tydlig på detta forum så tillägger jag att, jag har inte skrivit om armaturen är dubbelisolerad eller inte eftersom jag inte vet det då jag inte har sett den.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Du syftade kanske på något virrigt som skrevs tidigare i tråden? Frågan före ditt inlägg handlade inte om att skyddsjorda armaturen utan om behovet av att skyddsjorda fästet. Se #13.
Jag skulle heller inte kalla det fel att skyddsjorda metalldelar i en dubbelisolerad apparat, utan mer som att det inte är förbjudet. Man ska dock aldrig behöva väcka den frågan hos en färdig produkt. Men nu handlar det om en lampa från Jula med en bristfällig anvisning...
Om man inte kan skydda fästet från från grundisolerade ledare i dosan, och om fästet är berörbart (vilket det är via armaturen), då måste fästet (=armaturens hölje) skyddsjordas.
Jag skulle heller inte kalla det fel att skyddsjorda metalldelar i en dubbelisolerad apparat, utan mer som att det inte är förbjudet. Man ska dock aldrig behöva väcka den frågan hos en färdig produkt. Men nu handlar det om en lampa från Jula med en bristfällig anvisning...
Om man inte kan skydda fästet från från grundisolerade ledare i dosan, och om fästet är berörbart (vilket det är via armaturen), då måste fästet (=armaturens hölje) skyddsjordas.
Man bör kanske också ha i beaktande om rummet i övrigt är en ojordad miljö. Då har man nu medvetet fört in jord där? Förutsatt att denna faktiskt är berörbar och inte ringa i storlek typ skruvskalle etc..
Bara en fundering från min sida..
Bara en fundering från min sida..
Där brukar vara handdukstork/ element, tvättmaskin / torktumlare, golvvärme och just eluttag i ett badrum så vad menar du med ojordad? Dessutom brukar fuktiga fötter på blött golv kunna jorda ganska bra. För att inte tala om (om där är) prisolrör/kopparrörA avh67f skrev:
Redigerat:
Metallfästet är ihopskruvat med plafonden och hela är i metall, så jag skulle säga att det är i kontakt med hela armaturen.A avh67f skrev: