Står inför en större renovering av huset och skulle vilja tilläggsisolera taket utifrån. Detta skulle medföra en extra last på taket och enligt dimensioneringskontrollen på byggbeskrivningar.se så är min nockbalk utnyttjad till max redan.
Så går det att förstärka den på något sätt? För det går väl inte att byta ut den utan att riva hela taket?

Är isoleringen så tung?
Protte

• Gilla
JF.
  • Laddar…
Tanken är att tilläggsisolera med 220mm då det bara är 145mm isolering nu. Så det blir en del. En konstruktör behöver nog räkna på det iaf.

Jag undrar om det verkligen påverkar så mycket. Normalt är det ju snölasten som påverkar dimensioneringen mest, där kan det handla om flera hundra kg/m2.
Den isolering du beskriver bör väl inte tillföra mer än ca 10kg/m2. I sammanhanget nästan försumbart.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jag undrar om det verkligen påverkar så mycket. Normalt är det ju snölasten som påverkar dimensioneringen mest, där kan det handla om flera hundra kg/m2.
Den isolering du beskriver bör väl inte tillföra mer än ca 10kg/m2. I sammanhanget nästan försumbart.
ja det låter rimligt som du säger. Men handläggaren på stadsbyggnadskontoret vill ha beräkningar och konstruktionslösningar på det mesta, så det måste redovisas på något sätt.

Jag delar tveksamheten kring isoleringens vikt, men om du vill ha mer nyanserade kommentarer får du redovisa mer fakta kring nockbalken, dimensioner, spännvidd, uppäggning, takbalkarnas anslutning etc. Taklutning är en viktig parameter också.

• Gilla
JF.
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag delar tveksamheten kring isoleringens vikt, men om du vill ha mer nyanserade kommentarer får du redovisa mer fakta kring nockbalken, dimensioner, spännvidd, uppäggning, takbalkarnas anslutning etc. Taklutning är en viktig parameter också.
Hej,

här kommer en väldigt enkel ritning med mått. Både mittbalken samt sidobalkarna är dubbla 45x195 som är ihopspikade.
Nedre skissen är hur pelaren som håller mittbalken är placerad mellan ytterväggarna.
Takåsarna är fästa med vinkeljärn i mittbalken, samt takåsfästen i sidobalkarna.
Taklutningen är 22grader.

• Handritad skiss av takstomme med måttangivelser och takvinkel samt notering av balkdimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsarna är 45x170

Vilken spännvidd är det på balkarna?

• Gilla
JF.
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vilken spännvidd är det på balkarna?
ca 450cm

Vad har på taket nu?Tegel, Papp, plåt?

• Gilla
JF.
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Vad har på taket nu?Tegel, Papp, plåt?
shingel, men ska bytas mot plåt.

J JF. skrev:
shingel, men ska bytas mot plåt.
Oki, ingen viktminskning där då...

Ulltand Ulltand skrev:
Oki, ingen viktminskning där då...
Nej tyvärr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.