Står inför en större renovering av huset och skulle vilja tilläggsisolera taket utifrån. Detta skulle medföra en extra last på taket och enligt dimensioneringskontrollen på byggbeskrivningar.se så är min nockbalk utnyttjad till max redan.
Så går det att förstärka den på något sätt? För det går väl inte att byta ut den utan att riva hela taket?
Så går det att förstärka den på något sätt? För det går väl inte att byta ut den utan att riva hela taket?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Är isoleringen så tung?
Protte
Protte
Jag undrar om det verkligen påverkar så mycket. Normalt är det ju snölasten som påverkar dimensioneringen mest, där kan det handla om flera hundra kg/m2.
Den isolering du beskriver bör väl inte tillföra mer än ca 10kg/m2. I sammanhanget nästan försumbart.
Den isolering du beskriver bör väl inte tillföra mer än ca 10kg/m2. I sammanhanget nästan försumbart.
ja det låter rimligt som du säger. Men handläggaren på stadsbyggnadskontoret vill ha beräkningar och konstruktionslösningar på det mesta, så det måste redovisas på något sätt.G Gabbe1 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag delar tveksamheten kring isoleringens vikt, men om du vill ha mer nyanserade kommentarer får du redovisa mer fakta kring nockbalken, dimensioner, spännvidd, uppäggning, takbalkarnas anslutning etc. Taklutning är en viktig parameter också.
Hej,J justusandersson skrev:
här kommer en väldigt enkel ritning med mått. Både mittbalken samt sidobalkarna är dubbla 45x195 som är ihopspikade.
Nedre skissen är hur pelaren som håller mittbalken är placerad mellan ytterväggarna.
Takåsarna är fästa med vinkeljärn i mittbalken, samt takåsfästen i sidobalkarna.
Taklutningen är 22grader.
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Vilken spännvidd är det på balkarna?