A AndersS skrev:
Är ju lite skillnad på kostnad😂😂
Och ibland får man vara pragmatisk och välja det enkla😉
Har man en plånbok som också rymmer pragmatism, tja... varför inte? :)

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Har haft samma problem, persiennfirmor har böjlig axel som reservdel, kostar några tior. Ska gå att dra ut skarvkopplingen.

• Gilla
EXE
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Hur menar du "hänger"? Det är väl bara stegbanden?
Och de har väl tillräckligt slack för att du skall kunna lyfta upp axeln den centimeter som behövs? Bara att "klicka loss" den.
Faktum är att jag var rädd att slita och dra i axeln, för att inte de gamla linorna som hänger på den ska också gå av. Men det verkar ändå som att jag blir tvungen till det, lyfta den några cm och knipsa av vid hylsan med en bultsax. Det kommer att lösa sig.

• Gilla
Enplanmexitegel
  • Laddar…
E EXE skrev:
Alla förslag - utom “beställ ny persienn” - är välkomna.
OK.

E EXE skrev:
“rätt enkelt” hör i det här fallet till sagorna
E EXE skrev:
Köper du en ny bil om du får punktering på din gamla...?
E EXE skrev:
Jag har redan fått bättre förslag, men tack ändå.
E EXE skrev:
Har man en plånbok som också rymmer pragmatism
Hm...

1 123abc skrev:
Har du läst någon av de tidigare trådarna i forumet?
Detta är första exemplet jag hittade när jag gjorde en sökning.
[länk]
[länk]
Nej, har inte läst dessa innan, men nu. Samma problem tydligen men inte riktigt samma delar. Jag tror dock att jag vet tillräckligt nu för att kunna lösa problemet. Tack!

Har själv gjort exakt den lagningen med den där typen av fästen.
Jag använde en bultsax för att klippa av stången, sen en liten fil för att få rätt form på axeln igen. Sedan dit med nya vridstången.

• Gilla
EXE
  • Laddar…
E EXE skrev:
Det går mot min natur, jag brukar försöka fixa saker innan jag köper nytt. Köper du en ny bil om du får punktering på din gamla...?
OT:Numera får man väl punktering så sällan att man hinner köpa ny bil innan man fått punka på den gamla..

• Gilla
EXE
  • Laddar…
sysmali
F fribygg skrev:
OT:Numera får man väl punktering så sällan att man hinner köpa ny bil innan man fått punka på den gamla..
Mer OT. Säg det till min fru. Hon fick sin tredje punktering igår (inom 10 månader).

Gällande persiennen, så hade jag liknande utmaning. Bet i det sura äpplet och lyckades fila/såga av historien. Ja, det tog sin lilla tid och var plågsamt.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Hon fick sin tredje punktering igår (inom 10 månader).
Hoppas verkligen att det var ett av hennes bilhjul som fick punkteringen. 😂😱🙃🤓😇

E EXE skrev:
Vredet/vajern man vrider om lamellerna i persinnen med har gått av vid infärstningen till den bärandeaxeln, och den låter sig inte bytas med mindra än att man demonterar och bygger om HELA konstruktionen, vilket är inte värt. På nyare persienner kan man lossa vajern från den lilla kopparcylidern I slutet av axeln eftersom denna hålls på plats av en liten skruv men så är det inte på äldre modeller som denna, där cylindern sitter fast på axeln och går inte att rubba. Går vajern av då är det kört! Eller - är det?

Finns det verkligen inget sätt att fästa tillbaka vredets vajer i axeln? Alla förslag - utom “beställ ny persienn” - är välkomna.
Problemet löst. Skalade av lite av plasten, bände upp trådarna i vajerns ände, flätade ihop dem med bit ståltråd, virrade runt den andra änden på axeln och sedan ett varv tillbaka. Avslutade med 2 st kapade 8mm plastplugg som "omslag", med vanlig Epoxy lim innanför. Det är inte vackert, men det sitter som berg! Några timmars arbete. Kostnad - runt en femma...

• Repairs with plastic plugs wrapped with steel wire and epoxy on a cable end for secure fixing.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallvajer och ståltråd tvinnade runt axel, omgivna av plastpluggar och limmade med Epoxy. Bakgrund med blommönstrad duk och skruvstäd.
    Skapa konto
  • En metalltråd virad runt en annan tråd vid en stavs ände, del av reparation med ståltråd och epoxy, nummer 2 ovanför.
    Skapa konto
  • Närbild på en vajer med avskalad plast som har trådar flätade ihop med ståltråd, och två plastpluggar fästa med epoxy.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.