Faktum är att jag var rädd att slita och dra i axeln, för att inte de gamla linorna som hänger på den ska också gå av. Men det verkar ändå som att jag blir tvungen till det, lyfta den några cm och knipsa av vid hylsan med en bultsax. Det kommer att lösa sig.C cpalm skrev:
OK.E EXE skrev:
E EXE skrev:
E EXE skrev:
E EXE skrev:
Hm...E EXE skrev:
Nej, har inte läst dessa innan, men nu. Samma problem tydligen men inte riktigt samma delar. Jag tror dock att jag vet tillräckligt nu för att kunna lösa problemet. Tack!1 123abc skrev:
Mer OT. Säg det till min fru. Hon fick sin tredje punktering igår (inom 10 månader).F fribygg skrev:
Gällande persiennen, så hade jag liknande utmaning. Bet i det sura äpplet och lyckades fila/såga av historien. Ja, det tog sin lilla tid och var plågsamt.
Produkter som diskuteras: "sågar filar"
Sågar & filar
Vårt sortiment av handhållna sågar och filar är utformade för att möta alla dina snickeri och metallbearbetningsbehov. Vi har ett brett utbud av sågar, inklusive bågsågar, sticksågar, fogsvansar och mycket mer. Våra sågar är tillverkade
Läs mer
Problemet löst. Skalade av lite av plasten, bände upp trådarna i vajerns ände, flätade ihop dem med bit ståltråd, virrade runt den andra änden på axeln och sedan ett varv tillbaka. Avslutade med 2 st kapade 8mm plastplugg som "omslag", med vanlig Epoxy lim innanför. Det är inte vackert, men det sitter som berg! Några timmars arbete. Kostnad - runt en femma...E EXE skrev:Vredet/vajern man vrider om lamellerna i persinnen med har gått av vid infärstningen till den bärandeaxeln, och den låter sig inte bytas med mindra än att man demonterar och bygger om HELA konstruktionen, vilket är inte värt. På nyare persienner kan man lossa vajern från den lilla kopparcylidern I slutet av axeln eftersom denna hålls på plats av en liten skruv men så är det inte på äldre modeller som denna, där cylindern sitter fast på axeln och går inte att rubba. Går vajern av då är det kört! Eller - är det?
Finns det verkligen inget sätt att fästa tillbaka vredets vajer i axeln? Alla förslag - utom “beställ ny persienn” - är välkomna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden