25 140 läst ·
260 svar
25k läst
260 svar
Ganska många som pulat med elen hemma utan behörighet
Som av en händelse, apropå fel yrkespersoner gör, bör man ta sig en titt i "värsta elkopplingen".
https://www.byggahus.se/forum/threads/vaersta-elkopplingen.92082/page-491#post-3466447
Samt lite längre ner från samma firma
Inte någon snygg syn... Visar också väl vad ett EKP är värt i praktiken.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vaersta-elkopplingen.92082/page-491#post-3466447
Samt lite längre ner från samma firma
Inte någon snygg syn... Visar också väl vad ett EKP är värt i praktiken.
Husägare
· Jönköping
· 5 857 inlägg
Egenkontroll är ett uttryck som får mig att dra på munnen. Det utgår från en så ärkesvensk naivitet att man blir full i skratt.
”Har jag gjort allting rätt?” ”Klart jag har.” ”Ok, då får jag godkänt.”
Om man tillåter detta, så kan man gott tillåta att vanligt folk får ta ett elkörkort för egna installationer i bostaden. För tydligen är inte el farligare än att man kan godkänna sina egna installationer.
”Har jag gjort allting rätt?” ”Klart jag har.” ”Ok, då får jag godkänt.”
Om man tillåter detta, så kan man gott tillåta att vanligt folk får ta ett elkörkort för egna installationer i bostaden. För tydligen är inte el farligare än att man kan godkänna sina egna installationer.
Husägare
· Jönköping
· 5 857 inlägg
Skulle man införa mitt förslag om elkörkort skulle man också para detta med krav på uppvisande av sådant för inköp av behörighetskrävande material. Lätt som en plätt att genomföra och används redan nu för att kräva ID-kontroll vid inköp av alkohol eller tobak i vilken matbutik som helst.tommib skrev:
Det starkaste indiciet för att hempul inte är tillnärmelsevis så farligt som branschen påstår är all materiel som skyfflas ut, vilket flera redan har påpekat. Det skulle vara väldigt spännande att titta på försäljningsstatistiken från Bauhaus, Hornbach, Classe, Jula, Biltema m.fl. och räkna på ungefär hur mycket det rör sig om. Man kan med ganska god säkerhet göra antagandet att elektriker inte handlar sina prylar där och det mesta som handlas där inte installeras av elektriker (av skäl vi ser i alla dessa pristrådar). Lägg till internethandeln till detta så blir det än mer intressant.
Detta är dock en undersökning som ESV aldrig kommer att göra eftersom de, likt SEF och IN, är aktivt ointresserade av resultatet eftersom de vet att det kommer gå stick i stäv med deras propaganda. Istället säljer man in till beslutsfattare att man måste öka informationen till konsumenter och myntar begrepp som "fulel".
Är man lite oförsiktig som helt okunnig hempulare kan det gå riktigt illaMikael_L skrev:
Ja det tror jag.
Jag kan ju också påpeka att jag inte förespråkar att göra elinstallationer som ett oreglerat område.
Men jag tycker det behövs reformer.
Om det nu är så otroligt farligt och ansvarsfullt, så har jag svårt att förstå varför det är utformat på det viset att de flesta som gör detta otroligt svåra och farliga arbete inte har någon egen licens, att lagen inte ens kräver någon direkt formell utbildning.
Att ESV verkar ha väldigt svårt att stoppa dåliga elinstallatörer förstärker detta.
Nu kan det ju även faktiskt vara att det inte är så väldigt svårt, och inte heller så fruktansvärt farligt eller ansvarsfullt också, och då skulle det nog kunna gå att fixa ihop något som ger bevis på att man har tillräcklig kunskap för att fixa lite själv.
Det är självklart inget alla kan klara, och alla är knappast heller intresserade. Alla är inte intresserade av en jaktlicens, även om det är möjligt att ta, för de flesta.
Men ett elkörkort garanterar inte att man kan el till 100%. Finns de med körkort på bil som kör i motsatt körfält på motorvägen eller i rondellen (sett båda varianterna i verkligheten). Ett körkort betyder inte att man kan köra bil eller att man blir en bättre hempulare. Bara ytterligare ett sätt för storebror att veta vad du pysslar medricebridge skrev:
Så.... Du argumenterar alltså att eftersom uppkörning/körkort inte garanterar kunskaper så är det bättre att folk kör helt utan men har sitt namn på ett papper hemma hos någon som jobbar med åkeriverksamhet och som har någon med körkort som kollar på listan lite då och då?P Putte 9497 skrev:Men ett elkörkort garanterar inte att man kan el till 100%. Finns de med körkort på bil som kör i motsatt körfält på motorvägen eller i rondellen (sett båda varianterna i verkligheten). Ett körkort betyder inte att man kan köra bil eller att man blir en bättre hempulare. Bara ytterligare ett sätt för storebror att veta vad du pysslar med
Så funkar nämligen elbranschen.
Den kognitiva dissonansen hos elektriker upphör aldrig att förvåna mig. Å ena handen är det omöjligt för någon att kunna hempula säkert för det är ju så svååååårt, å sndra sidan är det ok att skicka ut en skoltrött 19-åring på att koppla lite vad som bara vederböramde har ett papper som säger hur den ska göra.
Husägare
· Jönköping
· 5 857 inlägg
Håller inte med. Detta är fullt relevanta jämförelser. Vi myndiga har rättigheten att ta kalkylerade risker på egen risk och med eget ansvar för att inhämta nödvändiga kunskaper. Med undantag för vissa saker som är särskilt samhällsfarliga, t ex bilkörning eller alkoholmissbruk.P Putte 9497 skrev:
(Jag kollade upp det där med svampen förresten. Ett 40-tal personer läggs in på sjukhus varje år pga svampförgiftning. Statistik om dödsfall saknas, men i övrigt är alltså omfattningen motsvarande elolyckor.)
När det gäller el talar dock siffrorna sitt tydliga språk. Det är inget stort problem trots att väldigt många bevisligen hempular.
Husägare
· Jönköping
· 5 857 inlägg
Det garanterar inte en behörighet eller ett egenkontrollprogram heller. Faktum är att INGET garanterar att man kan NÅGOT till 100%. Till och med extremt välutbildade yrkesmänniskor som flygkaptener och astronauter gör fel, ibland för att de faktiskt inte kan saker till 100%.P Putte 9497 skrev:Men ett elkörkort garanterar inte att man kan el till 100%. Finns de med körkort på bil som kör i motsatt körfält på motorvägen eller i rondellen (sett båda varianterna i verkligheten). Ett körkort betyder inte att man kan köra bil eller att man blir en bättre hempulare. Bara ytterligare ett sätt för storebror att veta vad du pysslar med
Och ändå är elolyckorna så försvinnande få, trots att där är fullt av outbildade hempulare som gör förbjudna installationer.