Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad är det du har emot en öppning för att folk ska kunna få göra vissa jobb hemma, dvs en viss utökning av de jobb som redan idag inte har något behörighetskrav? Du opponerar dig i var och varannan tråd men jag hittar inga argument, bara klagan. Kom igen nu och ge oss lite sakliga argument.

Uppmanar du folk till lagbrott? Vi pratar inte några lagbrott här. Så du tycker att folk kan pula hemma, men du vill inte ge dem en chans att göra det lagligt? Vad vill du egentligen?

Ja, så är det nog...

Om du ser det som komplext så......kan jag säga att det behöver inte vara komplext om man begränsar området, t.ex till gruppledningar. Det kan vara ganska omfattande regler men enkla och lättsamma. De mer komplexa momenten som ledningsdimensionering kan lämnas bort. Det finns öppningar, bara man är villig att öppna ögonen och leta.
Ska man ha körkort för att koppla el i sin egen elanläggning ska det isåfall innefatta all el efter huvudsäkring annars är det ganska tandlöst om man enbart får göra vissa moment som kompletterar det som är tillåtet idag.

Grundkravet för körkortet borde vara lägst godkänt i alla ämnen som ingår i gymnasieskolans elutbildning. Dessutom skulle man få avlägga ett praktiskt prov.

För att spela ESV, SEF och EIO i händerna skulle sedan kravet på varje elkoppling man gör i hemmet först anmälas och sedan besiktas av en behörig elektriker från någon elfirma. På så sätt får även elfirmorna i landet ta del av kakan.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Alla dom där frågorna du ställer passar utmärkt att ställa i denna tråd:
[länk]

Aaaabsolut ...!!!
Särskilt SEF kommer slåss tills de dör, de kommer lägga in allt sitt politiska och ekonomiska kapital för att något sådant här inte händer.
Men bra så, då får vi hoppas att de också dör i samma veva. :)
Om det nu finns en tråd för elkörkort, varför diskuteras då detta i alla andra trådar?

tommib
Ska elfirmorna själva besiktiga varje koppling de gör? Om inte, varför skulle det bara gälla hempulare?

Min vision skulle vara en begränsad (men meningsfull) behörighet som tillåter mig att göra allt efter huvudsäkringarna i mitt eget hus.

Det är nämligen inte så svårt. Ja, det har tagit mig en del läsande att komma dit jag är idag men det är inte på något sätt oöverkomligt. Jag tror inte heller att det egentligen behövs så mycket.

Hindret för att uppnå detta är att auktorisationen är så allomfattande att det blir hopplöst att försöka göra det som privatperson*, speciellt på grund av praktikkravet. Med en uppdelad auktorisation, som skulle vara nödvändig för att den skulle vara individuell, skulle det vara möjligt för intresserade privatpersoner att tentera. Ta dessutom bort praktikkravet som är korkat och omodernt och ersätt det med teoretiskt och praktiskt prov fokuserat på elsäkerhet så är det klart.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
https://www.finlex.fi/sv/laki/alkup/2016/20161135#Pidp446777056

Frågade min kusin i finland hur det är där.
Fick en länk på svenska, kikade igenom lite snabbt det påminner om de svenska reglerna men med högre utbildningskrav. Ungefär samma nivåer på behörighet. Och inget hempul.

Någon som vet hur man hittar Norska regelverket.

tommib tommib skrev:
Ska elfirmorna själva besiktiga varje koppling de gör? Om inte, varför skulle det bara gälla hempulare?

Min vision skulle vara en begränsad (men meningsfull) behörighet som tillåter mig att göra allt efter huvudsäkringarna i mitt eget hus.

Det är nämligen inte så svårt. Ja, det har tagit mig en del läsande att komma dit jag är idag men det är inte på något sätt oöverkomligt. Jag tror inte heller att det egentligen behövs så mycket.

Hindret för att uppnå detta är att auktorisationen är så allomfattande att det blir hopplöst att försöka göra det som privatperson*, speciellt på grund av praktikkravet. Med en uppdelad auktorisation, som skulle vara nödvändig för att den skulle vara individuell, skulle det vara möjligt för intresserade privatpersoner att tentera. Ta dessutom bort praktikkravet som är korkat och omodernt och ersätt det med teoretiskt och praktiskt prov fokuserat på elsäkerhet så är det klart.
Nu får du byta tråd till elkörkort

tommib tommib skrev:

Praktikkravet ligger lite i att man får kopplingen besiktas av en behörig elektriker

tommib
Nej, det är faktiskt hårdare i Finland. Du får inte byta strömbrytare eller vägguttag själv, du får inte ens öppna ett täcklock på en trefasgrupp. Du får inte heller fast ansluta en ljusarmatur i torra rum.

Har googlat lite ang. Norge.
DSB godkännande verkar det heta för yrkesmän.
Försöker hitta "behörighets" nivåer hittade två nivåer. Ingenting om vad man får göra själv i egna bostäder.

Elektrofagarbeider (Gruppe L)

Elektroinstallatør (Gruppe H)

Mikael_L
P Putte 9497 skrev:
Praktikkravet ligger lite i att man får kopplingen besiktas av en behörig elektriker
Fast om du hade varit elektriker så vet du att det inte sker i verkligheten.
Det finns nog faktiskt inte ens i teorin, dvs det finns inget sådant krav.

Mikael_L Mikael_L skrev:
tommib tommib skrev:
Nej, det är faktiskt hårdare i Finland. Du får inte byta strömbrytare eller vägguttag själv, du får inte ens öppna ett täcklock på en trefasgrupp. Du får inte heller fast ansluta en ljusarmatur i torra rum.
Stämmer enligt min kusin, han jobbar i byggbranschen.
Och på byggen stora som små så grejar elektrikerna med elen ingen annan rör det elekriska.
Och det är inte vanligt med att man ändrar elen själv hemma. Han ser det inte som ett problem.

Kusinen var även ganska säker på nedanstående.
Gör elektrikern fel så straffas elfirman, det är även tjänstemannaansvar för den "behörige".

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, jag vet det men det var bara en idé.

tommib
H HSP skrev:
Stämmer enligt min kusin, han jobbar i byggbranschen.
Och på byggen stora som små så grejar elektrikerna med elen ingen annan rör det elekriska.
Och det är inte vanligt med att man ändrar elen själv hemma. Han ser det inte som ett problem.

Kusinen var även ganska säker på nedanstående.
Gör elektrikern fel så straffas elfirman, det är även tjänstemannaansvar för den "behörige".
Det lustiga med detta är att Classe finns i Finland också och säljer massa elgrejer där med. De gånger jag har gjort lite småfix där har det doc varit svårare än här att hitta bra grejer (t.ex. första gången jag kollade fanns bara torix och EKK/MMJ). Sortimentet på Bauhaus skiljer sig också och är inte alls lika bra. Skulle t.ex. installera en lampa på toaletten åt morbror och det enda som fanns i klammerväg var TC (och TCS). Tack och lov fanns det i alla fall EXQ som blir habilt.

De gånger jag gjort lite större grejer på sommarstugan där så har jag haft med mig prylar härifrån eftersom det är lättare att köpa bra materiel. Ironiskt nog så avslöjar nog det mina installationer som hempul eftersom jag inte använder just EKK för att dra i rum inomhus.

tommib tommib skrev:
Det lustiga med detta är att Classe finns i Finland också och säljer massa elgrejer där med. De gånger jag har gjort lite småfix där har det doc varit svårare än här att hitta bra grejer (t.ex. första gången jag kollade fanns bara torix och EKK/MMJ). Sortimentet på Bauhaus skiljer sig också och är inte alls lika bra. Skulle t.ex. installera en lampa på toaletten åt morbror och det enda som fanns i klammerväg var TC (och TCS). Tack och lov fanns det i alla fall EXQ som blir habilt.

De gånger jag gjort lite större grejer på sommarstugan där så har jag haft med mig prylar härifrån eftersom det är lättare att köpa bra materiel. Ironiskt nog så avslöjar nog det mina installationer som hempul eftersom jag inte använder just EKK för att dra i rum inomhus.
Ajabaja:rofl:

P Putte 9497 skrev:
Elupproret på Facebook och demonstrationer i hela landet.
Gula västar med texten HEMPULARE på ryggen.. !

• Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Blockera vägarna med elmaterial:thinking:

• Haha
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.