OK, man kanske kan svarva gängorna:
http://biphome.spray.se/torbjorn_sundstrom/Bilder/Svarvat/gangor.htm
http://biphome.spray.se/torbjorn_sundstrom/Bilder/Svarvat/gangor.htm
Nope! :-?[/quote]Hammarn skrev:
Vi provar med en skiss
Man kanske kan göra det enkelt för sig och ta en vanlig saxdomkraft till en bil och två bitar trä på var sida om den till karmarna.
Eller kanske ett sådant där träningsredskap som man spänner fast i en dörrkarm och gör armlyft med. Då får du allt-i-ett på en gång.
Vill man nödvändigtvis bygga hela verktyget själv i trä så skulle i alla fall jag kika på saxdomkraftens konstruktion. Enkel att tillverka utan specialverktyg.
Eller kanske ett sådant där träningsredskap som man spänner fast i en dörrkarm och gör armlyft med. Då får du allt-i-ett på en gång.
Vill man nödvändigtvis bygga hela verktyget själv i trä så skulle i alla fall jag kika på saxdomkraftens konstruktion. Enkel att tillverka utan specialverktyg.
OlaF skrev:
Ännu bättre än en saxdomkraft är om du kan hitta en gammal VW (andra märken kanske också hade sådana, det vet jag inte) domkraft. Här finns en bild:
http://images.google.se/imgres?imgu...rev=/images?q=VW+jack&svnum=10&hl=sv&lr=&sa=G
Med en sådan slipper du klabbet med att få passbiten att hålla sig uppa samtidigt som du skruvar på domkraften. Du trär helt enkelt ett lagom långt rör (med rätt diameter) över stången, och passbit+domkraft blir "i ett stycke" mycket lättare att hantera.
//daniel
Men att försöka forma karmen efter att den skummats tycker jag låter lite jobbigt.
Jag hade satt några reglar (med rätta mått) i karmen innan den skummas och sen bara tagit bort reglarna då skummet härdat.
Tidigare hade Claes Ohlsson limknektar som kunde spänna åt bägge hållen, sådana borde fortfarande gå att finna nånstans.
Biltema's riktsatser är rätt användbara om man behöver trycka med lite större kraft. En sån underlättar vid en del "omöjliga" golvbräder men även vid jobb på befintliga takstolar mm. Fyra ton's kraft kan justera en hel del *s*
/Kent
Jag hade satt några reglar (med rätta mått) i karmen innan den skummas och sen bara tagit bort reglarna då skummet härdat.
Tidigare hade Claes Ohlsson limknektar som kunde spänna åt bägge hållen, sådana borde fortfarande gå att finna nånstans.
Biltema's riktsatser är rätt användbara om man behöver trycka med lite större kraft. En sån underlättar vid en del "omöjliga" golvbräder men även vid jobb på befintliga takstolar mm. Fyra ton's kraft kan justera en hel del *s*
/Kent
Lider med dig :-/Hammarn skrev:
Kan ju bara nämna en liten anekdot som kanske borde ligga i byggblooperstråden.
Kom hem till en man en gång som installerat en karm och skummat på ordentligt med en väldigt skev karm som följd. Då hade han tagit fram sina bruksbo(eller likvärdig) elhyvel och försökt rikta till karmen(!)
Efter några minuters försök så ringde han snickarn....var ganska kul att komma och se vad en man fylld av inspiration kan åstadkomma för konstverk med en elhyvel
Som tur va hade han fredat dörren så var bara att fixa en ny karm...
Lite offtopic men en del billiga ytterdörrar har karmar som är noll kul att försöka få fason på. 35 mm tjocklek på virket är lite väl klent nämligen. Det är inte rimligt att det skall ta två man 4 timmar att försöka få skräpet att sitta rätt men när karmen vrider sig som en orm så tar det "en stund" att försöka kila den rätt. Karmskruvarna tappar fäste rätt fort med vilket inte gör saken lättare direkt. Är det sen billiga karmskruvar med så har man en veritabel mardröm, fästskruvens sexkant verkar där vara avsedd för engångsmontage *suck*
Sen är givetvis låsbleckets urfräsning genomgående med så man fyller låsblecket med skum om man glömt demontera och tejpa för *morr*
/Kent
Sen är givetvis låsbleckets urfräsning genomgående med så man fyller låsblecket med skum om man glömt demontera och tejpa för *morr*
/Kent
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden