Har sett att det finns några gamla trådar, men de verkar tyvärr lite utdaterade. Finns det någon svensk butik där man kan köpa gängtappar för rörgänga eller är det Amazon som gäller? Hittade några där men det är ju en dryg månad leveranstid...

Är det en vanlig rörgänga? Motsvarande R10 då antar jag? Vad betyder NPT27?

Nej, vänta... 1/8 tum är ju R6... Det är för litet för mina behov

27 gängor per tum

Bästa svaret

NPT = national pipe tread. Amerikansk standard för rörgängor. Har 60 graders profilvinkel.

I Sverige använder vi normalt BSP (brittish standard pipe) gänga som har 55 graders profilvinkel.

Några få storlekar NPT och BSP gängor har samma stigning och dom brukar gå att skruva ihop. Men kopplingen kommer inte bli tät eller tåla belastning på rätt sätt.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
En snabb sökning på "gängtapp BSP 1/4" gav träffar på både ett flertal webbutiker och fysiska butiker. Däribland Swedol som hade en sådan tapp hemma i 56 av sina butiker. Schuchart maskin hade hemma i sin webbutik osv.

Där ser man, det var BSP som var den magiska nyckeln! Konstigt att Swedol inte kom upp när jag googlade "gängtapp rörgänga", men det visar väl hur kass google har blivit på att söka efter saker...

Det här med gängor är verkligen en djungel...

joakim_j joakim_j skrev:
Det här med gängor är verkligen en djungel...
Det stora problemet är att de internationella e-handlarna inkl. Amazon, inte vet att det finns två standarder på rörgängor och två utföranden av dessa (konisk och rak). Helt omöjligt att få rätt grejer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.