Hej!

Har en gängsäkringscentral där uppmärkning är lite siosådär ..

Har koll på några säkringar , men tänkte gå igenom med kompisen vilken som går till vad , en är uppe i huset o en skruvar ut sökringen .

Men hur ska man "räkna" när man ska märka upp i en ny gruppförtäckning ?

Börjar man ifrån vänster längst upp med
rad 1 och den blir 1 2 3 4 5 6
rad 2 7 8 9 10 11 12
rad 3 13 14 15 16 17 18

Eller hur ska det se ut ? :)

Borde finnas ett system på detta med :))

• Gammal gängsäkringscentral med handskrivna etiketter som visar säkringsbeteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1 4 7 10 13 16
2 5 8 11 14 17
3 6 9 12 15 18

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Så här ser min central ut. Där ser man att vänstra halvan är 3-fas grupper och högra är 1-fas.
. Elcentral med vänstra halvan visande 3-fas grupper och högra halvan med 1-fas säkringar.
Skapa konto

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Ofta har du en fas per rad så jag hade märkt upp det så som Daniel109 skriver.
I normcentraler med fasskena så sitter var tredje brytare i samma rad på samma fas (L1 L2 L3 L1 L2 L3 osv) så där börjar man på 1 och går uppåt (1 2 3 4 5 6 osv).
I båda fallen får du då
L1 = 1 4 7
L2 = 2 5 8
L3 = 3 6 9
Det är de standarder för märkningar som jag har sett. Jag skulle tro att det är okej att märka på ditt sätt så länge du även märker upp under/ovanför varje säkring vad den har för nummer så att man lätt ser att förteckningen inte går enligt standard

Det finns en bra guide här på Byggahus som Bo.Slitberg har skrivit om de olika centralerna och hur de oftast är uppbyggda inuti som jag kan rekommendera att du läser

Redigerat:
D dunken skrev:
Hej!

Har en gängsäkringscentral där uppmärkning är lite siosådär ..

Har koll på några säkringar , men tänkte gå igenom med kompisen vilken som går till vad , en är uppe i huset o en skruvar ut sökringen .

Men hur ska man "räkna" när man ska märka upp i en ny gruppförtäckning ?

Börjar man ifrån vänster längst upp med
rad 1 och den blir 1 2 3 4 5 6
rad 2 7 8 9 10 11 12
rad 3 13 14 15 16 17 18

Eller hur ska det se ut ? :)

Borde finnas ett system på detta med :))
Det Donald-Duck visar är det normala sättet i den typen centraler dvs trefasgrupper får samma siffra i hela kolumnen och enfas fylls på löpande. I de typiska med tre rader säkringar ligger varje fas per rad normalt sett.

Ibland när man märker för identifiering tex med skyltar ute i anläggningar används samma siffra per kolumn fast med tillägg för fas tex 2.L3 enfasgrupp 4.L1-3 trefasgrupp osv. Inte för bostäder direkt men ger flexibilitet vid omläggningar och med sidoinfo om fas(er) för bedömning av tex lastfördelning.

• Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
Hej

Hittade denna gruppförteckningen som låg bakom hydrofonen .

Hur ska man då tolka denna ?

• Handskriven gruppförteckning för elsystem monterad på vägg, bredvid en elbox med säkringar.
    Skapa konto
5
D dunken skrev:
Hej

Hittade denna gruppförteckningen som låg bakom hydrofonen .

Hur ska man då tolka denna ?
Grupp 1-3 är trefasgrupper, resterande är enfasgrupper.
4-6 ligger på L1
7-9 ligger på L2
10-12 ligger på L3

• Gilla
uhmfufu
  • Laddar…
Den gäller precis som inritat på förteckningen för den mörkgrå centralen i originalinstallationen. Du får undersöka vad som ligger under den nyare ljusare färgad, troligtvis något tillhygge tex för värmesystem etc.

Det är inte helt enligt praxis. Men den stämmer säkert för din anläggning.

Tvärtom är den helt enligt praxis. Är skrivklådan särskilt påträngande denna morgon?

• Gilla
  • Haha
ClasseClas och 5 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Tvärtom är den helt enligt praxis. Är skrivklådan särskilt påträngande denna morgon?
men vad är praxis då? Fallande eller liggande serie?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
5
S Stefan1972 skrev:
Det enda som är viktigt är att trefasgrupper tydligt märks upp.
I en större central så kan de ligga åt båda hållen ( Vilket det även gör i TS central) och skulle det tillkomma en mindre kapsling med en rad och tre säkringselement så kommer ju nummerserien fortsätta liggandes exempelvis.

5 50procent skrev:
Det enda som är viktigt är att trefasgrupper tydligt märks upp.
I en större central så kan de ligga åt båda hållen och skulle det tillkomma en mindre kapsling med en rad och tre säkringselement så kommer nummerserien fortsätta liggandes exempelvis.
jo absolut, tänkte mest på att några var inne på fallande serie i början och det lät som det var praxis och sen kommer det en antydan om att det är praxis med liggande...
I slutändan spelar det såklart ingen roll så länge nån har märkt ut det.......

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Praxis är likt det Donald-Duck visar på bilden eller som på TS gruppförteckning för originalinstallationen. Alltså för gängsäkringscentraler och från tiden de var vanligast märker man enligt grupper och då blir två-trefasiga märkta med samma nummer kolumnvis och enfasiga löpnummer uppifrån kolumnvis och åt höger.

Det är det helt historiskt dominerande sättet för den typen centraler och anläggning typ bostäder. Jag tar det som en lite kanske för forumet alltför lättvindig definition av "praxis" men duger för min del.

Så nu är det som du sa att jag hade fel om?

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.