Hej hej,

håller på att lägga en gång från uppfarten till entrén. Stenarna är av typ grå ölandssten (kalksten). Bitarna är rejäla och varierar mellan 4-8 cm i tjocklek. Just nu lägger vi bara pusslet för att sedan lägga ut sanden undertill som ska justera plattorna i höjd. Mest för att se att stenarna räcker till. Kommer även sätta cortenplåt på sidorna för att avgränsa gräsmatta och gång.

Det jag går och funderar på är själva tekniken för att lägga dessa plattor. Har dåligt flyt och är inte riktigt nöjd med passformen. Måste man skaffa en stenkap för att få det riktigt tillfredsställande eller finns det sätt att ändå lyckas? Tycker det blir lite väl stora glipor ibland men det kanske inte gör något när stenmjölet sen sopas i?

Tänkte kanske någon lagt något liknande och ville dela med sig några bra tips.

• Oregelbunden ölandssten som läggs för att skapa en gångväg, med varierande glipor och markerade kanter för avgränsning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det överlag ser bra ut! Visst kan man ibland behöva kapa en utstickande bit med en vinkelslip, och då rekommenderar jag att man knackar bort lite flisor från snittytan så att den kapade kanten blir mer lik de övriga.

• Gilla
Melloyello
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.