Hej! Jag har ett extra lås på min dörr, ett så kallat tillhållarlås av lite äldre modell av märket silca från gissningsvis 70 talet. Tror det är sju tillhållare. Hur säkra är dessa lås? Räcker det att bara låsa det låset?
Silca är inte tillverkaren av låset utan den som tillverkat nyckelämnet till den nyckelkopia du använder.
Troligtvis är tillverkaren FAS (131B7) eller Låsbolaget (131A7) om det är från 70-talet, om du låser två varv är det 7-tillhållarlås om du endast kan låsa ett varv så är det ett 9-tillhållarlås.
Det finns även andra tillhållarlås som t.ex Boda 428 8-tillhållarlås.
En bild på låset i dörren säger mig mer men i regel är det säkra lås men de ska aldrig smörjas för då blir det problem.
Troligtvis är tillverkaren FAS (131B7) eller Låsbolaget (131A7) om det är från 70-talet, om du låser två varv är det 7-tillhållarlås om du endast kan låsa ett varv så är det ett 9-tillhållarlås.
En bild på låset i dörren säger mig mer men i regel är det säkra lås men de ska aldrig smörjas för då blir det problem.
Tack för info! Man vrider bara ett varv.1 123abc skrev:Silca är inte tillverkaren av låset utan den som tillverkat nyckelämnet till den nyckelkopia du använder.
Här är en bild
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden