Har ett torp på strax under 50 kvadrat som har varit sommarstuga i 35-40 år, numera är det permanentbostad för mig och på helgerna även för min sambo. Storleken på huset och mitt intresse för kul prylar går inte riktigt ihop, med andra ord: jag får inte lov att sätta upp min scalextric-bilbana... :)

Tanken har legat i bakhuvet länge men idag när det började droppa in vatten på köksgolvet så blev det väl lite mer akut: taket måste läggas om.
Stommen på huset är timmer, ca 15 cm tjockt, takstolarna är även dom i timmer och sitter ganska glest, kanske 1,5 meter emellan, bjälklaget är isolerat med 10-12 cm sågspån.
Nuvarande taket är ett gammalt spåntak som är spikat på tjocka brädor som ligger med ett mellanrum om kanske 5-7 cm, ovanpå spånet ligger idag tegel.

Uppe på vinden finns det ju gott om plats för en bilbana och kanske en fåtölj och en stereo... :) Nackdelen är ju att det blir varmt på sommaren och kallt på vintern, med andra ord oisolerat.

Min tanke är att vinden inte ska vara särskilt uppvärmd, kanske 12-15 grader på vintern. Uppvärmningen tänkte jag skulle ske med värmen som läcker igenom bjälklaget nerifrån huset och kanske ett litet vattenburet element som fungerar med självcirkulation, kopplat på en vedspis. En luftsolfångare ska även värma lite när det är soligt ute.

Konstruktionen jag hade tänkt mig är som följande, vi börjar utifrån:
Tegeltaket hade jag tänkt behålla, men istället för spånet så hade jag tänkt skruva plywood på brädorna som spånet idag sitter i, dom är friska och jag sparar en hel del arbete jämfört med att ta bort dom och lägga råspont istället. Utanpå plywooden lägger jag underlagspapp.
Under plywooden lägger jag glespanel som bildar en luftspalt från takfot upp till nock där jag tänkt ha öppet under nockpannorna.
Under glespanelen diffusionsöppen väv eller papp.
Sedan isoleringen, jag hade tänkt använda mig av linfiberskivor, tjocklek på takstolarna är kanske 13-15 cm så 100 mm isolering borde hamna i liv med takstolarna på insidan om man räknar med 25-30 mm luftspalt.
Efter detta ett lager papp till och sedan kanske råspont 17mm som panel.

I bjälklaget till bottenvåningen hade jag tänkt ösa ut de 10-12 cm sågspån som ligger idag och ersätta det med kanske 20 cm riktigt kutterspån. Ovanpå det ett golv av 22 mm råspont som jag hyvlar av kanske en mm på för att få det jämnare.
Och ovanpå golvet bilbanan! :)

I gavlarna ett lager med 100 mm linfiber och en ventil i varje gavel för ventilation.

Risken med denna konstruktion är väl luftspalten som det kan bli fukt i, men med öppet både i nock och takfot så borde det ventilera ordentligt, om jag behåller den gamla glespanelen som spånet varit spikat i så har jag även förbindelser mellan de horisontella facken i luftspallten så det blir en stor luftspalt över hela taket istället för horisontella 60 cm breda spalter. Det går ju även att ha öppet i gavlarna så det ventilerar även där.

Fördelen är väl att jag får en högre temperatur på vinden och med rätt ventilaton inga problem med fukten som kommer underifrån, inte för att det är ett problem idag, men om jag skulle isolera mer i bjälklaget finns ju risken.

Då det är ett gammalt hus vill jag inte ha några fuktspärrar av plast, därav materialvalet med kutterspån och linfiber. Isolering utanpå taket är inte ett alternativ då det skulle förstöra proportionerna på hela huset.

Vad tror ni om denna konstruktion? Finns det fler risker som jag inte har tänkt på? bättre metoder?

/Per

Nja, du tänker rätt.

Som du också påpekar finns ju alltid risken för fuktskador när man isolerar.
Se till att din innomhusventilation fungerar också, så minskar du risken för ev problem.

Inomhusventilationen är idag enbart självdrag i en kanal i murstocken plus kanske visst självdrag genom rökkanalerna till de två vedspisarna.
Tanken är väl att spisen ska flyttas till under självdragskanalen och då ska spisfläkten sitta kopplad mot denna, kanske med nån typ av fuktstyrning.

Men om jag bara använder hygroskopiska material och inte vräker på med jättetjocka lager isolering och ser till att ventilationen funkar bra och kanske uppdaterar densamma lite så borde jag ju vara ganska säker mot fuktutfällning tycker jag...

Jag har en termometer med inbyggd hygrometer och den visar i normalfall på våren och hösten en luftfuktighet på 30-40%, på vintern när det är minusgrader och på sommaren när det är soligt och varmt ligger luftfuktigheten på kanske 20-30%.
Inte särskilt högt tycker jag, och i renoveringsplanerna så ligger ett nytt badrum och då kommer ventilationen uppdateras även där.

Så då kanske jag vågar köra på med mitt vindsprojekt så jag kan smyga upp på vinden och köra lite bilbana till slut... :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.