271 läst ·
3 svar
271 läst
3 svar
Gammalt badrum ska bli tvättstuga - vilket golv?
Är mitt i processen att renovera olika delar av huset. Inom någon månad ska ett badrum (vi har byggt ett nytt) bli en tvättstuga.
Målade väggar i världens fulaste gula färg och en plastmatta som ser ut som det som kommer upp efter 3-4 för många öl.
Vi vill såklart göra något åt golvet. Det är där jag tror detta forumet kan komma till bra hjälp:
Jag vet inte när badrummet är renoverat men gissar på mitten 90 tal. Det borde vara någon form av tätskickt under mattan. Den är hel och fin men tyvärr kommer rör till både toalettstol och vask ut ur golvet.
Är det bara att bita i det sura äpplet och ta dit en mattläggare och vvsare och göra ny golvbrunn och lägga om hela golvet?
I detta badrummet finns det dusch, handfat, toalettstol och givetvis golvbrunn.
Målade väggar i världens fulaste gula färg och en plastmatta som ser ut som det som kommer upp efter 3-4 för många öl.
Vi vill såklart göra något åt golvet. Det är där jag tror detta forumet kan komma till bra hjälp:
Jag vet inte när badrummet är renoverat men gissar på mitten 90 tal. Det borde vara någon form av tätskickt under mattan. Den är hel och fin men tyvärr kommer rör till både toalettstol och vask ut ur golvet.
Är det bara att bita i det sura äpplet och ta dit en mattläggare och vvsare och göra ny golvbrunn och lägga om hela golvet?
I detta badrummet finns det dusch, handfat, toalettstol och givetvis golvbrunn.
Om det är golvmatta, så finns inget annat tätskikt under. Men det är av mindre vikt. Du ska byta golbrunnen, när den är så gammal. Sen måste du väl antagligen flytta och anpassa alla avloppsrör, så de sitter på rätt ställe, och är av rätt storlek. Sen ska ju, som du är inne på, vattenrören flyttas, så de kommer ut väggen istället.
Därmed har du nog inte så många andra alternativ än att bryta upp golvet.
Därmed har du nog inte så många andra alternativ än att bryta upp golvet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 155 inlägg
Är det våtrumsmatta så är det själva tätskiktet och inget ytterligare tätskikt finns.
Det är tillåtet att göra avvikelser från branschreglerna, men det innebär att varken försäkringsbolaget eller hantverkaren kommer att betala för vattenskador som beror på avvikelsen. Om du inte vill ha det på det sättet, så är det sura äpplet som gäller.
Det är tillåtet att göra avvikelser från branschreglerna, men det innebär att varken försäkringsbolaget eller hantverkaren kommer att betala för vattenskador som beror på avvikelsen. Om du inte vill ha det på det sättet, så är det sura äpplet som gäller.
Det blir nog att ta dit VVS:are och golvläggare. Känns onödigt att bygga upp något för att sen riva ut det om 2-3 år. Något annat får prioriteras bort på vägen så det finns lite pengar att ta av till detta.
Eftersom jag dragit om rör innan i huset så är det något jag känner mig bekväm med. Fördel (men nackdel i andra sammanhang) är att det är krypgrund och rören inte är några problem att flytta på.
Eftersom jag dragit om rör innan i huset så är det något jag känner mig bekväm med. Fördel (men nackdel i andra sammanhang) är att det är krypgrund och rören inte är några problem att flytta på.
Klicka här för att svara