namnbyte
F FamiljenAbdullah skrev:
Vad kan ett sånt projekt kosta och är det möjligt att göra självt?

Låt oss säga att vi skulle vilja riva hela badrummet. Vi får dra om elen så den ligger någon annanstans, är det görligt?

I vilken ände börjar vi?
Med tanke på den nivå jag får känslan av, skulle jag först vilja rekommendera en bok jag nyligen skaffade till sambon som har en del att lära sig. 'Husets ABC', finns begagnad för någon hundring på Tradera. Skummade igenom den innan hon kom hem och den var faktiskt överraskande vettig, grundlig men enkel att följa.

Börja med att leta uppenbart olämpligt, tex som nu el väldigt nära vatten. De två ihop kan snabbt bli spännande men farligt.

Kolla hur fukten är i huset, immar fönsterna "av sig själva" på vintern? Är insidan av taket torrt och fint trots mycket regn? Om där finns dusch, hur leds ånga ut? Leta generella tecken på fuktskador.

Det är skitsvårt att ge en bock lista att följa så här, mycket beror på huset som sådant vad man bör lägga mer eller mindre vikt på. Har en besiktningsman kikat där? Annars är det en hyfsad väg att börja på, om man inte är helt säker själv. Kostar ca 10k och Anticimex är skitdåliga på detta, välj då någon annan.

• Gilla
FamiljenAbdullah och 2 till
  • Laddar…
namnbyte
G GoGetLost skrev:
Varför skulle det vara ett akut problem för?
Att han heter Familjen* antyder att det kan finnas barn med i bilden, dessa är mycket duktiga på att slabba med vatten. Och dosan som sitter där ser ut att uppfylla ungefär IP-klass 0 på fukt, de har till och med gått ut med kabeln på ovansidan utan ens försök till tätning

namnbyte namnbyte skrev:
Att han heter Familjen* antyder att det kan finnas barn med i bilden, dessa är mycket duktiga på att slabba med vatten. Och dosan som sitter där ser ut att uppfylla ungefär IP-klass 0 på fukt, de har till och med gått ut med kabeln på ovansidan utan ens försök till tätning
Den uppfyller nog ip 21 👍

namnbyte namnbyte skrev:
Med tanke på den nivå jag får känslan av, skulle jag först vilja rekommendera en bok jag nyligen skaffade till sambon som har en del att lära sig. 'Husets ABC', finns begagnad för någon hundring på Tradera. Skummade igenom den innan hon kom hem och den var faktiskt överraskande vettig, grundlig men enkel att följa.

Börja med att leta uppenbart olämpligt, tex som nu el väldigt nära vatten. De två ihop kan snabbt bli spännande men farligt.

Kolla hur fukten är i huset, immar fönsterna "av sig själva" på vintern? Är insidan av taket torrt och fint trots mycket regn? Om där finns dusch, hur leds ånga ut? Leta generella tecken på fuktskador.

Det är skitsvårt att ge en bock lista att följa så här, mycket beror på huset som sådant vad man bör lägga mer eller mindre vikt på. Har en besiktningsman kikat där? Annars är det en hyfsad väg att börja på, om man inte är helt säker själv. Kostar ca 10k och Anticimex är skitdåliga på detta, välj då någon annan.
Tanken är ju att riva hela skiten och börja om men vi behöver också veta ifall är ett relativt billigt projekt (mindre än 15k att göra själva).

Sen har vi en besiktningsman som kommer på torsdag fast vi vill veta ifall det är värt att slutföra affären innan han ens kommer. Är projektet för dyrt är det ingen idé att ens ta in besiktningsmannen för då är vi inte intresserade!

Det finns en duschslang i utrymmet vilket inte är bra så nära ett eluttag. Mitt förslag är att sätta in en duschkabin vilket dessutom skyddar mot vattenskador. Huset ser ju inte ut att vara jättefräsch så det gäller att hålla kostnaderna nere. Sedan noterar jag kraftiga avlagringar i handfatet så ett vattenprov är nog bra att skicka in. Behövs troligen järn- eller manganfilter.

namnbyte
G GoGetLost skrev:
Den uppfyller nog ip 21 👍
Nej jag tror faktiskt inte att den passerar som droppskyddad, inte med denna håltagningen...

• Del av en stol, närbild på ben och stöd, mönstrad bakgrund, cirkel markerar detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanken är ju att riva hela skiten och börja om men vi behöver också veta ifall är ett relativt billigt projekt (mindre än 15k att göra själva).
Att renovera ett badrum för 15000 kr låter svårt även om du gör allt jobb själv.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
namnbyte

Sen har vi en besiktningsman som kommer på torsdag fast vi vill veta ifall det är värt att slutföra affären innan han ens kommer. Är projektet för dyrt är det ingen idé att ens ta in besiktningsmannen för då är vi inte intresserade!
15k försvinner fort i renovering, är jäkligt svårt att svara på bara utifrån bilder.. personligen hade jag inte påbörjat ett sådant jobb hemma hos oss med enbart 15k budget, utifrån det man ser på bilderna.

• Gilla
FamiljenAbdullah
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Skall du byta pumpen och / eller varmvattenberedaren eller bara flytta dem? Visst går det att göra själv. Men det saknas en del detaljer. Materialet lär landa på ett par tusen och uppåt beroende på förutsättningarna och hur mycket du tänkt göra.
Några tusen? Bara varmvattenberedaren och hydropumpen går på X antal tusen. Sen ska de köpa element etc också?

Hassan Dia Hassan Dia skrev:
Några tusen? Bara varmvattenberedaren och hydropumpen går på X antal tusen. Sen ska de köpa element etc också?
Det finns fler sätt att lösa materialfrågan än att köpa allt nytt. Om man återanvänder befintlig pump och beredare och köper ett begagnat element blir det inte så mycket pengar för dem. Därmed formuleringen ett par tusen och uppåt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…

Kan din bror hoppa av köpet om besiktningsmannen hittar fel?

namnbyte namnbyte skrev:
15k försvinner fort i renovering, är jäkligt svårt att svara på bara utifrån bilder.. personligen hade jag inte påbörjat ett sådant jobb hemma hos oss med enbart 15k budget, utifrån det man ser på bilderna.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan din bror hoppa av köpet om besiktningsmannen hittar fel?
Yes det kan han

Farstatjej90
Släpp det här projektet, det kommer aldrig kosta 15k att göra om hela badrummet. Om du gör allt själv inklusive el och vvs (vilket ju då är olagligt när det gäller el och svårt när det gäller vvs) så behöver du 50k budget för materialet (du kommer ha sönder en del saker så vissa grejer får du köpa dubbelt).

Realistiskt om du tar in någon för el och vvs så gissar jag att du har 4 veckor intensivt jobb själv och utöver det 100 000 kr att köpa material och hyra in folk för.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Yes det kan han
Fattar. Det kommer kosta mycket mer pengar än 15000kr och ta lång tid om ni ska helrenovera med klinker och kakel.

• Gilla
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Släpp det här projektet, det kommer aldrig kosta 15k att göra om hela badrummet. Om du gör allt själv inklusive el och vvs (vilket ju då är olagligt när det gäller el och svårt när det gäller vvs) så behöver du 50k budget för materialet (du kommer ha sönder en del saker så vissa grejer får du köpa dubbelt).

Realistiskt om du tar in någon för el och vvs så gissar jag att du har 4 veckor intensivt jobb själv och utöver det 100 000 kr att köpa material och hyra in folk för.
Som jag förstått det är det dock väldigt mycket billigare om jag bara flyttar beredaren och pumpen inomhus och inte utomhus. Det enda som måste göras då är i princip dra nya rör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.