Hjälp! Nybörjare här🫣 Läser och läser men blir inte klokare.
Har ett dödsbo som är byggt -53. Badrummet har en gammal gjutjärnsbrunn och vid besiktning fanns det inga vattenskador eller fukt i badrummet med brunnen ser inte topp ut och vad jag förstår så är det svårt att "ansluta tätskiktet på ett bra sätt" för att det inte ska orsaka fuktskador.
Är det bara att acceptera och byta brunn? Vad krävs för det?
Min plan är att sätta in badkar kanske microcementa hela badrummet eller ev bara duchsdelen och golv och sen kanske måla övriga väggar och kakel, eller lever jag i fantasi att det går att göra så?
Bilden på badrummet är taget från dörren.
Vad tror ni?
Tack🙏

• Gammal gjutjärnsbrunn i ett badrum med rostighet, tagen från dörröppningen. Syns också del av toalett, handfat och matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum med toalett, handfat, duschdraperi och gammal golvbrunn. Blommigt duschdraperi, vit inredning, golvmatta och ljust målade väggar.
    Skapa konto
  • Badrum med toalett, handfat, duschdraperi och golv av både blått kakel och grått material, fotograferat från dörren.
    Skapa konto
  • Rostig gjutjärnsbrunn i ett gammalt badrum från 1953, syns tillsammans med del av golv och duschdraperi.
    Skapa konto
Ska ni bo i huset eller ska det säljas?
Om det ska säljas är det nog tveksamt om man får tillbaka investeringen att renovera badrummet; låt hellre den nya ägaren ta den pucken.

Ska ni däremot bo där själva så kan det vara värt att få ett ordentligt byggt och fräscht badrum. Men då pratar vi att riva ut allt, byta inte bara golvbrunn utan även stammar, och sen bygga upp med nya tätskikt och ytskikt.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tanken är att vi ska bo i huset och måste prioritera taket först, men vill ju inte ha problem i badrummet direkt och skulle gärna göra det lite trevligare tills att jag är "tvungen" att åtgärda...

BirgitS
Om du ska få tätskiktet tätt mot den nya brunnen så måste du byta tätskikt, alltså plastmattan.

Sätt in badkar eller duschkabin så att man inte duschar direkt på golvet utan vattnet åker ner direkt i golvbrunnen för att hålla nere risken för vattenskador.

• Gilla
Hampusca och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Ska det göras korrekt "by the book" så är det byta brunn äldre än 1990 som gäller.

Börjar man riva i ett badrum så ska det göras enligt dagens gällande branschregler om man vill ha ett försäkrat utrymme.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.