Vi letar efter hus och har hittat en som vi gillar väldigt mycket. Men det är pensionärer som bör där nu då är all väggyttor ganska gamla. Det finns väldigt tjock vävd och ovävd papper. Är den en tjock tapet eller någonting annat? Hur lätt är det att ta bort och ersätta med någonting annat? Finns det gips bakom? Jag är inte van med den typ av konstruktionen.

• Närbild på en äldre, strukturerad och tjock tapet på en husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på en gammal sprucken och blommönstrad tapet med synliga skador och tecken på slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I icrackracquets skrev:
Vi letar efter hus och har hittat en som vi gillar väldigt mycket. Men det är pensionärer som bör där nu då är all väggyttor ganska gamla. Det finns väldigt tjock vävd och ovävd papper. Är den en tjock tapet eller någonting annat? Hur lätt är det att ta bort och ersätta med någonting annat? Finns det gips bakom? Jag är inte van med den typ av konstruktionen.
Vårt hus är byggt 1983 med gipsväggar invändigt i tak och vägg. Vi har precis samma typ av tak, dvs väv i taket. I vårt fall anlitade vi en målerifirma som helspacklade taket ovanpå väven så att det blev en slät yta. På bottenvåningen hade vi också väv på väggen men den rev vi bort själva. Eftersom den gick att riva bort enkelt. Sedan helspacklades väggen före slutmålning.

Redigerat:
Ett riktigt bra tips är att köpa rollerspackel.
Då fixar du allt strul med den gamla tapeten. Detta vs spackla för hand för en amatör som mig var detta perfekt, och billigt! Rolla på, kör med bred spackel, torka, slipa, klart. Ju bättre du kör med bredsspackeln, desto mindre jobb!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.