Hej och ursäkta en orolig själv..
Håller på och riva tapeter och hittat ett lite märkligt lager mellan två tapeter som är någon slags grå massa. Vad är det och kan det innehålla asbest?
Förstår att man inte kan veta utan tester men finns det ens anledning att testa här enligt er med lite större erfarenhet?
Tacksam för svar
Håller på och riva tapeter och hittat ett lite märkligt lager mellan två tapeter som är någon slags grå massa. Vad är det och kan det innehålla asbest?
Förstår att man inte kan veta utan tester men finns det ens anledning att testa här enligt er med lite större erfarenhet?
Tacksam för svar
Spackel.A AmatörBygget skrev:Hej och ursäkta en orolig själv..
Tacksam för svar
Har aldrig hört talas om att ma skulle kleta asbesthaltogt material mellan två tapeter…. Oerhört mycket mer sannolikt att det är vanligt spackel som man ofta har mellan två lager tapet eller tapet och färg…
Besserwisser
· östergötland
· 2 757 inlägg
Tycker det ser ut som spackel
Tack för svar, vet att det är lite oroligt men efter några googlingar såg jag att även spackel kan innehålla asbest, och jag reagerade då jag trodde torkat spackel blev vitt.
Som sagt är novis, tack för era svar. 😊
Som sagt är novis, tack för era svar. 😊
Bara ett tips, fundera över 1) ålder på material och 2) finns det någon logik att sätta eternit på den platsen.A AmatörBygget skrev:
Eternit förbjöds helt i början av 80-talet men redan 76 hade man börjat förbjuda det i vissa former.
Eternit användes där man ville ha tålighet eller värmeskydd. Fasader/tak, golv, fogmassa ute, och rökkanaler/ventilstionskanaler.
Redigerat:
Klicka här för att svara