L laxsjö skrev:
Håller på bygga exakt samma uppsättning som du har gjort! Får du till självcirkulation eller måste du använda cirkulationspump? Och ungefär hur länge tar det att värma upp en ibc?
Det går att få självcirkulation, men vattnet i ytan blir hett. Rör man om vattnet manuellt någon gång i timmen får man jämnare värme. Främst för att förlusterna blir större om hetare vatten ligger på ytan och ångar av. Man måste dock inte göra så.
Ett kort tag hade vi en lös poolpump med filter och lösa slangar men den gick sönder och har inte ersatts. Lite meckigt att hålla på med och fanns inget direkt behov av filter då vi tar nytt vatten för varje bad.
Men vi kör också bubbelbad ibland, då tar jag tryckluft från verkstaden och blåser i en slinga med rostfritt rör på botten. Låter man den stå och bubbla svagt under uppvärmning så rör det om vattnet oerhört bra.
Tar ungeffär 3-4 timmar att värma upp, kanske kortare om man eldar noggrant.
Har satt i en enkel rökgasfläkt för att underlätta upptändningen och få bra fyr.
Fläktar man under hela eldningen så går det ju också fortare att få varmt.
Hade jag byggt idag hade jag försökt få pannan aningen lägre monterad då varmvattenutloppet sitter väl högt. Så när man fyllt vatten precis över varmvattenutloppet så flödar vatten över kanterna när 2 fullvuxna kliver i badet.
Ett aningen lägre montage (ca 10cm) bör räcka och gör nog självcirkulationen något bättre också.
Men det är helt klart ett trevligt bad som nyttjas lite då och då.
Jag tror fyllnadsvolymen är ca 600 liter.
Man ska nog klura lite på volymerna när man bygger så vattennivån blir bra både med och utan badande i.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.