Hej!
Vi köpte äntligen ett hus efter många år. Det är mycket att fixa med en sak jag ville bli klar med innan vintern var att få den gamla bastun i källaren funktionsduglig.
Det är en f.d. vedeldad sak det även har hängt ett litet elektriskt aggregat. Nu är alla aggregat borta och rökkanalen är avstängd då den istället använts till en nyinstallerad kamin på entréplan.
Ett par frågor har dock uppstått.
Jag har mätt upp bastun och kollat storlek på aggregat som behövs. Var dock tvungen att gå upp en storlek p g a att hörnet där den gamla vedkaminen stod består av två stenväggar påverkar hur stort aggregat man måste ha. Sen är ventilationen, enligt uppgift inte gjord på ett sätt så det passar ett elektriskt aggregat.
Det jag fått föreslaget för mig är att:
1. Regla ut och bygga vägg för stenhörnsväggarna för att slippa köpa så stort aggregat.
2. Borra hål genom bastuväggen där aggregatet ska stå samt ett annat hål uppe vid taket ut till samma utrymme som som det nedre hålet (nåt om att luften ska ut i samma utrymme den tas ifrån.
Jag vill ju undvika att köpa för stort aggregat då det ligger i 5-årsplanen att bygga om hela utrymmet med bastu och dusch totalt senare.
Eftersom jag inte vet mycket om att bygga en extra bastuvägg i ett hörn eller borra hål genom bastuväggar så vore ett par tips oerhört uppskattade.
1. Om jag borrar hålen, bör jag då stoppa i en plåtkanal och dessutom täta mot träpanelen antar jag?
2. Om jag reglar ut och isolerar på stenväggarna...hur gör jag egentligen?
Bifogar ett par bilder på hur det ser ut där nere idag...
Inluftsplats - Utsidan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inluftplats - Insidan
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utluftplats - Utsidan