Diversearbetare
· Göteborg
· 11 176 inlägg
Om biten i fokus är representativ för alltihopa tror jag inte att du behöver sörja "veden". Rutten björk ger förvisso värme, men inga stora mängder. Och ruttnar gör den utan vidare på två år utomhus.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Sådana bitar lägger jag i skogen, inte mycket värmevärde kvar (möjligen i bitar fur, alm och ek) . Den glädjer mig inte med värme där heller men däremot fyrfläckiga blombockens larver som äter veden och hackspetten som äter larverna. Hackspettar och blombockar värmer mitt hjärta.
då måste det vara farligt att vistas i skogen eftersom halvruttet ved och svamp, alger,mössa av alla de slag finns det gott om där
.
Värmevärdet är inte det bästa i gammal trä men inte det sämsta heller om den är inte så våt som en våt tvättsvamp. Det är ju samma värmevärde per kilo ved vid samma fukthalt. Skall man betala för bortkörning och deponering så är det klart smidigare att elda upp medan väder är mild och husets värmebehov låg ( ej intensiv eldande).
gaia
Värmevärdet är inte det bästa i gammal trä men inte det sämsta heller om den är inte så våt som en våt tvättsvamp. Det är ju samma värmevärde per kilo ved vid samma fukthalt. Skall man betala för bortkörning och deponering så är det klart smidigare att elda upp medan väder är mild och husets värmebehov låg ( ej intensiv eldande).
gaia
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Varför kommer jag att tänka på Solsidan när jag läser detta?