Hej - har sett att man inte skall ha kvar sin gamla ( och hela ) våtrumstapet som fuktspärr i badrum innan man tex sätter kakel - jag undrar varför ?! Den borde väl kunna funka fint som fuktspärr tycker man ? om det skulle vara trasig på ngt ställe så är det väl bara att låta det tosrka ut först och sedan laga det - eller ...

Helt perfekt om du vill ka kaklet i en hög på golvet.

Nä allvar . . . det funkar inte !
Ingen vidhäftning att tala om och dessutom klarar inte våtrumstapet av kakelfixet speciellt bra.

Bara att riva ner !

Fast jag har hört att man numera kan kakla på våtrumstapet... Man använder sig av något speciellt "lim".

Men om det fungerar eller hur resultatet blir, vågar jag inte svara på ;D . Vet bara att jag har hört det någonstans..

hur är det med målad väv då?

Det vågar jag inte svara på. Jag vet bara att vår säljare sa till oss att det numera (from nått visst datum, tror det var 1 jan 2004) var det ok att kakla på våtrumstapet..

Men om det är vävtapet så tror jag att du får ta ner det och göra som vanligt....

Olah!
Gör dig själv en tjänst: kakla INTE på tapeten! Tänk på att om man kaklar på en tapet, så skall DEN bära allt kakel. Det blir tungt! Dvs - det kommer garanaterat att rasa en dag. Det vore att be om problem. Tänk om tapeten släpper delvis först, snacka om sättningar?? Tänk själv. Onödigt, eller hur?

Så mycket jobb är det inte att ta ned en tapet..

;)

Om allt kaklet skulle bäras upp av en kvadratcentimeter tapet så skulle det garanterat sluta med ett brak. Visst är det så att kakel väger en del men ytan som bär upp kaklet är stor så jag har väldigt svårt att tro att det skulle trilla ner på grund av tyngden.
Tänk på hur mycket en kvadratcentimeter kakel väger. Visst orkar en kvadratcentimeter tapet bära upp den kakelbiten. Samma sak gäller för 10 kvadratmeter och för 100 kvadratmeter.

Gammal våtrumstapet byter man ut för att den är gammal. Har den inte redan börjat läcka så kommer den att göra det. Förrutom stora skador så går det inte att se var den kan tänkas läcka så lagning är nog ingen bra idé.
Det skulle kanske funka om man lägger på en fuktspärr utanpå tapeten (förutsatt att fuktspärren inte reagerar med tapeten) men då är det väl lika bra att ändå riva ner tapeten. Det är ju som sagts ovan inte särskilt jobbigt.

ClasseClas
olah46 skrev:
Hej - har sett att man inte skall ha kvar sin gamla ( och hela ) våtrumstapet som fuktspärr i badrum innan man tex sätter kakel  - jag undrar varför ?! Den borde väl kunna funka fint som fuktspärr tycker man ? om det skulle vara trasig på ngt ställe så är det väl bara att låta det tosrka ut först och sedan laga det - eller ...
Håll inte på med sånt skit utan gör jobbet ordentligt från början! Det är väl inget kul att plattsätta med kakel för kanske 2-300kr/kvm och sen behöva göra om jobbet något år senare!

Att använda gammal våtrumstapet är nog inte så lyckat.
Om man läser lite på http://www.gvk.se/hem/start.asp så står det att tapetan kan reagera kemiskt med materialen man använder.
Ett annat gott råd är att läsa på byggahus.se ´s första sida där det står om "Bygg badrum
säkert för vattenskador"

Kan inte låta bli att hålla med er på slutet och göra inlägg :)

Varför chansa? Inte för att tapeten absolut trillar ner utan för att den inte hör hemma bakom kakel. Riv ner skiten och gör allt ordentligt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.