Vi har en gammal trappa upp till övervåningen, sommarstuga. Den är i furu och lackad (se bild) nu har vi renoverat övervåningen (kattvind) det blev toppen. Trappan känns lite gammal, mörk och sliten och vi ska fixa den. Dock är vi osäkra på hur, hustrun vill måla allt vitt och jag vill inte måla själva stegen vita, jag tänker har man börjat måla så får man fortsätta att måla. Jag tänkte att jag skulle slippa och olja eller lacka steget och sedan ha resten vitt. Vi tänker också sätta bakstycken på alla steg (se bild översta stegen). Tacksam för råd och åsikter av andra som gjort samma sak. Finns det lack, färg som gjorda för trappor, inte så hala.
Jag har använt hårdvaxolja på tre ställen. I ett sovrum, i en hall och i en bastu. I sovrummet fungerar det bra. Jag tror att en trappa är en utsatt del som passar mindre bra för att oljas. Jag tror mer på att lacka eller måla. Jag tror att det finns pulver att blanda i färg för att den skall få en sträv yta.
Medlem
· Västernorrland
· 2 466 inlägg
Jag hade målat. Men inte vitt på en yta där man går.
Medlem
· Västernorrland
· 2 466 inlägg
OM man skulle göra bakstycken tycker jag att man skulle gå hela vägen och bygga in utrymmet under till en mer användbar trappskrubb. Svårt att göra om det skulle passa i rummet utifrån hur den bilden är tagen.
Vill man inte ha en skrubb håller jag med ovanstående, det kommer förändra ljuset och göra områden bakom trappan tråkigare, utan att någon nytta tillförs.
Vill man inte ha en skrubb håller jag med ovanstående, det kommer förändra ljuset och göra områden bakom trappan tråkigare, utan att någon nytta tillförs.
Bra tankar och synpunkter från dig och Miaty, det tål att fundera en vända till.R Räknenisse skrev:OM man skulle göra bakstycken tycker jag att man skulle gå hela vägen och bygga in utrymmet under till en mer användbar trappskrubb. Svårt att göra om det skulle passa i rummet utifrån hur den bilden är tagen.
Jag lackade trappan i mitt gamla 20-talshus. Kommer inte ihåg vilken lack men det var för 30 år sedan så redan då måste det ha funnits lämplig lack - utan någon extra halkdämpande tillsats. Jag kommer ihåg att jag fräschade upp gångstegen med ett antal års intervaller. Enkelt arbete då jag bara strök ett lager till. Hållbarheten räckte alltså bara 4/5/6? år. (Jag var petig med ytfinish.)
Jag ser dock att TS bara har handledare på en sida och inte så greppvänlig.
Jag ser dock att TS bara har handledare på en sida och inte så greppvänlig.
Klicka här för att svara