Hej! I mitt vedlider (som är byggt i flera sektioner) finns en innervägg av okantade brädor. Tror även denna vägg kan ha varit yttervägg någon gång i tiden. Min fråga är att när hade man lockpanel av okantade brädor? Kan denna del härstamma från 1700-talet utifrån byggnadsteknik?
Tacksam för svar!

• Innervägg med okantade brädor i ett vedlider, möjligtvis tidigare yttervägg, diskuterad för sin byggnadsteknik från 1700-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innervägg av okantade brädor i vedlider, med korslagda stödbrädor och synlig del av taket. Möjligen från 1700-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget svar på din fråga, men jag har byggt med okantat i nutid utifrån att jag fick tag på sådant från mindre bondsåg.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Ångsågverken kom på 1800-talet dessförinnan var träbearbetningen i hög utsträckning manuell. Klippspiken börjar massproduceras under mitten av 1800-talet.

Är panelen jämntjock är den troligen ångsågad, är den spikad med klippspik är den i vart fall inte monterad där den sitter innan mitten av 1800-talet.

• Gilla
Farmarskruv38234 och 1 till
  • Laddar…
surris
Okantade brädor använder man fortfarande så att dra några slutsatser enbart efter det är svårt.

• Gilla
Farmarskruv38234
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.