Jag har läst en hel del om detta här men slänger ändå ut en fråga!

Vi tänker ev. flytta en gammal timmerstomme (ca 5-6" timmer) och göra till fjällstuga/fritidshus. Vi räknar med att vara där ca 6 - 8 veckor/år max. Hälften vinter, hälften sensommar/höst.

Vi vill helst ha timret synligt på utsidan och vet att det kan vara känsligt att isolera för mycket på insidan! Tak & golv kommer att isoleras ordentligt, eventuellt platta med golvvärme för underhållsvärmen, element för uppvärmning när vi är där.
Grunden har vi inte bestämt 100% än ...

Nu till frågan: då vi kommer att vara där relativt korta perioder (Max en vecka i stöten) ska man strunta i isolering och bara sätta vindpapp & panel på insidan? Vi kommer bara att värma upp huset då vi är där, under resten av tiden räcker det med att vattnet inte fryser!

Några förslag/tips?

Om ni inte tilläggsisiolerar skall ni se till att alla reparationer blir ordentligt gjoda och att väggen blir ordentligt "mysja" och driven. Det skall vara tillräckligt mycket tätning (numera ofta linblånor) mellan stockarna och i knutarna när ni timrar upp den och sedan skall varenda liten springa både utan och innan fyllas med linblånor.

Ni vinner väldigt mycket i isoleringsförmåga på det.

heimlaga skrev:
Om ni inte tilläggsisiolerar skall ni se till att alla reparationer blir ordentligt gjoda och att väggen blir ordentligt "mysja" och driven. Det skall vara tillräckligt mycket tätning (numera ofta linblånor) mellan stockarna och i knutarna när ni timrar upp den och sedan skall varenda liten springa både utan och innan fyllas med linblånor.

Ni vinner väldigt mycket i isoleringsförmåga på det.
Ja, det är en riktigt duktig timmerman som kommer att bygga upp det, både lagning och tätning blir nog ordentligt gjort! Däremot har jag hört att fåglar gärna plockar ut linet ur gamla stommar eftersom de ofta inte är lika täta som nya, vilket gör att det är bättre att täta "oldschool" dvs. mossa ...

Mossa är väldigt bra men jag är illa rädd att det blir onödigt dyrt i arbetstid om ni inte gör arbetet själva.
Oberoende om man mysjar med mossa skall alla springor ändå drivas med linblånor efteråt om det skall bli tätt.

Själv har jag inte sett fågelskador men jag har hört talas om dem.

Mikael_L
Ärligt talat, pratar vi om några (3-4) veckor per år vistelse under vintertid så gör en ordentlig isolering väldigt lite för ekonomin i reda kronor och ören.

Som jag ser det är enda riktigt försvarbara utgiften för mer eller mindre ordentlig tilläggsisolering att man har planer att i framtiden öka nyttjandetiden, ev flytta dit för permanent boende.

Blir huset kallställt mellan besöken mår det dessutom troligen bättre av att inte vara tilläggsisolerat.

Ett ordentligt och väl utfört timrings och drevningsarbete är essentiellt viktigt här, men extra isolering tycker jag alltså är mindre viktigt för ett hus som besöks endast några få veckor vintertid.
Men är tanken att ändå regla upp nya innerväggar så kan väl några cm mineralull vara helt OK.
Isolering på insidan av timmerstommen är ju sämre, då det försätter timret i ett kallare och fuktigare tillstånd, men med tätt tak, någorlunda vettigt rejäla takfötter och bara upp till 5 cm mineralull på insidan så borde det inte vara någon ko på isen.

om det ska vara underhållsvärme på när ni inte är där så är det nog bra att isolera invändigt, sätt en 45mm linisolering mellan timret och panelen. då blir väggarna ca dubbelt så bra isolerade och det går fortare att värma upp stugan när ni kommer dit. och den investerings kostnaden får ni nog tebax via elräkningen på några år.

Problemet med invändig isolering är att det är stor risk för kondens på insidan av timret.

Möjligen kunde man spika dit en 30mm huokoleijona/treetex men inte mer än så.

Hur mycket tycker ni att jag behöver isolera taket? Det påverkar ju tyvärr byggnadshöjden om man vill ha synliga takåsar. Just byggnadshöjden är lite tight i detaljplanen där vi vill bygga, bara 4 meter ...

Mikael_L
Byggnadshöjd på 4 meter i DP är ganska generöst.
Nockhöjd 4 meter hade dock varit snålt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.