Jag har en gammal ytterdörr som skulle behöva lite kärlek. Huset är fråm 1960-tal, o säkert dörren med. Är det teak tror ni? Det ser ut att sitta dekorspik på därren. Tror ni den är något man kan ta bort eller har den en funktion?

Insidan ser nästan laserad/betsad ut. Det hade vart fint att ljusa upp den med.

• Gammal sliten ytterdörr i mörkt trä med dekorspik, dörrhandtag och namnskyltsplats, rödbrunt tegel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal mörkbrun ytterdörr från 1960-talet med dekorativa spikar, intill ett fönster med texturerat glas.
    Skapa konto
Hej! Intressant frågeställning så väcker tråden till liv då jag har en liknande kring min dörr (60-tal) som jag håller på att slipa där jag också har lite svårt att avgöra vad det är för träslag (bilder bifogat).

Dörren har varit lackad/oljad med ngn form av pigmentering antar jag då den tidigare var ngt mörkare, men när jag rengjort och slipat blir den ganska ljus där det är trärent som synes.

Finns ju många trådar där man ser att det konstateras att en dörr är i teak, men baserat på vad...Är det ngn som har några bra "kriterier" för hur man ser om det är teak eller andra träslag? I så fall, ser dörren och omkringliggande trä under brevinkastet etc. ut att vara teak eller ngt annat?

Vad är risken om man bara oljar med teakolja och det är annat träslag. Blir det för dåligt skydd så dörren riskerar att
gå ner sig igen?

Ljus träpanelerad dörr med diamantrutmönster, brevinkast, och frostat glas på sidorna.
Skapa konto
Trädetaljer på en dörr från 60-talet med synliga träådror och bearbetningsspår efter slipning.
Skapa konto

Teak oljor fungerar oftast även till andra träslag och det går även att använda kinaolja (Kinesisk träolja) som många teakoljor är baserade på.

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
K
Teakoljor är ofta pigmenterade för att återskapa den ursprungliga kulören något.
Välj en teakolja med hög torrhalt, 38-60% rekommenderar Bovalls.

Själv körde jag på Hagmans teakolja, brunpigmenterad med 44% torrhalt.

Det var svårt att hitta tillverkare som tydligt redovisade torrhalten när jag kollade, inte ens supporten kunde svara på det flertalet gånger.

• Gilla
bohebbe och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra svar, bra att veta att man inte gör bort sig helt om man det inte skulle vara teak...Dörren står i norrläge med ett utskjutande tak över sig så min förhoppning är att jag inte behöver olja den varje år, är väl möjligen nackdelen med olja annars om man kollar underhållet som rekommenderas av Bovalls etc...(1-2 ggr/år)

Tänker att jag testar med en ofärgad först för att se hur resultatet blir och kör pigmenterad om det blir för stora färgskillnader. Antar att det kommer krävas några lager för att mätta träet...

Tvätta först dörren ren med högtryckstvätt, sedan efter en vecka oljar du dörren Träfärgad ytterdörr med smuts och avflagningar på en röd husvägg i behov av rengöring och oljning.
Skapa konto

Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Tvätta först dörren ren med högtryckstvätt, sedan efter en vecka oljar du dörren[bild]
En vecka, det beror väl på väder, om den hinner torka tillräckligt?

Roligt att se någon som har exakt likadan dörr som oss. Dörren är av Teak. Slipade själv ner den helt och oljade den sen med Jotun Benvar UVR med rekommendation från vår lokala färgaffär. I sista bilden har oljan inte torkat. Det går ju bra att slipa ner dörren, men det var ett mäck att slipa ner karmen:) Spikarna är av mässing, så dom slipades också ner för att få fram sin lyster

• Teakdörr med glassektion till vänster, nyligen slipad och behandlad med Jotun Benvar UVRolja, ännu inte torkad. Vit tegelvägg omger dörren.
    Skapa konto
  • Teakdörr oljad med Jotun Benvar UVR, placerad mellan vita tegelväggar och glasblockspanel, oljan har inte torkat.
    Skapa konto
  • Trädörr i teak med fläckvis nerslipad yta och påförd olja, placerad bredvid en murad tegelvägg och glasblocksfönster. Nummerplatta på väggen till höger.
    Skapa konto
  • Teakdörr med glasruta till vänster, slipad och oljad med Jotun Benvar UVR, innan oljan har torkat. Vit tegelvägg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Skulle vara intressant att se hur de andra dörrarna stått sig nu efter några år! Har de behålla lystern eller mörknat igen?

Har nu lackat dörren 2ggr, får ta den sista strykningen till våren. Bytte lås, så nu får jag klura ut något bra sätt att "laga" där det gamla vredet/låset satt

• En nylackad träytterdörr med ett nytt lås installerat, omgiven av vit tegelvägg och glasdetaljer, husnummer 21 synligt.
    Skapa konto
Vad tror ni om förutsättningarna att lyckas om man har detta lås?

• Rött dörrhandtag med cylinderlås närbild.
    Skapa konto
T thella82 skrev:
Vad tror ni om förutsättningarna att lyckas om man har detta lås?
Lyckas med vad? Olja dörren?

Hej! Dom gjorde klart arbetet på 2 dagar. Ena snickaren som jobbar, jobbar endast 25%.

Så blev kanske 20-26 timmar totalt och jag betalar 67 000 för arbetskostnaden? Är det rimligt?
Är fast pris men känns otroligt mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.