Nja, det beror på kommunen fastigheten ligger i.Claes Sörmland skrev:
Enligt miljöbalken krävs anmälan för BDT-anläggning men kommunen får bestämma att tillstånd behövs även för BDT-avlopp.
https://avloppsguiden.se/informationssidor/krav-pa-bdt-avlopp/
Anmälan krävs alltid men kommuner kan av t ex miljöskäl eller smittospridningsskäl (tänk vattentäkt) utöka från anmälningsplikt till tillståndsplikt i vissa områden. Men även om TS kommun har utökat kraven så att även BDT-avlopp är tillståndspliktiga så räcker det vanligen med en anmälan om man måste underhålla en stenkista genom grävning. Vill man ändra avloppet så krävs då ett nytt tillstånd.D doubleH skrev:
Anmälningsplikten finns där för att kommunen ska ha en chans att utfärda föreläggande om försiktighetsåtgärder så att man inte ställer till det för hälsa och miljö.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden