Nimajneb skrev:
Well, det är möjligt att du inte klarar detta men på något sett har jordens befolkning under ett antal tusen år lyckats slipa knivar, liar, stämjärn osv utan tillgång till 3-fas motorer på deras slipstenar......
;)
Motor eller handvevat har ingen som helst betydelse, bara man får tillräcklig kraft och har en vevande assistent. Det jag syftade på var att slipstenen måste vara rund Med en oval sten går det inte att få en jämn eggvinkel (eller är i alla fall fruktansvärt svårt). Ju större diameter, desto bättre, eftersom skålslipningen blir nästintill rak med stor stendiameter. Dessutom är frihandslipning mycket lättare på en stor sten.

Att jag rekommenderar Tormek är inte för att den är bättre än en vanlig sten, utan för att jiggarna underlättar. För några år sedan, när jag slipade knivar ofta, såg jag inget behov av jiggar (oftast bättre utan), men numera är jag så otränad i fingrarna att jigg underlättar, särskilt på korta slipfaser.

Prototypens tips om att runda av slipstenen med vinkelslip var bra (har inte tänkt på det förut). Då lär knappast trefas behövas.
 
Smissarve skrev:
Motor eller handvevat har ingen som helst betydelse, bara man får tillräcklig kraft och har en vevande assistent. Det jag syftade på var att slipstenen måste vara rund Med en oval sten går det inte att få en jämn eggvinkel (eller är i alla fall fruktansvärt svårt). Ju större diameter, desto bättre, eftersom skålslipningen blir nästintill rak med stor stendiameter. Dessutom är frihandslipning mycket lättare på en stor sten.

Att jag rekommenderar Tormek är inte för att den är bättre än en vanlig sten, utan för att jiggarna underlättar. För några år sedan, när jag slipade knivar ofta, såg jag inget behov av jiggar (oftast bättre utan), men numera är jag så otränad i fingrarna att jigg underlättar, särskilt på korta slipfaser.

Prototypens tips om att runda av slipstenen med vinkelslip var bra (har inte tänkt på det förut). Då lär knappast trefas behövas.
Frånsett jiggarna och vattenkylningen är största fördelen med Tormeken för mig att den är så liten att det blir en liten rudning från hjulets diameter när man slipar. Så det finns två versioner av detta, de som vill ha en så rak egg som möjligt, och de som vill ha en liten rundning. Jag hör till de sistnämnda, troligen hänger det ihop med att jag avslutar med vattenstenar, Tormeken är för grov för att eggen skall bli riktigt vass.

--- Mats ---
 
A
Att jag vill ha helt rak egg är för att man då har full kontroll när man fintäljer, med konvex egg så slinter man alldeles för lätt, med konkav egg kan det skära ner för mycket, nu är det mes knivtillverkning jag pysslar med, och då har jag höga krav på mina täljknivar, blir det fel så är ju hela arbetet förstört. Av samma anledning vill jag ha så rak egg som möjligt på stämjärn också.
Annars så kan jag gå med på svagt konkav egg (för mer allmänt bruk).

Däremot kan det hända ibland att jag också använder en tormek först och sedan slipar på en riktig slipsten, om det krävs mycket bearbetning för att få till eggen, för tormekens sten är grövre och tar mer.
 
Jag har en sådan gammal slipsten som numera är motordriven.
En liten trefasmotor med litet remhjul.
På axeln till stenen sitter ett stort cykelhjul.
En enkel svetsad stålram.
Fungerar bra.
 
Amarace skrev:
Att jag vill ha helt rak egg är för att man då har full kontroll när man fintäljer, med konvex egg så slinter man alldeles för lätt, med konkav egg kan det skära ner för mycket, nu är det mes knivtillverkning jag pysslar med, och då har jag höga krav på mina täljknivar, blir det fel så är ju hela arbetet förstört. Av samma anledning vill jag ha så rak egg som möjligt på stämjärn också.
Annars så kan jag gå med på svagt konkav egg (för mer allmänt bruk).

Däremot kan det hända ibland att jag också använder en tormek först och sedan slipar på en riktig slipsten, om det krävs mycket bearbetning för att få till eggen, för tormekens sten är grövre och tar mer.
Jag har sett diskussioner om rak och konkav egg förr, men just detta att man inte har samma kontroll har jag inte sett tidigare. Kan du rekommendera någon artikel kring det?

--- Mats ---
 
A
Nä, nån artikel vet jag inte, är min egen erfarenhet och lite "medärvt" sedan generationer :) Man styr kniven bättre med rak egg.
Har testat olika slipningar och helt enkelt kommit fram till att med så rak egg som möjligt har man bäst kontroll, men det är alltså när man finsnickrar, ska man tälja en pinne har det ju mindre betydelse.

Men som med allt har ju alla olika tycke och smak och erfarenhet, det här är min erfarenhet.

Nu är jag också väldigt kräsen just vad gäller slipning av knivar, alla knivar har ju sin funktion och därmed olika slipning o.s.v. Tror alla som använder knivar för att tälja med har sina favoriter både bland slipning och vilka slags blad som är bäst.
 
Amarace skrev:
Nä, nån artikel vet jag inte, är min egen erfarenhet och lite "medärvt" sedan generationer :) Man styr kniven bättre med rak egg.
Har testat olika slipningar och helt enkelt kommit fram till att med så rak egg som möjligt har man bäst kontroll, men det är alltså när man finsnickrar, ska man tälja en pinne har det ju mindre betydelse.

Men som med allt har ju alla olika tycke och smak och erfarenhet, det här är min erfarenhet.

Nu är jag också väldigt kräsen just vad gäller slipning av knivar, alla knivar har ju sin funktion och därmed olika slipning o.s.v. Tror alla som använder knivar för att tälja med har sina favoriter både bland slipning och vilka slags blad som är bäst.
Tror du har rätt i att alla får sina favoriter och knep. Men jag kan inte hitta någon hur jag än söker som kommit till samma slutsats som du om skälet till rak bevel. Tycker någon skulle ha skrivit något om det om det fanns en sådan förklaringsbar skillnad. Det som nämns är att rundad kan vara klenare, men i gengäld är mycket lättare att hålla vass. Ingenting om att den påverkar skärriktningen. Det enda som nämns kring det är att det är viktigt man gör beveln lika dan på båda sidor.

--- Mats ---
 
A
Gjorde en enkel sökning på Google 8jag kan ju inte vara ensam om att tycka som jag gör), detta var första länken:

http://www.djarv.se/fragor_svar.asp

Han skriver att det bör vara plant för bästa stöd mot materialet.

Så iaf nån tycker som jag :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Amarace skrev:
Gjorde en enkel sökning på Google 8jag kan ju inte vara ensam om att tycka som jag gör), detta var första länken:

[länk]

Han skriver att det bör vara plant för bästa stöd mot materialet.

Så iaf nån tycker som jag :)
Ja minnsann, den bommade jag (letade bland engelskt material). Jodå, han skriver som du att de skall vara raka.

--- Mats ---
 
Lyfter tråden lite eftersom rubriken passade.....

Finns detta att få tag på i idag?
egon-slm34650_176858743.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vill minnas att min farmor sålde dom i sin järnhandel och att man som liten parvel "filade" på morakniven...
Jag hade ett själv som nångång försvunnit i någon flytt eller så.....kanske så är nostalgin trevligare än kvaliteten på stenen.....men ändå :cool:
 
Redigerat:
Vet inte om det går att säga men vad är kornstorleken (grit) eller motsvarande på en sådan sten????
 
prototypen prototypen skrev:
Den ena av mina slipstenar är gjord av vridmaskinen på vår första tvättmaskin, två valsar klämmer ur det mesta av vattnet ur tvätten. Så tar man bort den övre valsen och sätter stenen på den undre.

No 2 är byggd runt en bilväxellåda, man kör på ettan eller backen, en remskiva på splinesaxeln och en på motorn.

Att runda slipsten gör man enkelt med vinkelslip med stenskiva men håll till ute.

Protte
Har du något tips om lämplig skiva för vinkelslipen?
 
M
M Mats Bengtsson skrev:
Jo den svagt konkava ytan är en av fördelarna med Tormeken, den andra fördelen är den låga hatigheten och vattenkylningen som gör att stålet behåller sin härdning. Jag skaffade en tormek till slut, och är nöjd. Men då skall man veta att det jag gör för att få en vass egg är att slipa efteråt för hand med vattensten. Jag slipar gärna med microbevel (en sista egg rätt ut som är två grader högre än resten av eggen). Denna typ av egg rekommenderas av många tillverkare av lite dyrare skärande verktyg, typ hyvlar. Jämfört med handslipning är Tormeken grov, och vinkelinställningen är inexakt.

Om man slipar helt för hand kan man göra både den stora och lilla eggen för hand. Efterhand som eggen slits lägger man på ny ytersta egg. Efter ett tag måste man slipa ner hela den stora eggen för att den yttersta eggen skall starta från rätt punkt. Det sista tar tid och energi, i enlighet med alla naturlagar måste den stora eggen göras om vid en tidpunkt när man har något viktigt att göra och man har ont om tid. På de bättre stålen tar den slipningen mycket mer tid än på sämre stål. Det är lätt hänt att man slutar med stål som är aningen konvexa (man fuskade eller missade när man gjorde den stora eggen för hand).

Med den svagt konkava yta man får på en Tormek tar det lite längre tid innan man behöver göra om den stora eggen igen (man kan göra fler snabba microbevels), och när man väl gör om den stora eggen gör man det på Tormeken och det går snabbt. Har man fått en svagt konvex stor egg går det snabbt att ta bort den på Tormeken. Ställer man in sin handskärpning en aning fel gör det ingenting, tack vare den svagt konkava ytan får man ändå till den egg man vill ha relativt snabbt, då det inte är så mycket att ta bort som om den stora eggen varit helt rak.

Om det är viktigt att ha en helt rak egg, utan microbevel, som nämns för en kniv tänker jag mer på en märkkniv än en täljkniv, men då brukar det vara en bättre lösning att ha egg bara på ena sidan. Har man egg bara på ena sidan fungerar microbevel bra även där.

Så jag kan hålla med om att Tormek som sådan är överprisad, men principen med en sakta roteraden vattenkyld slipsten är jättebra, och Tormekens jiggar är bra nog för allt utom just täljknivar.

--- Mats ---
 
S Smissarve skrev:
Kolla att stenen är helt rund innan du engagerar dig för mycket! Ovala slipstenar måste svarvas ner så att de blir runda och det är ganska mycket jobb när man istället kan köpa en Tormek-slip för någon tusenlapp och då använda jiggar som förenklar slipningen.

Motorstyrkan anpassas till stenens storlek. Upp till en halvmeter i diameter kanske enfasmotor duger men sen måste det nog till trefas.

Tiita på andra slipstenar för att få inspiration till stativ! Det viktigaste är att du ska kunna stå nära stenen när du slipar, att det är stadigt och att det finns en vattenlåda som kan tömmas när du inte använder stenen.
Hur svarvar man en slipsten rund?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.