Hade storstädning på tomten idag och hittade en gammal slipsten som agerade underlägg till en kruka, toppenfynd. :)

Nu till frågan. Jag skulle vilja en ställning med motor så jag kan använda den för att bryna knivar och andra eggverktyg. Någon som har en sådan ritning eller någon idé om hur den skall se ut?
Lämplig motor?

Mvh

Kolla att stenen är helt rund innan du engagerar dig för mycket! Ovala slipstenar måste svarvas ner så att de blir runda och det är ganska mycket jobb när man istället kan köpa en Tormek-slip för någon tusenlapp och då använda jiggar som förenklar slipningen.

Motorstyrkan anpassas till stenens storlek. Upp till en halvmeter i diameter kanske enfasmotor duger men sen måste det nog till trefas.

Tiita på andra slipstenar för att få inspiration till stativ! Det viktigaste är att du ska kunna stå nära stenen när du slipar, att det är stadigt och att det finns en vattenlåda som kan tömmas när du inte använder stenen.

Detta är mer skön nostalgi än en Tormek wannabe.

Kör man handhållet så kan man väl stå ut med en lite oval o skev sten.

Drivningsmässigt är väl det optimala en vev men annars så tänkte jag typ en 12V vinsch motor. 3-fas låter ruskigt överdimensionerat. Är den trögstartad så får man väl knuffa till stenen så den börjar snurra.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Kör man handhållet så kan man väl stå ut med en lite oval o skev sten.
Absolut inte! Inte om du vill ha en fungerande täljkniv. En sådan egg duger på sin höjd att skära av lite tejp eller balsnören med.

Jag har en rätt stor gammal sten med trefasmotor. Vid vanlig drift så skulle nog enfas fungera men när man ska rundsvarva stenen (vilket behövs ibland) så krävs kraftigare doningar. Fast sedan jag köpte tormeken använder jag den stora ytterst sällan.

Redigerat:
Smissarve skrev:
Absolut inte! Inte om du vill ha en fungerande täljkniv. En sådan egg duger på sin höjd att skära av lite tejp eller balsnören med.
Well, det är möjligt att du inte klarar detta men på något sett har jordens befolkning under ett antal tusen år lyckats slipa knivar, liar, stämjärn osv utan tillgång till 3-fas motorer på deras slipstenar......
;)

• Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
+1 på det.
De använde naturligtvis 1200 papper och glasskiva isf 3-fas. ;-) ;-)

H
Varför ska man skålslipa på en tormek om man har tillgång till en riktig slipsten??

Den ena av mina slipstenar är gjord av vridmaskinen på vår första tvättmaskin, två valsar klämmer ur det mesta av vattnet ur tvätten. Så tar man bort den övre valsen och sätter stenen på den undre.

No 2 är byggd runt en bilväxellåda, man kör på ettan eller backen, en remskiva på splinesaxeln och en på motorn.

Att runda slipsten gör man enkelt med vinkelslip med stenskiva men håll till ute.

Protte

A
Förstår inte denna mani vad gäller Tormek, (har två stycken fått, inte köpt, en 250mm sten och en har 200mm sten)) och tycker dom är värdelösa, det "biter" inte på samma sätt som i en riktig slipsten, sen blir ju eggen värdelös just för en täljkniv där man vill ha en rak fin egg som är lätt att bryna, slipar man med en tormek blir den ju skålformad (konkav) och då man brynar så blir det ju inte jäms med eggen, utan bra på toppen av eggen.

"Snickrar" själv, har en massa knivar för olika saker jag ska tälja och föredrar min gamla trampdrivna slipsten framför tormek i alla lägen, även fast det är jigg till tormeken får jag bätre egg på frihand med min riktiga slipsten.

Så självklart ska det byggas en riktig slipsten för TS :)

Amarace skrev:
slipar man med en tormek blir den ju skålformad (konkav) och då man brynar så blir det ju inte jäms med eggen, utan bra på toppen av eggen.
:)

Det är väl lite konkavt man vill ha så man inte behöver bryna hela ytan, det är ju eggen man vill ha vass, att bryna 2 mm upp från eggen gör ju inte eggen vassare.

Protte

prototypen skrev:
Det är väl lite konkavt man vill ha så man inte behöver bryna hela ytan, det är ju eggen man vill ha vass, att bryna 2 mm upp från eggen gör ju inte eggen vassare.

Protte
Jo den svagt konkava ytan är en av fördelarna med Tormeken, den andra fördelen är den låga hatigheten och vattenkylningen som gör att stålet behåller sin härdning. Jag skaffade en tormek till slut, och är nöjd. Men då skall man veta att det jag gör för att få en vass egg är att slipa efteråt för hand med vattensten. Jag slipar gärna med microbevel (en sista egg rätt ut som är två grader högre än resten av eggen). Denna typ av egg rekommenderas av många tillverkare av lite dyrare skärande verktyg, typ hyvlar. Jämfört med handslipning är Tormeken grov, och vinkelinställningen är inexakt.

Om man slipar helt för hand kan man göra både den stora och lilla eggen för hand. Efterhand som eggen slits lägger man på ny ytersta egg. Efter ett tag måste man slipa ner hela den stora eggen för att den yttersta eggen skall starta från rätt punkt. Det sista tar tid och energi, i enlighet med alla naturlagar måste den stora eggen göras om vid en tidpunkt när man har något viktigt att göra och man har ont om tid. På de bättre stålen tar den slipningen mycket mer tid än på sämre stål. Det är lätt hänt att man slutar med stål som är aningen konvexa (man fuskade eller missade när man gjorde den stora eggen för hand).

Med den svagt konkava yta man får på en Tormek tar det lite längre tid innan man behöver göra om den stora eggen igen (man kan göra fler snabba microbevels), och när man väl gör om den stora eggen gör man det på Tormeken och det går snabbt. Har man fått en svagt konvex stor egg går det snabbt att ta bort den på Tormeken. Ställer man in sin handskärpning en aning fel gör det ingenting, tack vare den svagt konkava ytan får man ändå till den egg man vill ha relativt snabbt, då det inte är så mycket att ta bort som om den stora eggen varit helt rak.

Om det är viktigt att ha en helt rak egg, utan microbevel, som nämns för en kniv tänker jag mer på en märkkniv än en täljkniv, men då brukar det vara en bättre lösning att ha egg bara på ena sidan. Har man egg bara på ena sidan fungerar microbevel bra även där.

Så jag kan hålla med om att Tormek som sådan är överprisad, men principen med en sakta roteraden vattenkyld slipsten är jättebra, och Tormekens jiggar är bra nog för allt utom just täljknivar.

--- Mats ---

Menar ni att dessa slipstenar är "värdefulla" och ovanliga? Så om jag fick ett antal på köpet när jag köpte min renoveringskåk så ska jag vara glad? Hela och fina, ser oanvända ut... Fyrkantigt hål i mitten, avsedd för handvevning skulle jag tro...!

Maveric77 skrev:
Menar ni att dessa slipstenar är "värdefulla" och ovanliga? Så om jag fick ett antal på köpet när jag köpte min renoveringskåk så ska jag vara glad? Hela och fina, ser oanvända ut... Fyrkantigt hål i mitten, avsedd för handvevning skulle jag tro...!
Ja, dom skulle i alla fall jag vara rädd om.....................:)

Maveric77 skrev:
Så ser min ut i alla fall. =)

Maveric77 skrev:
Värdefulla skulle jag faktiskt vilja påstå att de är då vi på gården för ett par år sedan hade ett par st som blev stulna någon mörk natt:@. Kanske inte så att de stals för att användas som slipstenar utan troligare för att vara prydnad i någon trädgård.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.