Ser ut att va samma va?

• Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
H fisgris8 skrev:
Ser ut att va samma va?
Jajjemen. Ser ut exakt så där!
Stort tack för den.

• Gilla
Hampusca
  • Laddar…
C
Packa om ventilen istället så slipper du tömma systemet.

Det svåra är att hitta passande packningsgarn. I mina Bäst-ventiler har det till synes ursprungligen suttit 3x3 eller 2,5x2,5 mm talggarn, ca. 1 dm, men jag har använt en o-ring 2,5 x 10 istället och det funkar bra för mig. Sannolikt inte alls samma livslängd, åtminstone inte om man skruvar på ventilen. Men som quick-fix funkar det utmärkt.

Kan också vara lite knepigt att få bort resterna av den gamla packningen. Använd en lite större synål att peta med, en ficklampa och lite tålamod.

V växelventil skrev:
Det där är en gammal slottventil och hur menar du att du justerat .Du kan ju testa dra åt muttern annars måste du packa om själva ventilen.Det sitter en o-ring/grafitpackning bakom muttern som antagligen gått sönder eller så kanske det räcker med att dra åt muttern.
Utmätkt ventil förmodligen med markering K och V för val av värme från Kol eller Ved

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Nu har jag bytt insatsen till en ny. Men tyvärr stänger den inte av helt. Det är strypt flöde och långt från full värme, men radiatorn är ljummen och håller temperaturen högre än jag vill ha. Har testat med två termostater satts till noll/avstängt.

Behöver jag byta något mer?

Jag har för mig att dylika ventiler aldrig stänger 100% eftersom man alltid vill ha ett litet flöde genom allt hela tiden. Detta i kombination med gamla grova rör och då en grov ventil gör ju oftast att det blir lite cirkulation trots stängd. Och den kan ju bli så mycket att radiatorn då blir varmare än man vill.
Har man en normal nyare installation med mindre ventiler så blir ju flödet så litet att det aldrig märks och radiatorn blir kall trots lite flöde.

S Stefan1972 skrev:
Jag har för mig att dylika ventiler aldrig stänger 100% eftersom man alltid vill ha ett litet flöde genom allt hela tiden. Detta i kombination med gamla grova rör och då en grov ventil gör ju oftast att det blir lite cirkulation trots stängd. Och den kan ju bli så mycket att radiatorn då blir varmare än man vill.
Har man en normal nyare installation med mindre ventiler så blir ju flödet så litet att det aldrig märks och radiatorn blir kall trots lite flöde.
Ajdå. Det här hade jag inte räknat med.
Byta hela ventilen då?
Jag vill inte att det ska frysa där inne, så jag hade tänkt ha en termostat där som frostvakt bara.
Rummet får ett värmetillskott från taket och en innervägg, men den kyls mycket av oisolerad platta, två ytterväggar och en otät garagedörr.
Det får gärna gå ned till 5 grader, men inte minusgrader.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.