Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Säg inte det! Jag blev helt fast när jag råkade zappa in någon frivisning av, tror jag, ESPN som visade fotboll med orund boll och årtullar till mål. Det var så sjukt bra bild att jag blev helt fast. Måste ha sänts med högre bit-rate än andra hd-sändningar.Per Eskilsson skrev:
Samma sak med en demotv på jobbet som rullar en rugby-match i 4K på 100". Man hittar nya detaljer bland publiken varje gång man tittar.....
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Då blir det alltså bara standardupplösning? Är du säker på att man inte kommer att sända åtminstone några kanaler m DVB-T2? Det krävs som sagt för att kunna se högupplöst TV (exv. SVT 1/2 HD och TV4 HD, som de flesta brukar kunna få in utan krångel/extra kostnad).Lips74 skrev:
Nu sänds dessa kanaler också i standardupplösning i marknätet så kommer fortfarande kunna se dem, men då som sagt i standardupplösning.
Mja, DVB-T medger HD, många såg på HD via DVB-T--tv men plötsligt meddelades det att det svenska marknätet hade gått över till DVB-T2 och kodat.
Men i ett internt nät borde väl det inte vara några problem att köra allt via DVB-T.
Men i ett internt nät borde väl det inte vara några problem att köra allt via DVB-T.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Ja, det är riktigt att DVB-T(2) faktiskt inte specar vilken codec för bild och ljud som skall använda för att faktiskt koda de rörliga bilderna/ljudet. De innehåller bara specar för hur de bitar man faktiskt använder sig av skall ta sig ut i luften och hur de skall kunna plockas ner igen. MEN, som alla telekom-specar så innehåller de dessutom en massa parametersättning som ingen heller använder (det blir så när man kommer överens i grupp, det är lättare att säta "Ja, ja, OK då" till någon vettvilling som har order hemifrån att "Inte godkänna någonting som inte har X i sig, det tror vi att kunderna vill ha! (Fast vi har ju inte frågat dem, hur skulle det se ut?!)karlmb skrev:
Så, om man inte är i ett väldigt litet antal länder så betyder DVB-T SD och DVB-T2 HD även om det finns extremer som exv. Norge som sänder HD via mp4(!) via DVB-T. (Norrmännen har ju nämligen som kultur och princip att det är OK att lasta över kostnader som vi tycker staten eller företag skall ta på alla enskilda istället; billigare att alla får köpa nya TV-apparater än att uppgradera TV-sändarna. Och eftersom alla får sin lön från staten ändå så kanske det inte spelar någon roll i slutändan... )
Så, det går naturligtvis att krångla till det här hur långt som helst, det finns tom standard för att sända TCP/IP ("internet") över DAB och DVB-T, men därmed inte sagt att det görs, och absolut inte här! I Sverige så får man bara SD med DVB-T och vill man ha HD så måste det till DVB-T2. Varken nät eller TV-apparater stöder något annat.
(Det är iofs möjligt att en TV som säljs på Nordiska marknaden åtminstone har stöd för Norska systemet, iaf nyare TV-apparater, eftersom det "bara" är en fråga om mjukvara och codecar som TVn antagligen ändå stöder för att visa film via USB. Någon som vet?)
Det är en sak vad man får via marktnätet, och en annan vad en TV för DVB-T klarar av.
Fram till nån gång 2010 så sändes det HD via DVB-T, och apparaterna som fanns då kunde ta emot det.
Så TS TV bör fungera på likande sätt nu.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Det är första gången jag hör något om det. Man lär sig något nytt varje dag. Vet du något om codecar, bitrates, kodning osv? Jag hittar inget vid en googling.karlmb skrev:
Det beror som sagt på ovanstående. (Ja dvs, om man sänder enligt samma standardad som då så går det naturligtvis).karlmb skrev:
Klicka här för att svara