10 330 läst ·
54 svar
10k läst
54 svar
Gammal plasma tv
Sida 1 av 4
Hej!
Jag har en gammal plasma tv som inte har någon digital mottagare inbyggd. Vår samfällighet har en gemensam kabeltv nät(analog) som ska uppgraderas till digitalt. Min fråga är kan jag titta på tv efter uppdateringen om inte vad behöver jag?
Jag har en gammal plasma tv som inte har någon digital mottagare inbyggd. Vår samfällighet har en gemensam kabeltv nät(analog) som ska uppgraderas till digitalt. Min fråga är kan jag titta på tv efter uppdateringen om inte vad behöver jag?
Gratiskanalerna funkar utan programkort, men jag har aldrig varit med om att betalkanalerna (vare sig du faktiskt betalar för dem eller de ingår i någon sorts kollektivt basutbud) funkar utan programkort, alternativt box tillhandahållen av leverantören med inbyggd motsvarighet till programkortet. Så där har jag inget meningsfullt svar.
Men oavsett, om TV:n inte har inbyggd DVB-C-mottagare så behöver du en DVB-C-box. Med eller utan plats för programkort eller CA-modul, men det finns väl knappast några boxar på marknaden idag som inte har detta antar jag.
Men oavsett, om TV:n inte har inbyggd DVB-C-mottagare så behöver du en DVB-C-box. Med eller utan plats för programkort eller CA-modul, men det finns väl knappast några boxar på marknaden idag som inte har detta antar jag.
Google is your friend... https://www.komplett.se/panasonic-42-plasma-tv-th-42px80/347415#technical-details
Denna tv har bara en DVB-T mottagare (och en analog dito).
Då kan du se kanaler som sänds i kabelnätet om de är i gamla std DVB-T. Däremot inte DVB-T2.
Du får skaffa en box för DVB-T2, med eller utan CI-slot beroende på om något ska kodas eller ej.
Denna tv har bara en DVB-T mottagare (och en analog dito).
Då kan du se kanaler som sänds i kabelnätet om de är i gamla std DVB-T. Däremot inte DVB-T2.
Du får skaffa en box för DVB-T2, med eller utan CI-slot beroende på om något ska kodas eller ej.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Jo, det har faktiskt funnits. Vi hade det så här i Göteborg i många år. MEN programleverantörerna gillar det inte hotade vad jag förstod på slutet med att dra in leveransen, så när GothNet ändå "lade ner" och sålde till Canal Digital så blev det kort, kort och bara kort.cpalm skrev:Gratiskanalerna funkar utan programkort, men jag har aldrig varit med om att betalkanalerna (vare sig du faktiskt betalar för dem eller de ingår i någon sorts kollektivt basutbud) funkar utan programkort, alternativt box tillhandahållen av leverantören med inbyggd motsvarighet till programkortet. Så där har jag inget meningsfullt svar.
Till TS, ja, om din TV har HDMI-ingång så går det alltid att fixa en box. De är inte särskilt dyra. MEN nu är det något lurt med din anläggning. Det är inte särskilt vanligt att man sänder DVB-T2 på ett kabelTV-nät. På centralantennnät så förekommer det naturligtvis oftare (typ alltid). I ett "riktigt" kabel-TV nät så sänder man DVB-C (som även har stöd för HD, för att få stöd för HD i de andra standarderna så behövs en "tvåa" på slutet exv. DVB-T2).cpalm skrev:
Även om många TV-apparater idag har stöd för båda, så är det olika standarder och lösa boxar stöder typiskt det ena eller det andra, så var säker på vilken standard som kommer att sändas i nätet så att du inte får fel.
Den TVn är väldigt gammal, och har rätt så kass upplösning. Jag tror att du får en betydligt bättre ny TV för en ganska liten summa, och slipper då en massa onödigt krångel.
Några exempel: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=107#rparams=m=s226674462
Som du ser så börjar priserna på kring 3500, och alla är bättre än den du har.
Några exempel: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=107#rparams=m=s226674462
Som du ser så börjar priserna på kring 3500, och alla är bättre än den du har.
Redigerat: