Hej!
Jag har en gammal plasma tv som inte har någon digital mottagare inbyggd. Vår samfällighet har en gemensam kabeltv nät(analog) som ska uppgraderas till digitalt. Min fråga är kan jag titta på tv efter uppdateringen om inte vad behöver jag?

C
Sannolikt får ni någon sorts box "på köpet" som brukar ha en vanlig SCART och/eller HDMI. Så det borde inte vara något problem.

Nej vi kommer inte få någon box. Allt går via kabeltv nätet som är Koaxialkabel.

C
Då får du i så fall fixa en egen DVB-C (koaxial)-box. Jag skulle kolla med leverantören så att du får rätt grejor.

Finns det en lösning via Ca-modulen?

C
Om det finns plats för en CA-modul i TV:n så har den uppenbarligen en inbyggd digitalmottagare. Om den dessutom är DVB-C-kompatibel torde det bara vara att fixa rätt CA-modul och stoppa i programkortet.

Vi behöver ingen program kort har jag fått veta allt ska sändas digitalt via kabelnätet. Enda som behövs är digital mottagare antingen inbyggd i tv:n eller extern.

Bäst är nog att du skriver vilken TV-modell du har..

panasonic th-42px80e

Som jag har fattat det så kommer samfälligheten ändra till nya standarden dvb-t2

C
Gratiskanalerna funkar utan programkort, men jag har aldrig varit med om att betalkanalerna (vare sig du faktiskt betalar för dem eller de ingår i någon sorts kollektivt basutbud) funkar utan programkort, alternativt box tillhandahållen av leverantören med inbyggd motsvarighet till programkortet. Så där har jag inget meningsfullt svar.

Men oavsett, om TV:n inte har inbyggd DVB-C-mottagare så behöver du en DVB-C-box. Med eller utan plats för programkort eller CA-modul, men det finns väl knappast några boxar på marknaden idag som inte har detta antar jag.

cpalm skrev:
Gratiskanalerna funkar utan programkort, men jag har aldrig varit med om att betalkanalerna (vare sig du faktiskt betalar för dem eller de ingår i någon sorts kollektivt basutbud) funkar utan programkort, alternativt box tillhandahållen av leverantören med inbyggd motsvarighet till programkortet. Så där har jag inget meningsfullt svar.
Jo, det har faktiskt funnits. Vi hade det så här i Göteborg i många år. MEN programleverantörerna gillar det inte hotade vad jag förstod på slutet med att dra in leveransen, så när GothNet ändå "lade ner" och sålde till Canal Digital så blev det kort, kort och bara kort.

cpalm skrev:
Men oavsett, om TV:n inte har inbyggd DVB-C-mottagare så behöver du en DVB-C-box. Med eller utan plats för programkort eller CA-modul, men det finns väl knappast några boxar på marknaden idag som inte har detta antar jag.
Till TS, ja, om din TV har HDMI-ingång så går det alltid att fixa en box. De är inte särskilt dyra. MEN nu är det något lurt med din anläggning. Det är inte särskilt vanligt att man sänder DVB-T2 på ett kabelTV-nät. På centralantennnät så förekommer det naturligtvis oftare (typ alltid). I ett "riktigt" kabel-TV nät så sänder man DVB-C (som även har stöd för HD, för att få stöd för HD i de andra standarderna så behövs en "tvåa" på slutet exv. DVB-T2).

Även om många TV-apparater idag har stöd för båda, så är det olika standarder och lösa boxar stöder typiskt det ena eller det andra, så var säker på vilken standard som kommer att sändas i nätet så att du inte får fel.

TS skriver ju att de ska uppgradera till DVB-T2. Och det är ju inte DVB-C idag. Då måste de ju ha DVB-T idag.

Den TVn är väldigt gammal, och har rätt så kass upplösning. Jag tror att du får en betydligt bättre ny TV för en ganska liten summa, och slipper då en massa onödigt krångel.

Några exempel: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=107#rparams=m=s226674462

Som du ser så börjar priserna på kring 3500, och alla är bättre än den du har.

Redigerat:
Det är så att jag inte ville investera i en ny tv och tänkte om jag kan använda min gamla tv. För det andra så räcker upplösningen gott och väl. Inga svenska program sänds väl i 1080p.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.