Hej experten
Vi har ett problem med att hitta rätt nyckel till vårt ny rennoverat pardörr.
Låset är rätt gammalt och vi har bara en nyckel som passar. Vi behöver 2 extra nycklar.
Vi letade hos några låssmed i närheten men hittade inte lik även de som har fixat åt oss funkade inte.
Har ni något tips?

• Gammal nyckel på vit bakgrund med måttmarkeringar för längd och bredd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fråga någon mer låssmed. Ev. kanske butiker som säljer gamla beg. dörrar osv kan ha en liknande.

• Gilla
Maria.R
  • Laddar…
En duktig låssmed kan tillverka en passande nyckel.

• Gilla
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
Modellen var vanlig förr. Så det borde gå att hitta någonstans. Köpes annons här tex.

• Gilla
Maria.R
  • Laddar…
En U-nyckel troligtvis Aledal, har ingen katalog här så kan inte se måtten.
Två viktiga mått saknas, diametern samt avstånd mellan stoppet och "flaggan", de två måtten skiljer mest mellan olika ämnen.
Besök en annan låssmed då det inte är något speciellt utan hör till vanligheterna att lösa.

• Gilla
Maria.R
  • Laddar…
Är det dem mått du menar?

• Digital skjutmått visar måttet 10,64 mm på en metallobjekt.
    Skapa konto
  • Digital skjutmått visar måttet 5.49 mm på dess digitala skärm hållen i en hand.
    Skapa konto
Exakt de måtten är viktiga för att finna rätt nyckel eller nyckelämne.
5,5mm i diameter är viktigt för att finna rätt eller snarare för att utesluta allt som inte kan vara rätt.
Nu har jag som sagt inte alla måtten framför mig men jag hade tittat närmare på nyckel Aledal 121B (5870ALD-2) samt ämne Aledal 129 (ALE129OB).

Vad var det för nyckel låssmeden ordnade åt er som inte fungerade och har du reklamerat det?
Normalt om det inte fungerar är att låssmeden ordnar till nyckeln så den stämmer och om de behövs så frågar man om kunden även kan ta med låshuset.
Jag är förvånad att låssmeden inte kunnat hjälpa dig då detta.

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Exakt de måtten är viktiga för att finna rätt nyckel eller nyckelämne.
5,5mm i diameter är viktigt för att finna rätt eller snarare för att utesluta allt som inte kan vara rätt.
Nu har jag som sagt inte alla måtten framför mig men jag hade tittat närmare på nyckel Aledal 121B (5870ALD-2) samt ämne Aledal 129 (ALE129OB).

Vad var det för nyckel låssmeden ordnade åt er som inte fungerade och har du reklamerat det?
Normalt om det inte fungerar är att låssmeden ordnar till nyckeln så den stämmer och om de behövs så frågar man om kunden även kan ta med låshuset.
Jag är förvånad att låssmeden inte kunnat hjälpa dig då detta.
Tack så mycket för hjälpen.
Jag får testa att hitta nån kunnig låssmed som kan med detta åtminstone nu har vi märke och modell nr som ser ut nästan lik.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.